سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
دورخیزی برای جهش
19 بهمن 1400 - 13:01
شناسه : 24368
مدیر مجتمع سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند مطرح کرد؛ امروز یکی از چالش‌های اساسی در تحقق اهداف تعیین‌شده برای صنعت فولاد کشور مقوله تامین مواد اولیه این صنعت است. در همین راستا، سرمایه‌گذاری در عرصه اکتشافات و توسعه معادن سنگ‌آهن امری ضروری برای آینده صنعت فولاد کشور خواهد بود. مجتمع سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ‌آهن کشور محسوب می‌شود که در استان کرمان و در مجاورت شهرستان زرند واقع شده است. ظرفیت اسمی استخراج این مجموعه 6 میلیون تن است و امروز تامین بخش قابل‌توجهی از خوراک واحدهای فولادی کشور را بر عهده دارد.
ارسال توسط : نویسنده : حسین شیخ‌علی‌بابایی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

به منظور تکمیل زنجیره تامین و توسعه ارزش معادن و صنایع معدنی کشور، ارتقای رقابت‌پذیری و بهره‌وری در معدن و صنایع معدنی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی استراتژیک، استفاده بهینه از امکانات، توانمندی‌ها و سرمایه‌های ملی، دستیابی به هدف سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ و موازنه نياز زنجيره فولاد به منظور توليد ۵۵ ميليون تن فولاد خام، بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولاد کشور توسط معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد تامین می‌شود.

کارخانه‌های کنسانتره شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، با ظرفیت تولید ۴ میلیون تن کنسانتره در سال، و کارخانه کنسانتره هماتیتی شرکت فکور صنعت تهران، با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن کنسانتره در سال، در مجاورت معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد، توسط بخش خصوصی و با استفاده از سنگ‌آهن تولیدی معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد در حال بهره برداری هستند.

گفتنی است که ظرفیت استخراج سالیانه معدن ۶ میلیون تن سنگ‌آهن است که امید می‌رود با توسعه اکتشافات تکمیلی سنگ‌آهن، ذخیره معدن بیشتر شود و به تبع آن عمر استخراج سنگ‌آهن از معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد نیز افزایش یابد.

تحریم و حقوق دولتی، چالش فعلی

یکی از چالش‌های اساسی کنونی اغلب صنایع کشور، به‌خصوص حوزه معادن و فلزات، معضل تحریم‌ها و محدودیت‌های تجارت بین‌المللی کشور است.

تحریم‌های ظالمانه باعث کمبود ماشین‌آلات معدنی و عدم تامین به‌موقع قطعات یدکی تجهیزات معدنی و همچنین باعث عقب‌ماندگی از دستیابی به تکنولوژی روز عملیات معدن‌کاری شده است. علاوه بر موارد مذکور، افزایش حقوق دولتی معادن نیز چالش دیگری است که افزایش چشمگیر هزینه‌های استخراج در معادن را در پی داشته است.

راهکار برون‌رفت از شرایط فعلی، افزایش تعداد ماشین‌آلات معدن‌کاری به بیش از تعداد مورد نیاز در طراحی اولیه به منظور حفظ میزان تولید فعلی است. البته امیدواریم رفع تحریم‌های مربوط به تجهیزات معدن‌کاری نیز در آینده نزدیک اتفاق بیفتد.

چشم‌انداز رشد تولید

معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند یکی از ذخایر بزرگ سنگ‌آهن ایران به شمار می‌آید که در استان کرمان و در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان زرند واقع شده و مساحت محدوده بهره‌برداری آن ۲۹ کیلومتر مربع است. تاکنون تخمین ذخیره زمین‌شناسی معدن حدود ۲۰۷ میلیون تن با عیار ۴۰ درصد و ذخیره قطعی این مجتمع ۱۸۷ میلیون تن با عيار متوسط ۴۳ درصد برآورد شده است.

