سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
رشد قیمت غیر منطقی محصولات فولادی
29 فروردین 1401 - 14:51
شناسه : 26765
رییس اتحادیه آهن و فولاد تهران، گفت: افزایش قیمت محصولات فولادی با توجه به داخلی بودن تولید آن‌ها، غیر منطقی است.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری صداوسیما
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حمیدرضا رستگارپور رییس اتحادیه آهن و فولاد تهران، با بیان اینکه از ۱۵ اسفند ماه سال گذشته، شاهد گران شدن بیش از یک هزار تومانی قیمت آهن و فولاد، به دلیل افزایش قیمت شمش در تابلوی فروش بورس بودیم، اظهار داشت: پس از تعطیلات نوروز و همزمان با آغاز فعالیت بازار نیز، شاهد رشد دو هزار تومانی قیمت، در انواع محصولات فولادی هستیم که دلیل آن، عرضه پایین کالا در بازار عنوان شد. این در حالی است که سالانه حدود ۳۰ میلیون تن فراورده‌های فولادی در کشور تولید می‌کنیم که با توجه به نیاز سالانه ۱۸ میلیون تن به این محصول در کشور و مازاد ۱۲ میلیون تنی، کمبود کالا در بازار به نظر غیر منطقی به نظر می‌رسد.

وی افزود: البته برخی جنگ بین روسیه و اوکراین و گرانی حامل‌های انرژی را، از علل این جهش قیمت می‌دانند که در واقع باید گفت این موضوع اصلا ربطی به بازار داخلی ندارد. علت این گرانی به نظر غیر منطقی، بدون توجیه اقتصادی و به نوعی اجحاف در حق مصرف‌کننده است.

رییس اتحادیه آهن و فولاد تهران، با اشاره به افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی حقوق کارگران که قرار است در سال جدید اتفاق بیافتد، گفت: با افزایش حقوق، هزینه کارگر در سال جدید بالا رفته و بر قیمت تمام شده نیز تاثیر خواهد گذاشت که باید با محاسبات دقیق کارشناسی، مانع از افزایش قیمت‌ها شویم.

رستگارپور، بیان کرد: اولویت نخست در کشور، باید تامین بازار داخلی و پس از آن تمرکز بر صادرات باشد. نمی‌توان بازار داخلی را دچار رکود کرد و تقاضای صادرات داشت؛ زنجیره تولید تا مصرف حلقه‌ای به نام توزیع دارد که این حلقه توزیع‌کننده باید موقعیت مصرف، بازار و مطالبات تولیدکننده را به طور دقیق رصد کند.

آمادگی اقدامات لازم برای تنظیم بازار

رییس اتحادیه آهن و فولاد تهران، اذعان کرد: افرادی به دنبال سودجویی و ایجاد تنش دربازار هستند؛ وقتی به اقتصاد لطمه‌ای وارد می‌شود تولیدکنندگان نخستین گروهی هستند که زیان می‌بینند. این یعنی اگر هر گروهی خارج از چهارچوب برنامه‌ریزی و تنها به سهم خودش فکر کند این جریان به ضرر همه خواهد بود. آمادگی داریم با برگزاری جلسات مشترک هر اقدامی که برای تنظیم بازار وحمایت از طرح‌های ملی مانند طرح ملی مسکن لازم باشد را انجام دهیم.

وی، در ادامه با بیان اینکه مسئولیت‌های تفویض شده به این اتحادیه کامل نیست، اظهار کرد: متاسفانه در برخی موارد توافقات پشت پرده بدون اطلاع انجام می‌شود و ما تنها مجری تصمیمات گرفته شده‌ایم.

رستگارپور، درباره تاثیر شکست احتمالی مذاکرات برجام و افزایش نرخ نهاده‌های انرژی و قیمت کالا‌ها بر صنعت فولاد گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه تولید محصولات فولادی در کشور ۱۰۰ درصد داخلی است و تنها بحث افزایش حقوق کارگران و حامل‌های انرژی می‌تواند بر روند قیمت‌ها در این حوزه تاثیرگذار باشد که با نظارت و برنامه‌ریزی دقیق می‌توان از آن جلوگیری کرد.

وی در پایان، با بیان اینکه با گران شدن محصولات فولادی بسیاری از صنایع مانند مسکن، خودرو، لوازم خانگی و… تحت تاثیر قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از امکانات تولیدکنندگان ازافزایش قیمت‌ها و فشار بر مردم جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.