چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت ×
رویکرد شرکت «Pilbara Minerals» برای توسعه زنجیره تامین لیتیوم
23 آذر 1402 - 9:48
شناسه : 36260
مدیر اجرایی شرکت «Pilbara Minerals» گفت: تاسیسات لیتیوم هیدروکسید این شرکت که با سرمایه‌گذاری مشترک با هلدینگ «Posco» در حال ساخت است، در اواخر سه‌ ماهه پایانی سال 2023 به بهره‌برداری خواهد رسید.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، دیل هندرسون در مصاحبه اخیر خود با این موسسه بیان کرد: در حال حاضر گروه مشترک سرمایه‌گذار هر دو شرکت «Pilbara Minerals» و «Posco» مشغول ساخت این پروژه در شهر گوانگیانگ کره‌جنوبی هستند و قصد دارند به زودی بهره‌برداری از فاز اول این تاسیسات را آغاز کنند.

وی عنوان کرد: امیدواریم که فازهای دیگر این پروژه در سال ۲۰۲۴ عملیاتی شوند؛ چراکه این مسئله افزایش ظرفیت تولید را به دنبال خواهد داشت و در فاز اول آن، سالانه حدود ۲۱ هزار تن هیدروکسید لیتیوم در صورت رسیدن به ظرفیت استاندارد تولید خواهد شد.

مدیر اجرایی شرکت «Pilbara Minerals» تصریح کرد: ساخت یک تاسیسات هیدروکسید لیتیوم، جزو اهداف بلندمدت شرکت «Pilbara Minerals» از ابتدای فعالیت این شرکت بوده است.

هندرسون مطرح کرد: توافق اولیه میان شرکت «Pilbara Minerals» با هلدینگ «Posco» در سال ۲۰۱۸ حاصل شد و هم‌اکنون ثمره این سرمایه‌گذاری مشترک را می‌توان در فاز اول این پروژه که در پایان سال ۲۰۲۲ به بهر‌برداری می‌رسد، مشاهده کرد.

گفتنی است این تاسیسات تحت مالکیت و مدیریت شرکت تازه تاسیسی به نام «Posco Pilbara Lithium Solution Co Ltd» خواهد بود که حدود ۸۲ درصد سهام این شرکت متعلق به هلدینگ «Posco» و ۱۸ درصد سهام باقیمانده در اختیار شرکت «Pilbara Minerals» قرار دارد.

شرکت استرالیایی «Pilbara Minerals» مستقر در شهر پرث در ایالت استرالیای غربی، می‌تواند تا ۱۸ ماه پس از افزایش موفقیت‌آمیز ظرفیت اسمی به ۹۰ درصد از ظرفیت عملیاتی، در هر زمانی که تمایل داشته باشد، ارزش سهام خود را به ۳۰ درصد افزایش دهد.

لازم به ذکر است شرکت «Pilbara Minerals» در حال حاضر پروژه استخراج سنگ سخت لیتیوم از معدن «Pilgangoora» واقع در منطقه «Pilbara» در ایالت استرالیای غربی را مدیریت می‌کند.

وی در همین راستا اظهار داشت: اقدام شرکت «Pilbara Minerals» به فعالیت در بخش فرآوری هیدروکسید لیتیوم در زنجیره صنایع پایین‌دستی، بخشی از برنامه بلندمدت این شرکت بوده است.

مدیر اجرایی شرکت «Pilbara Minerals» در رابطه با انتخاب سرمایه‌گذاری مشترک برای راه‌اندازی این تاسیسات، تاکید کرد: رویکردهای متفاوتی در این مسیر وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از شرکت‌ها تمایل دارند که با سرمایه خود چنین کاری انجام دهند و برخی دیگر تمایل دارند چنین کاری با سرمایه‌گذاری مشترک صورت پذیرد؛ در عین حال، برخی از شرکت‌ها علاقه‌ای به حضور در بخش فرآوری مواد معدنی حیاتی ندارند و ترجیح می‌دهند فقط این مواد اولیه را به فروش برسانند.

به گفته هندرسون، اهدافی که شرکت «Pilbara Minerals» در بلندمدت برای آن از طریق سرمایه‌گذاری مشترک برنامه‌ریزی کرده است، به سه دلیل مهم در مسیر درستی قرار دارد.