مجتمع سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند، با اعتقاد به اصل مشتری‌مداری و پایبندی به الزامات قانونی قابل‌کاربرد، موفق به استقرار سیستم یکپارچه مدیریت (IMS) با اخذ گواهینامه‌های نظام مدیریت کیفیت، نظام مدیریت زیست‌محیطی و نظام مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مطابق با استانداردهای «ISO9001:2015»، «ISO14001:2015» و «ISO45001:2018» شده و عناوین زیر را به عنوان چارچوب اهداف سازمانی خود در نظر گرفته است:

  • توسعه نظارت راهبردی و بهبود مستمر فرایندها و طرح‌های بهره‌برداری مجتمع مبتنی بر برنامه‌های استراتژیک از جمله اسناد سازمان‌های بالادستی با محوریت مدیریت ریسک؛
  • ارتقای سطح فرهنگ، دانش پایدار و شایستگی‌های کارکنان و توسعه زمینه‌های مطلوب مجتمع با افزایش ظرفیت‌های مدیریت دانش و توسعه سرمایه‌های انسانی؛
  • راهبری جهت ارتقا و بهبود تمامی مولفه‌های مرتبط با ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست؛
  • تلاش حداکثری در حفظ منابع جهت صیانت از اموال و حقوق دولت و آیندگان.

از ابتدای سال ۱۳۸۳ تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۰، حدود ۴۳ میلیون تن سنگ‌آهن از این معدن استخراج شده که برای استخراج این میزان سنگ‌آهن بیش از ۱۶۴ میلیون تن باطله‌برداری صورت گرفته و در مجموع ۲۰۷ میلیون تن عملیات معدن‌کاری انجام شده است.

بر اساس طرح بهره‌برداری، ذخیره فعلی معدن تا بیست سال آینده پاسخگوی استخراج از معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد خواهد بود. با در نظر گرفتن ذخایر کشف‌شده جدید (۲۷ میلیون تن) و توسعه اکتشافات تکمیلی در محدوده بهره‌برداری معدن، در آینده ذخیره قابل‌استخراج افزایش خواهد یافت. گفتنی است که در این مجتمع دو رویکرد اساسی در زمینه افزایش ظرفیت‌های استخراج و تولید در دستور کار قرار گرفته است:

  • افزایش ظرفیت استخراج سنگ‌آهن مگنتیتی در معدن به بیش از ۶ میلیون تن در سال؛
  • توسعه اکتشافات تکمیلی در محدوده پروانه بهره‌برداری معدن و افزایش ذخیره معدن.

طرحی برای توسعه

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و هدف‌گذاری دولت برای افزایش تولید فولاد در کشور، اجرای عملیات باطله‌برداری و استخراج سنگ‌آهن معدن جلال‌آباد به شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) واگذار شده است. موضوع سرمایه‌گذاری برای ایجاد، ساخت و راه‌اندازی زنجیره تولید فولاد از کنسانتره سنگ‌آهن تا شمش فولادی توسط سرمایه‌گذار در شهرستان زرند در دستور کار قرار گرفته است.

در حال حاضر کارخانه‌های تولید کنسانتره با ظرفیت تولید ۴ میلیون تن کنسانتره در سال، کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت تولید ۲٫۵ میلیون تن گندله و کارخانه کک‌سازی با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن کک متالورژی توسط سرمایه‌گذار شرکت میدکو احداث و راه‌اندازی شده و کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید ۱٫۷ میلیون تن فولاد در حال راه‌اندازی است.

گفتنی است که سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توسط راهبر باعث تکمیل زنجیره فولاد در شهرستان زرند شده و افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در استان کرمان را در پی داشته است. در مجموع می‌توان گفت که تحولات ناشی از انعقاد قرارداد راهبری مجتمع سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش استخراج سنگ‌آهن نزدیک به ۶ میلیون تن در سال ۱۳۹۹؛
  • توسعه اکتشافات تکمیلی معدن با مشارکت راهبر؛
  • ایجاد و توسعه کارخانجات تولید کنسانتره، گندله‌سازی و فولادسازی در شهرستان زرند که نتیجه آن اشتغال پانصد نفر در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.