سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
دو معدن بزرگ مناطق محروم، آزادسازی خواهند شد
23 خرداد 1401 - 11:12
شناسه : 28940
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به اینکه اکتشاف نقطه ابتدایی سرمایه‌گذاری و توسعه تلقی می‌شود، این بخش اولویت امروز است و امید داریم طی دو سال آینده معادن جدید و بزرگی فعال شوند.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌اله جعفری رییس هیات‌عامل ایمیدرو، با اشاره به اهمیت اکتشاف به عنوان نقطه آغازین سرمایه گذاری و توسعه، اظهار داشت: این بخش مهم‌ترین اولویت به حساب آمده و امید داریم طی دو سال آینده معادن جدید و بزرگی فعال شوند.

وی افزود: هدف نهایی افزایش ظرفیت‌سازی و تولید محصولات معدن و صنایع معدنی و رونق مناطق کم‌برخوردار است که همه این موارد از مسیر اکتشاف می‌گذرد. همکاری ایمیدرو با معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان زمین‌شناسی، نتایج فعالیت‌های اکتشافی مثبتی را از خود برجای گذاشت که می‌توان به معادن مس و طلا یجانجا، طلای هیرد و بزمان اشاره داشت.

جعفری، گفت: با فعال شدن معدن جانجا در سیستان و بلوچستان، بخش خصوصی فعالیت خود را در معادن اطراف توسعه بخشیده و آینده‌ای پررونق در انتظار آن مناطق است.

دو معدن بزرگ در مناطق کم‌برخوردار

رییس هیات‌عامل ایمیدرو، بیان کرد: دو معدن با ذخایر قابل توجه در حال آماده‌سازی است که اتفاقا در مناطق کم‌برخوردار هستند و در آینده‌ای نزدیک رونق اقتصادی را برای مناطق اطراف به بار خواهند آورد. معدن طلای هیرد در خراسان جنوبی نیز جزو دستاوردهای اکتشافی اخیر این سازمان است که به‌ زودی کارخانه شمش طلای آن افتتاح خواهد شد.

وی، تاکید کرد: اثر رونق اقتصادی که شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، گل‌گهر، چادرملو و…، بر مناطق اطراف، استان متبوع خود و حتی کشور گذاشته‌اند ،امروزه برای معادن جدید قابل تصور است که علاوه بر رشد اشتغال و درآمدزایی، به کاهش فقر نیز کمک شایانی خواهند کرد.

بهره‌گیری از دانش جدید

جعفری با اشاره به اینکه توسعه دانش و استفاده از نسل جدید فناوری در دستور کار ایمیدرو است، اذعان کرد: این سازمان با مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی در ایران (ایمینو)، در حال ایجاد ارتباط بین شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع چالش‌های این بخش است. استفاده بهینه از باطله‌ها و استحصال عناصر ارزشمند، به روزآوری دانش در استخراج، فراوری و همچنین مصارف انرژی از جمله نیازهایی است که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در صدد رفع آن‌ها هستیم.

نقش بخش خصوصی در سوددهی مجتمع‌ها

رییس هیات‌عامل ایمیدرو، درباره واگذاری مجتمع‌های تحت پوشش به بخش خصوصی، گفت: طی سال‌های گذشته راهبری واحدهایی همچون سرب نخلک، نفلین کلیبر و فروکروم سبزوار به بخش خصوصی واگذار شده که با مقایسه عملکرد در تولید، درآمدزایی و اشتغال آن‌ها به نیکی نتایج ارزنده این سیاست مشخص می‌شود. مجتمع سرب نخلک در حالی که از ابتدای دهه گذشته زیان‌ده بود، هم‌اکنون با حضور بخش خصوصی، تعداد شاغلان آن سه برابر، میزان تولید ۶ برابر و ذخیره ماده معدنی پنج برابر افزایش پیدا کرده است.

معادن کوچک و جذب سرمایه‌گذار

جعفری در پایان به اثر احیا و فعال‌سازی معادن راکد اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهادهای ما این است که معادن کوچک، در قالب بلوک‌های ۱۰تایی قرار گیرند تا شرایط جذب سرمایه برای اکتشاف، فراوری و توسعه آن‌ها تسهیل شود و انگیزه سرمایه‌گذاران نیز بالا رود. هدایت سرمایه و سود شرکت‌های تابعه به توسعه به عنوان یکی از اقدامات راهبردی ایمیدرو محسوب شده و تعیین مسیری جدید برای تامین مالی طرح‌های توسعه است که از محل سود انباشته شرکت‌های بزرگ محقق می‌شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.