سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
دلیل افزایش بازده حقوق صاحبان سهام چادرملو چیست؟
09 شهریور 1400 - 12:39
شناسه : 16900
معاون مالی و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: یکی از مزیت‌های مهم استفاد از سنگ‌آهن داخلی برای فولادسازان کشور کاهش قیمت تمام شده و همچنین صرفه‌جویی ارزی در تولید فولاد است.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی چادرملو
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، فرهاد آذرین فر معاون مالی و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با استناد به صورت‌های مالی شرکت طی سال‌های اخیر که موجب افزایش قابل توجه بازده حقوق صاحبان سهام این مجموعه شده است، اظهار داشت: اجرای برنامه‌های جدید اکتشافی به عنوان اولویت اصلی هییت‌مدیره و در پی آن تامین ۱۰ دستگاه حفاری جدید جهت اکتشاف عمیق، تداوم برنامه‌های افزایش تولید بالاتر از ظرفیت اسمی از جمله تولید ۱۱ میلیون و ۴۶۸ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن مرطوب که حدود ۵۳ درصد فراتر از ظرفیت اسمی پنج خط تولید دیگر این بوده است. تولید سه میلیون و ۷۳۱ هزار تن گندله سنگ‌آهن، یک میلیون و ۶۰۳ هزار تن آهن‌اسفنجی و یک میلیون و ۲۶ هزار تن شمش فولاد طی سال گذشته همگی فراتر از برنامه پیش‌بینی شده بوده و اخذ مجوز ساخت ده‌ها طرح پایین‌دستی فولاد نقش مثبتی در افزایش بازده حقوق سهامداران دارد.

وی در خصوص رویکرد توسعه محور شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و چشم‌انداز رشد درآمد و سودآوری این شرکت، افزود: با نگاه به روند تغییرات ارزش بازاری شرکت از سال ۱۳۹۵ تا تاریخ (۱۴۰۰٫۰۳٫۲۲) می‌توان دریافت که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است.

معاون مالی و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین با اشاره به مزیت استفاده از سنگ‌آهن داخلی برای مجتمع‌های فولادسازی کشور، گفت: برخورداری فولادسازان از مواد اولیه داخلی نقش عمده‌ای در کاهش قیمت تمام شده و همچنین صرفه‌جویی ارزی در تولید فولاد را به دنبال دارد. از طرفی با توجه به حجم زیاد مصرف سنگ‌آهن در صنایع فولاد، عدم اتکاء به واردات این ماده اولیه معدنی همواره کشور را از بروز بحران‌های جهانی در عرضه و تقاضا، نوسانات قیمت‌ها، مشکلات حمل و نقل دریایی، توقف فروش آن توسط کشورهای صادرکننده و در نهایت حربه تحریم، مصون نگه می‌دارد.

آذرین فر بیان کرد: امروزه صنایع فولاد در ردیف صنایع بزرگ با تکنولوژی عظیم و پیشرفته محسوب و به علت تاثیر زیادی که در جهت توسعه سایر صنایع کشورها دارد، صنعت مادر نیز نامیده می‌شـود و هر کشـور که مـراحل اولیـه توسعـه و ایجاد زیربناها را سپری می‌نماید، لزوما می‌بایست اقدام به ایجاد صنایع مادر نماید، زیرا محصـولات این صنعـت یا به صورت کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا به صورت محصول واسطه‌ای در صنایع دیگر به کالاهای نهایی مصرفی تبدیل خواهند شد.

وی ادامه داد: اگر چه تکنولوژی امروزی، موادی ساخته است که می‌توان از آن به عنوان جایگزین آهن و فولاد نام برد، اما در عمـل هیچ یک از مـواد به انـدازه این مـاده کاربـرد نداشته است. از طرفی علی‌رغم بحران‌هایی که در زمان‌هایی منجـر بـه کاهش میزان مصرف سنگ‌آهـن و تـولید فـولاد و قیمت‌های آن در بـازارهای جهانی شد،  لیکن تولید و مصرف فولاد در جهان همچنان سیر صعودی را طی نموده و آمارها مبین این امر است، زیرا میزان تولید و مصرف فولاد یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی کشورها بوده و کشوری را در جهان نمی‌توان یافت که بدون صنعت فولاد در زمره کشورهای صنعتی قرار گرفته باشد. به نحوی که هم‌اکنون ۶۶ کشور جهان که در ردیف کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است، مبادرت به تولید فولاد می‌نمایند.

معاون مالی و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پایان خاطرنشان کرد: می‌بایست به این موضوع توجه داشت که طرح‌های ایجاد، توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد عمدتا در مناطقی از جهان اجرا می‌شود که قادر به تولید با قیمت‌های مناسب و رقابت‌پذیر در سطح جهانی باشند. به عبارت دیگر این مناطق بایستی از مزیت‌های نسبی که مهمترین آن وجود معادن سنگ‌آهن با ذخیر مطلوب، سایر مواد اولیه معدنی، انرژی، نیروی انسانی ماهر و نزدیکی به بازارهای مصرف است، برخوردار بوده و محدودیت‌های کمتری نیز در مسائل محیط‌زیست داشته باشند. به همین دلیل کشورهایی که از مزیت‌های فوق به خصوص معادن سنگ‌آهن برخوردار نیستند تمایل به سرمایه‌گذاری و مشارکت با کشورهای دارای مزیت نسبی در امر تولید سنگ‌آهن و فولاد را نشان می‌دهند. در نتیجه تمامی عوامل مورد اشاره شاخص‌هایی است که می‌تواند منجر به بازده مطلوب حقوق سهامداران این صنعت در کشور باشد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.