دلیل اول این است که انتخاب هلدینگ «Posco» به عنوان شریک تجاری شرکت «Pilbara Minerals»، یک اقدام هوشمندانه محسوب می‌شود که مزایای اقتصادی خود را به همراه خواهد داشت. دلیل دوم این است که این تاسیسات از طریق فرایند ادغام و اکتساب که ثمره آن شرکت تازه تاسیسی با نام «Posco Pilbara Lithium Solution Co Ltd» است، ساخته خواهد شد که امکان افزایش ‌وابستگی متقابل را به منظور فعالیت اجتناب‌ناپذیر در چرخه‌های صنایع پایین‌دستی فراهم می‌کند. سومین دلیل مهم، امکان ایجاد تنوع در زنجیره‌های تامین در بازارهای جایگزین است.

انتظار می‌رود که شرکت «Posco Pilbara Lithium Solution Co Ltd» در ماه‌های آینده چندین قرارداد پیش‌فروش هیدروکسید لیتیوم با برخی از مشتریان خود در کره‌جنوبی و دیگر کشورهای جهان منعقد کند. از میان توافق‌نامه‌های پیش‌فروش می‌توان به قرارداد این مجموعه با شرکت «Posco Future M» به عنوان یک تولیدکننده کاتد لیتیوم که حدود ۶۰ درصد از سهام آن متعلق به هلدینگ «Posco» است، اشاره کرد.

در همین رابطه، ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، قیمت ۱۷ تا ۱۸ دلار به ازای هر کیلوگرم را در تاریخ هفتم دسامبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت ۸۳ تا ۸۴ دلار به ازای هر کیلوگرم در اولین ارزیابی انجام شده این موسسه در روز سوم ماه ژانویه، تقریبا ۸۰ درصد کاهش را تجربه کرد.

نمودار قیمت لیتیوم

سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت «Calix Ltd»

در حال حاضر شرکت «Pilbara Minerals» با شرکت «Calix Ltd» مستقر در استرالیا برای ساخت یک واحد تولیدی در فاز آزمایشگاهی در پروژه «Pilgangoora» سرمایه‌گذاری مشترک انجام داده است.

هدف این پروژه که بخشی از سرمایه‌گذاری در آن معادل ۲۰ میلیون دلار استرالیا (۱۳٫۱۵ میلیون دلار آمریکا) از طریق طرح تولید مدرن دولت استرالیا (MMI) تامین شده، ایجاد پتانسیل فرآوری اسپودومن به وسیله انرژی‌های تجدیدپذیر در معادن با استفاده از فناوری شرکت «Calix Ltd» است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از گام نهادن در این مسیر که حجم استفاده از کنسانتره اسپودومن در تولید محصولات آن بالاست، افزایش ارزش بهره‌وری از معادن از طریق تولید محصولات میانی در بازار است.

مدیر اجرایی شرکت «Pilbara Minerals» یادآور شد: با تولید کنسانتره اسپودومن و چندین مرحله فرآوری بیشتر آن در معادن، محصول نمک لیتیوم بدون ضایعات سیلیکات آلومینیوم به دست می‌آید.

هندرسون ادامه داد: هدف از این کار، تکمیل مراحل فرآوری از طریق روش‌های مبتنی بر استفاده از انرژی‌های پاک است که از طریق فناوری کلسینرهای الکتریکی (مخازن حرارتی) شرکت «Calix Ltd» انجام می‌شود.

وی همچنین به پتاسیل بسیار بالای تولید یک محصول لیتیومی با غلظت بالا، ضایعات صفر و کم‌کربن در این تاسیسات اشاره کرد. این واحد تولیدی، ظرفیت کامل تولید سالیانه بیش از سه هزار تن محصول نمک لیتیوم فسفات از طریق تامین حدود ۲۷ هزار تن اسپودومن از جمله کنسانتره آن با خلوص پایین را خواهد داشت.

مدیر اجرایی شرکت «Pilbara Minerals» ابراز کرد: همه چیز ظاهرا طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش می‌رود و قدم بعدی در این مسیر، ساخت یک واحد تولیدی در فاز آزمایشگاهی است.

