سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
رشد مطلق نمادهای فلزی و معدنی
17 آذر 1399 - 7:36
شناسه : 2705
بورس تهران معاملات امروز یکشنبه را نیز با تداوم رشد شاخص کل سپری کرد. به طوریکه نماگر اصلی بازار با صعود 2.2 درصدی، سرانجام موفق شد از محدوده مقاومتی یک میلیون و 500 هزار واحدی عبورکند. در این میان شاهد رشد مطلق نمادهای فلزی و معدنی بودیم. امری که رشد 3.6درصدی شاخص گروه معدنی و افزایش 1.6 درصدی شاخص گروه فلزات اساسی را به دنبال داشت.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از معدن ۲۴، بورس تهران معاملات یکشنبه را نیز با تداوم رشد شاخص کل سپری کرد. به طوریکه نماگر اصلی بازار با صعود ۲٫۲ درصدی، سرانجام موفق شد از محدوده مقاومتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی عبورکند. در این میان شاهد رشد مطلق نمادهای فلزی و معدنی بودیم. امری که رشد ۳٫۶درصدی شاخص گروه معدنی و افزایش ۱٫۶ درصدی شاخص گروه فلزات اساسی را به دنبال داشت.
بررسی جزئیات معاملات امروز از دادوستد ۷۸۵میلیارد تومانی در گروه فلزی حکایت دارد. در این میان ۳۰۰میلیارد تومان از معاملات مزبور به خرید و فروش سهام فولاد مبارکه تعلق داشت. در حالی هر سهم «فولاد» رشد قیمت ۱٫۷درصدی را در بازار امروز تجربه کرد که با تاثیر مثبت ۱۲۴۰واحدی بر شاخص کل بورس، در فهرست نمادهای موثر در صعود این نماگر قرار گرفت. البته گل گهر نقش بیشتری در رشد شاخص کل داشت. به طوریکه توانست حدود ۱۳۰۰ واحد در افزایش ارتفاع نماگر اصلی بازار تاثیرگذار باشد.
در همین راستا بیشتر نمادهای معامله شده در گروه معدنی در محدوده حداکثر نوسان مثبت به کار خود پایان دادند. این در حالی بود که هر سهم توسعه معادن و فلزات نه تنها رشد قیمت در محدوده ۵درصدی را تجربه کرد.، بلکه معاملات سنگینی را نیز ثبت کرد. به طوریکه «ومعادن» در سومین روز پیاپی دادوستد بیش از ۱۰۰میلیارد تومانی را شاهد بود. مبادلات این نماد در بازار امروز به بیش از ۱۳۵میلیارد تومان رسید.

رصد اخبار مهم

در میان مهمترین اخبار امروز آمار معاون طرح و برنامه وزارت صمت در خصوص تولیدات ۸ماهه نخست سال قرار داشت.
سعید زرندی در جلسه پایش آمار با اشاره به اینکه روند تولید در هشت ماهه امسال افزایشی بوده است، گفت: در این راستا کاتد مس ۱۹۲ هزارتن با افزایش ۹ درصدی و فولاد خام با بیش از ۱۹ میلیون تن و رشد بیش از ۸ درصدی روبرو شدند. همچنین در این مدت پروانه اکتشاف معدن با صدور ۶۴۷ پروانه با رشد ۱۲ درصدی، گواهی کشف با ۳۳۹ مورد ۵ درصد و پروانه بهره‌برداری معدن با ۴۱۰ مورد ۶ درصد، رشد داشته است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تسهیلات به بخش صنعت و معدن نیز گفت: از منابع پروژه رونق تولید به ۲ هزار و ۲۵۷ واحد به مبلغ بیش از ۵۹ هزار میلیارد ریال و از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه به ۸۲۹ واحد به ارزش ۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
در میان مهمترین اخبار شرکتی نیز افزایش سرمایه ۱۶۲ درصدی شرکت فولاد خوزستان از اهمیت بالایی برخوردار بود. بر این اساس سرمایه «فخوز» از ۱۹هزار میلیارد ریال به ۵۰هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. افزایش سرمایه مزبور از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه ای، در نظر گرفته شده است.
همچنین براساس ظرفیت سنجی ۸۴ شرکت فولادی با ظرفیت بیش از هفت میلیون تن تا کمتر از ۱۰۰ هزار تن، نشان از آن دارد که طی نیمه نخست سال جاری بیش از ۳۹.۸ میلیون تن تولید شده است. در این میان گروه فولاد مبارکه با ۱۸.۱درصد و فولاد خوزستان با ۹.۶ درصد ، سهم بالایی از ظرفیت را به خود اختصاص داده اند. به طوریکه به ترتیب قادر به عرضه ۷.۲ و ۳٫۸ میلیون تن شده اند .

عرضه سهام یک شرکت فولادی جدید

مدیرعامل فولاد شاهرود با اشاره به طرح توسعه و صادرات محصولات به سه کشور از افزایش سرمایه ۵۰ درصدی و عرضه اولیه سهام تا پایان سال خبر داد.
محمد میرحسنی با اشاره به آمادگی زیرساخت‌های لازم برای انجام طرح توسعه گفت: پیش‌بینی می‌شود طرح توسعه با هزینه‌های عملیاتی بالغ ‌بر ۴۵ میلیارد تومان به انجام برسد. ظرفیت تولید شمش نیز به میزان ۲۰۰ هزار تن نیز در دستور کار است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: صادرات محصولات شرکت به کشورهای افغانستان، قرقیزستان و پاکستان انجام می شود. همچنین افزایش سرمایه ۵۰ درصدی ( از ۱۸۰ به ۲۷۰ میلیارد تومان) را در دستور کار داریم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.