دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
دیگر جان تولید نداریم
27 تیر 1402 - 14:57
شناسه : 35038
مدیرعامل شرکت تولیدی شیرآلات الماس شیر آستارا: مدیرعامل شرکت تولیدی شیرآلات الماس شیر آستارا گفت: وجود مشکلات فراوان در مسیر تولید، باعث شده تا تولیدکنندگان، منابع خود را به جای توسعه فعالیت‌های مجموعه، صرف حل چالش‌ها کنند و علی‌رغم تجربه ‌بالایی که در این زمینه دارند، به فکر تعطیلی کارگاه و تعدیل نیروها باشند.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، انوش زینال‌پور در خصوص شرایط ریخته‌گران و مشکلات آن‌ها، بیان کرد: متاسفانه میزان تولید محصولات، به دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت مواد اولیه بسیار کاهش پیدا کرده است. همچنین به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، وضعیت نامناسب معیشتی مردم و کاهش قدرت خرید آن‌ها، بازار مصرف نیز رکود شدیدی را تجربه می‌کند. در این شرایط بانک‌ها نیز همکاری لازم با تولیدکنندگان را جهت اعطای وام‌ به عمل نمی‌آورند؛ در صورتی که از سوی دولت اعلام شده است که بانک‌ها باید برای اعطای وام به صنعتگران، شرایط راحت‌تری را در نظر بگیرند. البته اخذ وام‌هایی که سود بانکی آن‌ها ۲۳ درصد است، گرهی از کار تولیدکنندگان باز نمی‌کند و بالعکس با این شرایط و مشکلات مالیاتی و بیمه، باری مضاعف بر دوش آن‌ها خواهد بود. باید تاکید کنم که تولیدکنندگان با کمبود مواد اولیه مواجه نیستند و تنها مشکل اصلی که به آن اشاره شد، قیمت بالای مواد اولیه است که فعالیت واسطه‌گران باعث افزایش بیش از پیش آن می‌شود؛ به همین دلیل با در نظر گرفتن قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم در کشور، متاسفانه تولید دیگر توجیه اقتصادی ندارد. با ادامه این روند دو حالت پیش‌روی تولیدکنندگان قرار دارد یا واحد‌های تولیدی به سختی می‌توانند به بقای خود ادامه دهند، یا سرنوشتی جز تعطیلی ندارند زیرا امکان توسعه فعالیت‌ها و افزایش میزان تولیدات، برای صنعتگران وجود ندارد.

وی در همین راستا ادامه داد: در صورتی که اگر دولت و دولتمردان به جای وعده دادن، اقدام کرده و از تولیدکنندگان حمایت کنند، می‌توان آینده خوبی را متصور بود زیرا ریخته‌گران ایرانی وابستگی شدیدی به واردات ندارند و مواد اولیه مورد نیاز را از منابع داخلی تهیه می‌کنند. تنها خواسته ما صنعتگران از مقامات مسئول و سازمان‌های مربوطه، اعطای وام‌های کم‌‌بهره و تامین مستقیم مواد اولیه با قیمت پایین‌تر از واحد‌های تولیدی است؛ با این کار تولیدکنندگان مجبور به خرید مواد اولیه از بازار آزاد و واسطه‌گران با قیمت‌های بالاتر نیستند. متاسفانه واسطه‌گران برخلاف تولیدکنندگان که به دنبال ارتقای صنعت و اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی هستند، تنها به فکر کسب سود و منافع شخصی خود بوده و باعث کاهش تمایل صنعتگران به ادامه فعالیت‌های تولیدی می‌شوند.

میان زمین و هوا مانده‌ایم

مدیرعامل شرکت تولیدی شیرآلات الماس شیر آستارا با اشاره به تاثیر منفی شیوع بیماری کرونا بر فعالیت مجموعه، اذعان کرد: تا قبل از شیوع بیماری کرونا در کشور، این واحد تولیدی به راحتی مشغول به فعالیت بود و برای ۳۵ نفر اشتغال‌زایی کرده بود اما با همه‌گیری این بیماری، عرصه بر تولیدکنندگان به تنگ آمد و اقتصاد کشور بسیار آسیب دید؛ به طوری که اکنون حدود ۶ نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

زینال‌پور در رابطه با سایر مشکلات تولیدکنندگان، توضیح داد: تولیدکنندگان چالش‌های بسیاری در زمینه مالیات دارند. برای رفع این مشکلات پیگیری‌های بسیاری از سازمان‌های مربوطه به عمل آوردیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد؛ متاسفانه این مشکلات و بروکراسی‌های ادارای طولانی باعث می‌شوند تا تولیدکنندگان به جای تمرکز روی فعالیت‌های تولیدی، وقت و انرژی خود را برای رفع چالش‌ها صرف کنند. گفتنی است که این مجموعه برای اخذ وام دو میلیارد تومانی، حدود ۳۰ میلیارد تومان وثیقه نزد بانک قرار داد اما به دلیل اینکه اقساط معوقه داشت، نتوانست مجددا برای تامین منابع مالی خود از بانک‌های دیگر وام دریافت کند. در این شرایط بانک اعلام کرد که اگر این معوقات پرداخت شود، ۶ ماه تنفس برای پرداخت اقساط باقی مانده خواهیم داشت و میزان وثیقه‌ای که بیش از دو میلیارد تومان قرار دادیم آزاد خواهد شد؛ به همین دلیل با تلاش‌های فراوان اقساط معوقه را پرداخت کردیم اما از سوی بانک هیچ اقدامی در زمینه تنفس بازپرداخت اقساط و آزادسازی وثیقه‌ها انجام نشد. باید اذعان کنم که به دلیل وجود این مشکلات، بلاتکلیف بوده و علی‌‎رغم سرمایه و زمانی که در مسیر تولید صرف کرده‌ایم، در فکر تعطیل کردن مجموعه هستیم؛ در صورتی که اگر سرمایه‌ خود را در زمینه‌های دیگری سرمایه‌گذاری می‌کردیم، بدون وجود هیچ مشکلی سود بیشتری به دست می‌آوردیم.