به گفته هندرسون، تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با سرمایه‌گذاری در واحد تولیدی در فاز آزمایشگاهی، طی ماه‌های جولای تا سپتامبر ۲۰۲۳ به تایید رسید. همچنین تا پایان سال جاری، ساخت واحد تولیدی در فاز آزمایشگاهی به اتمام می‌رسد و بهره‌برداری از این واحد در ماه مارس ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

شرکت «Pilbara Minerals» قصد دارد مجوز این فناوری را برای استفاده در پروژه «Pilgangoora» و سپس در سراسر کسب‌و‌کار لیتیوم خود از طریق سرمایه‌گذاری تجاری‌سازی با شرکت «Calix Ltd» دریافت کند.

وی استفاده از این فناوری را انقلابی در بخش فرآوری لیتیوم دانست و افزود: با به‌کارگیری این فناوری نه تنها میزان تولید کربن کاهش پیدا می‌کند بلکه حمل ضایعات نیز در روند فرآوری این محصول به کمترین میزان خود می‌رسد.

مدیر اجرایی شرکت «Pilbara Minerals» بر این باور است که اگر این کار به خوبی انجام شود، این شرکت می‌تواند تغییرات گسترده‌ای در پروژه «Pilgangoora» تحت مدیریت خود اعمال کند و جایگاه آن را در صنعت لیتیوم ارتقا بخشد.

افزایش ظرفیت تولید در پروژه «Pilgangoora»

توسعه پروژه «Pilgangoora» واقع در ۱۲۰ کیلومتری شهر پورت هدلند که مدیریت ۱۰۰ درصدی آن بر عهده شرکت «Pilbara Minerals» بوده، در حال انجام است. این پروژه یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ لیتیوم سخت در جهان محسوب می‌شود.

شرکت «Pilbara Minerals» پس از دریافت مجوزهای لازم، عمر معدن در این پروژه را از ۹ سال به ۳۴ سال افزایش داد و بدین ترتیب حجم ذخایر اعلام شده در این پروژه حدود ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد.

به گفته شرکت «Pilbara Minerals»، دو واحد تولید و فرآوری در این پروژه قرار دارد. اولین واحد، «Pilgan» نام دارد که در آن کنسانتره اسپودومن با کنسانتره تانتالیت به عنوان یک محصول جانبی تولید می‌شود. واحد «Ngungaju»، دومین واحد مستقر در این پروژه است که در آن کنسانتره اسپودومن تولید می‌شود.

به علاوه ظرفیت کل تولید واحد «Pilgan P680» قرار است به حدود ۶۴۰ تا ۶۸۰ هزار تن کنسانتره اسپودومن افزایش پیدا کند؛ البته در حال حاضر ظرفیت تولید در این واحد حدود ۶۴ درصد در حجم تولید کنسانتره اسپودومن افزایش یافته است و به ۶۲۰ هزار تن در سال ۲۰۲۳ رسیده که معادل تقریبا ۸ درصد از عرضه جهانی لیتیوم در مقایسه با حجم تولید کنسانتره اسپودومن ۳۷۸ هزار تنی اعلام شده در سال ۲۰۲۲ است.

انتظار می‌رود ظرفیت اسمی در پروژه «Pilgan P1000» که ظرفیت جدید آن در سه ماهه‌ سوم سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری می‌رسد، به بیش از یک میلیون تن سالانه افزایش پیدا کند. این شرکت «Pilbara Minerals»، طرح‌هایی برای افزیش ظرفیت اسمی این پروژه در دست اجرا دارد.

هندرسون در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» با تاکید بر اینکه اولویت این شرکت، خلق ارزش برای سهام‌داران و سرمایه‌گذاران است، ادامه داد: اقدامات لازم جهت افزایش بیشتر ظرفیت تولید در پروژه‌‌های «Pilgan P1000» و «Pilgan P680» و یا ایجاد پروژه‌ای دیگر در دست بررسی قرار دارد که احتمالا تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۴، ارزیابی فاز مطالعاتی آن به پایان خواهد رسید.

