سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
رشد ۴۳ درصدی درآمد فخاس
25 بهمن 1399 - 16:03
شناسه : 6937
شرکت فولاد خراسان با توجه به تقاضای نسبتا خوب فولادی برای محصولات فولادی، تمرکز فروش خود را بر بازار داخلی گذاشت و با کسب درآمد 43 هزار و 350 میلیارد ریالی در 8 ماه نخست امسال، رشد 43 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، صنعت فولاد کشور سال پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، این صنعت در کشور ما رشد قابل قبولی داشت. شیوع ویروس کرونا تقریبا صنعت فولاد بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داده است؛ به طوری که میزان تولید اکثر آن‌ها روند کاهشی را نشان می‌دهد.

اگر از فروردین ماه امسال صرف نظر کنیم، شرکت مجتمع فولاد خراسان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در شرق و شمال شرق کشور، برخلاف روند صنعت فولاد جهان توانسته است یکی از بهترین دوران خود به ویژه در حوزه سودآوری را تجربه کند. این شرکت طرح کنسانتره سنگ‌آهن خود را که از سال‌های گذشته ایستا مانده بود، مجددا فعال کرده و امیدوار است با بهره‌برداری از این طرح، به روند پایدار تامین مواد اولیه و تکمیل زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی دست یابد. ضمن اینکه گندله‌سازی این شرکت به طور تقریبی به ظرفیت اسمی خود نزدیک شده است. رشد ۲۰ درصدی تولید گندله فولاد خراسان، نشان از صحت این موضوع می‌دهد.

اقدام دیگر فولاد خراسان در حوزه تامین مواد اولیه، استقرار سیستم SRM یا مدیریت پایدار تامین مواد اولیه بود که این شرکت توانست برخلاف سال‌های گذشته، به سرعت مواد اولیه، قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کند؛ با توجه به آنلاین شدن سیستم، ضمن افزایش سرعت رسیدگی به درخواست‌ها، تامین‌کننده شرکت به سرعت و سهولت انتخاب می‌شود.

بهبود فرایندهای تولید و بومی‌سازی،  جزو دیگر اقدامات فولاد خراسان برای مقابله با تحریم‌ها و خروج ارز از کشور بود. به طوری که پروژه بهبود اجرا شده در واحد گندله‌سازی فولاد خراسان در هفتمین دوره جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی، به عنوان پروژه برتر مورد تقدیر قرار گرفت. پروژه این شرکت اصلاح نوار «شاتل کانوایر» واحد گندله‌سازی با کاهش زمان «توقف تولید» و افزایش زمان در دسترس بود که مزایایی ازجمله ده‌ها میلیارد ریال صرفه‌جویی و سهولت تامین تجهیز از منابع در دسترس داخلی و قطع نیاز به تامین آن از خارج را به همراه داشت.

طبق عملکرد مالی حسابرسی شده دوره ۶ ماهه نخست سال جاری، مجتمع فولاد خراسان علاوه بر کسب بالاترین سود خالص در بین شرکت‌های فولادی، حاشیه سود خالص این شرکت (که در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۸ حدود ۱۸ درصد بوده)، طی ۶ ماهه دوم امسال با رشد ۹۲ درصدی به حدود ۳۵ درصد رسید. این در حالی است که حاشیه سود ناخالص این شرکت طی ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ حدود ۹۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رشد ۲۵ درصدی تولید فولاد خراسان

نمودار ۱ نشان می‌دهد که شرکت مجتمع فولاد خراسان توانست در ۸  ماهه نخست سال جاری، یک میلیون و ۷۴ هزار و ۱۵۸ تن گندله تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۹٫۵ درصد رشد داشته است. فولاد خراسان در ۸ ماهه نخست سال گذشته توانسته بود ۸۹۸ هزار و ۱۳۰ تن گندله تولید کند.

«فخاس» در ۸ ماهه نخست سال جاری، ۸۲۸ هزار و ۹۷۳ تن آهن‌اسفنجی، ۲۹۳ هزار و ۹۰۲ تن شمش فولادی و ۳۵۱ هزار و ۷۸۲ تن محصولات سبک ساختمانی تولید کرد. مجموع تولید فولاد خراسان در هشت ماهه منتهی به آبان ماه سال ۱۳۹۹، به دو میلیون و ۵۴۸ هزار و ۸۱۵ تن رسید.