وی در پاسخ به سوال که آیا این مجموعه در زمینه صادرات فعالیت دارد، عنوان کرد: بله این واحد تولیدی تا سال‌های پایانی دهه ۹۰، در زمینه صادرات فعالیت داشت و محصولات خود را به کشور‌های همسایه همچون عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌کرد؛ همچنین چند کارشناس فروش در استان‌های مختلف کشور برای توسعه بازار‌های هدف خود در اختیار داشت اما به سبب مشکلات ذکر شده، میزان تولید محصولات کاهش یافت و روند صادرات قطع شد. در صورتی که در گذشته میزان تولیدات این مجموعه به قدری بود که برای ارسال و فروش محصولات، کارشناس فروش، حسابدار و ناوگان حمل‌ونقل داشتیم. همچنین تمام مراحل تولید یعنی از تولید شمش برنج تا تراشکاری محصول را انجام می‌دادیم اما اکنون خط تولید شمش به صورت نیمه تعطیل بوده و به صورت خدماتی در زمینه تراشکاری فعالیت داریم.

حمایت تنها راه نجات صنعت ریخته‌گری

مدیرعامل شرکت تولیدی شیرآلات الماس شیر آستارا با اشاره به اینکه این مجموعه با دستگاه‌های دایکست محصولات خود را تولید می‌کرد، گفت: تعداد ریخته‌گرانی که در کشور محصولات خود را به روش ماسه‌ای تولید می‌کنند، بسیار زیاد است زیرا هزینه‌های ریخته‌گری ماسه‌ای آنچنان بالا نیست اما این مجموعه برای تولید محصولات باکیفیت و فشرده از دستگاه دایکست استفاده می‌کرد؛ به طوری که از برند‌های مطرح، سفارش تولید محصول دریافت می‌کردیم. لازم به ذکر است که ماشین‌آلات این مجموعه ترکیبی از ماشین‌آلات داخلی و هندی است. خوشبختانه کیفیت دستگاه‌های ایرانی مناسب است اما اگر ماشین‌سازان داخلی کمی دقت در زمینه آبکاری و تولید قطعات به‌کار رفته در دستگاه‌ها به خرج دهند، می‌توانند مشکل خشکی و شکستن آن‌ها را رفع و به راحتی با تولیدکنندگان سایر کشورها به رقابت بپردازند. مجددا تاکید می‌کنم که تولیدکنندگان ایرانی به دلیل مهارت بالا در زمینه ریخته‌گری، اگر از حمایت‌های لازم برخوردار شوند، به راحتی امکان تسخیر بازار‌های منطقه خاورمیانه را دارند.

زینال‌پور مطرح کرد: در گذشته برای تهیه شمش روی با مشکلی مواجه نبودیم و آن را به صورت اعتباری خریداری می‌کردیم اما اکنون میزان فروش شمش روی در کشور کاهش یافته و شرایط فروش آن تنها به صورت نقدی است. همچنین نکته جالب اینجاست که هزینه خرید شمش مطابق با قیمت روز محاسبه می‌شود؛ یعنی اگر امروز شمش را خریداری و هزینه آن را پرداخت کنیم، فردای همان روز با افزایش قیمت‌ها باید مابه‌التفاوت قیمت شمش را بپردازیم. لازم به ذکر است که این مجموعه در کنار استفاده از شمش مس و روی، از ضایعات هم استفاده می‌کرد؛ با بازگشت این ضایعات به چرخه تولید، هم از هدرفت آن‌ها جلوگیری می‌کردیم و هم ارزش افزوده بیشتری را برای کشور به ارمغان می‌آوردیم.

وی با اشاره به اینکه این صنعت نیازمند نیروی کار متخصص است، ابراز کرد: زمانی که نیروی‌های جدیدی را جذب می‌کردیم، آموزش‌های تئوری و عملی را دریافت می‌کردند. بعد از گذشت یک ماه، این افراد به طور کامل با فرایند تولید آشنا و مهارت کافی را به دست می‌آورند؛ به طوری که برخی از نیروی‌های این واحد، پس از اینکه به سبب مشکلات آن‌ها را تعدیل کردیم، توسط سایر کارگاه به سرعت جذب شدند. البته در حال حاضر به دلیل شرایط مطلوب کاری، پرداخت به‌موقع حقوق و بیمه آن‌ها مجددا تمایل همکاری با ما را دارند.

مدیرعامل شرکت تولیدی شیرآلات الماس شیر آستارا در پاسخ به این سوال که آیا واردات اجناس بی‌کیفیت بر میزان تقاضای محصولات در بازار مصرف تاثیر‌گذار بود، گفت: در یک برهه زمانی و به صورت محدود به سبب واردات شیرآ‌لات چینی توسط واسطه‌گران به کشور، میزان تقاضای مشتریان کاهش یافت اما به مرور به دلیل کیفیت پایین محصولات چینی و تجربه عملکرد نامناسب آن‌ها، تمایل مشتریان به استفاده از تولیدات داخلی افزایش یافت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.