وی مطرح کرد: استراتژی این شرکت از چهار طرح تشکیل شده که اولین اولویت آن، ساخت پلتفرم عملیاتی است. از دیگر اولویت‌های این طرح، می‌توان به توسعه ظرفیت معادن تحت مدیریت این شرکت، افزایش ظرفیت در واحدهای فرآوری مواد اولیه و افزایش دارایی‌های تحت مدیریت خود فراتر از پروژه «Pilgangoora» اشاره کرد.

مدیر اجرایی شرکت «Pilbara Minerals» عنوان کرد: شرکت «Pilbara Minerals» قصد دارد تا حدود ۳۰۰ هزار تن سالانه از تولید کنسانتره اسپودومن در آینده پس از افزایش ظرفیت در توسعه پروژه «Pilgan P1000» را به یک واحد تبدیل لیتیوم در صنایع پایین‌دستی اختصاص دهد و برای انجام این کار، به دنبال یک شریک تجاری است.

هندرسون به طیف گسترده‌ای از شرکت‌های مذاکره‌کننده از جمله خودروسازان، تولیدکنندگان کاتد، کارآفرینان و شرکت‌های تولیدکننده مود اولیه حیاتی که قبلا در این صنعت فعالیت داشته‌اند و همچنین شرکت‌های تازه تاسیسی که قصد فعالیت در این عرصه را دارند، اشاره کرد.

وی با هدف به روز رسانی بازار، اظهار داشت: این شرکت در حال تهیه فهرستی از شرکای احتمالی در سه‌ ماهه منتهی به ماه مارس ۲۰۲۴ است.

فرایند ادغام و اکتساب

با توجه با افزایش تمایل شرکت‌ها به فرایند ادغام و اکتساب در صنعت لیتیوم، شرکت «Pilbara Minerals» عجله‌ای برای ورود به این عرصه ندارد.

مدیر اجرایی شرکت «Pilbara Minerals» بیان کرد: افزایش توسعه و ظرفیت تولید، مشمول بخش چهارم طرح استراتژیک ارائه شده توسط شرکت «Pilbara Minerals» می‌شود و این اقدام بخشی از برنامه در نظر گرفته شده در کسب‌وکار این شرکت است.

هندرسون تاکید کرد: این شرکت طرح‌های هدف‌گذاری شده خود را محتاطانه دنبال می‌کند تا از مسیر در نظر گرفته شده برای آن منحرف نشود و تلاش خواهد کرد جایگاه خود در این کسب و کار را تقویت کند.

وی همچنین به تجربه شرکت «Pilbara Minerals» در این صنعت اشاره کرد و آن را نقطه قوت خود در ادامه مسیر پیش رو و تاثیراتی که بر تصمیم‌گیری در این شرکت می‌گذارد، نامید.

به گفته مدیر اجرایی شرکت «Pilbara Minerals»، این شرکت عجله‌ای برای انجام چنین معامله‌ای ندارد. با این حال، اگر شرایط ایجاب کند و این فرصت مغتنم شمرده شود، این شرکت با استفاده از نقاط قوت خود در راستای منافع سهام‌داران، قدم در راه ثبت این معامله خواهد گذاشت.

هندرسون با اشاره به رفتار محتاط‌گونه شرکت «Pilbara Minerals»، این مسئله را یک نقطه قوت دانست و گفت: احتمال ورود این شرکت به معاملات دیگر مواد معدنی حیاتی جز لیتیوم بسیار پایین است.

با این حال، وی این احتمال را به طور کامل منتفی ندانست و ادامه داد: در حال حاضر ورود به دیگر بخش‌های معاملات مواد معدنی حیاتی، جزو اولویت شرکت «Pilbara Minerals» نیست.

به گفته مدیر اجرایی شرکت «Pilbara Minerals»، هیئت‌ مدیره این شرکت پذیرای همه ایده‌های مطرح شده از سوی سهام‌داران است اما با توجه به تمرکز این شرکت بر روی صنعت لیتیوم، در حال حاضر ورود به بخش‌های دیگر در میان اولویت‌های اصلی این شرکت قرار ندارد.

هندرسون در پایان یادآور شد: نقطه قوت شرکت «Pilbara Minerals» در بخش استخراج و تولید سنگ سخت لیتیوم ممکن است روزی به نقطه قوتی دیگر در زمان اقدام برای ورود به دیگر بخش‌های مواد معدنی تبدیل شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.