«فخاس» ۵۸۹ هزار تن محصول فروخت

نمودار ۲ حاکی از آن است که شرکت مجتمع فولاد خراسان توانست در ۸ ماهه نخست سال جاری ۲ هزار و ۲۳۲ تن آهن‌اسفنجی، ۱۷۶ هزار و ۹۸۹ تن شمش فولادی و ۳۳۰ هزار و ۶۸۱ تن محصولات سبک ساختمانی را در بازار داخلی به فروش برساند. مجموع فروش داخلی فولاد خراسان در ۸ ماهه نخست سال جاری، به ۵۱۶ هزار و ۱۰۶ تن رسید.

فولاد خراسان در ۸ ماهه ابتدایی سال جاری توانست ۶۸ هزار و ۶۱ تن شمش فولادی و ۴ هزار و ۹۵۱ تن محصولات سبک ساختمانی را صادر کند. مجموع صادرات این شرکت طی ۸ ماهه ابتدای سال گذشته، ۷۳ هزار و ۱۲ تن بوده است. همچنین جمع فروش داخلی و صادراتی شرکت فولاد خراسان طی ۸ ماهه منتهی به آبان سال جاری، رقم ۵۸۹ هزار و ۱۱۸ تن را نشان می‌دهد.

رشد ۱۴۳ درصدی درآمد حاصل از فروش داخلی شمش فولادی

همان‌طور که در نمودار ۳ مشاهده می‌شود، شرکت مجتمع فولاد خراسان توانست در ۸ ماهه نخست سال جاری از محل فروش آهن‌اسفنجی در بازار داخلی، ۲۴۴ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال درآمد کسب کند که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن، ۱۳ درصد رشد داشته است. ضمنا فولاد خراسان در ۸ ماهه اول سال گذشته توانسته بود از فروش آهن‌اسفنجی، ۲۱۵ میلیارد و ۴۸۷ میلیون ریال درآمد کسب کند.

«فخاس» در ۸ ماهه ابتدایی سال جاری ۱۲ هزار و ۵۸۴ میلیارد و ۱۱۳ میلیون ریال از فروش شمش فولادی در بازار داخلی درآمد داشته است که نسبت به مدت مشابه در سال پیش از آن، ۱۴۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین این شرکت طی ۸ ماهه نخست سال گذشته، پنج هزار و ۱۶۵ میلیارد و ۳۱۵ میلیون ریال شمش فولادی فروخته است.

فولاد خراسان طی ۸ ماهه نخست سال جاری موفق به کسب درآمد ۲۵ هزار و ۲۵۲ میلیارد و ۷۰۶ میلیون ریالی از محصولات سبک ساختمانی در بازار داخلی شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۱ درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت طی ۸ ماهه نخست سال گذشته، ۱۶ هزار و ۶۸۰ میلیارد و ۸۱۶ میلیون ریال درآمد از محصولات سبک ساختمانی داشته است.

مجموع درآمد حاصل از فروش داخلی «فخاس» طی ۸ ماهه منتهی به آبان سال جاری به ۳۸ هزار و ۸۱ میلیارد و ۴۰۹ میلیون ریال رسید که این میزان در هم‌سنجی با مدت مشابه سال پیش از خود، ۷۲ درصد رشد داشته است. ضمنا این شرکت طی ۸ ماهه نخست سال گذشته توانسته بود، ۲۲ هزار و ۶۱ میلیارد و ۶۱۸ میلیون ریال درآمد کسب کند.

در شرکت مجتمع فولادخراسان طی ۸ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، از فروش صادراتی شمش فولادی ۴ هزار و ۸۶۰ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال و محصولات سبک ساختمانی، ۴۰۸ میلیارد و ۵۶۸ میلیون ریال درآمد حاصل شد. همچنین مجموع درآمد فولاد خراسان از صادرات طی سال جاری ۵ هزار و ۲۶۹ میلیارد و ۴۴۸ میلیون ریال بوده است.

مجموع درآمد فولاد خراسان در ۸ ماهه نخست امسال به ۴۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد و ۸۵۷ میلیون ریال رسید که در مقایسه با مدت مشابه طی سال گذشته، ۴۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. این شرکت در ۸ ماهه نخست سال قبل توانسته بود ۳۰ هزار و ۲۳۲ میلیارد و ۱۲ میلیون ریال درآمد داشته باشد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.