جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
روی خط سودآوری
31 خرداد 1400 - 17:29
شناسه : 14071
معاون مالی و اقتصادی شرکت فولاد خراسان مطرح کرد؛ از لازمه‌های اصلی رسيدن به بازدهی مطلوب و بهينه از دارايی‌ها ميتوان به اتخاذ سياست مناسب در حوزه مديريت موجودی مواد اوليه، مديريت دارايی‌های جاری و ثابت سازمان و سرمايه‌گذاری روی دارايی‌های مولد اشاره کرد. شرکت فولاد خراسان، به عنوان يکی از بزرگ‌ترين توليدکنندگان فولاد کشور، همسو با تحقق چشم‌اندازها و اهداف اين شرکت و با راه‌اندازی و توسعه طرح‌هايی همچون کارخانه فولادسازی شماره 2 و کارخانه گندله‌سازی و سرمايه‌گذاری در احداث واحد کنسانتره‌سازی سنگان، توانسته است با حرکت به سمت توليد محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر، گام موثری در تکميل زنجيره توليد و تامين، کاهش هزينه‌ها و افزايش سودآوری و نيز بازدهی دارايی‌های خود بردارد.
ارسال توسط : نویسنده : مجید شکرانی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

بهبود کیفیت محصولات و تولید محصولی با ارزش افزوده بالا نقش موثری در سودآوری شرکت‌ها و واحدهای تولیدی ایفا می‌کند. از جمله پارامترهای موثر در ارزیابی عملکرد یک سازمان در حوزه سودآوری، بازده دارایی است. این مولفه، با تعیین نسبت سود خالص بر میانگین ارزش دارایی‌ها، میزان استفاده و بهره‌وری شرکت را در استفاده از تمامی دارایی‌های جاری و ثابت نشان می‌دهد. افزایش یا کاهش بازدهی دارایی‌ها رابطه‌ای مستقیم با صورت کسر (سود خالص) دارد .

تامين دارايی‌های جاری و سودآوری

در شرایط کنونی، تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و تسهیل در امر صادرات از جمله عوامل کلیدی در سودآوری صنایع فولادی محسوب می‌شوند. در وضعیت فعلی، با توجه به شرایط اقتصادی کشور، انبارش مواد اولیه و قطعات یدکی مورد نیاز به عنوان بخشی از دارایی‌های جاری شرکت می‌تواند نقشی کلیدی در کاهش هزینه‌ها، افزایش سودآوری و نیز افزایش بازده ‌دارایی شرکت ایفا کند. مدیران با اتخاذ سیاست‌های مناسب به منظور مدیریت انبارها و ذخیره‌سازی مواد اولیه و قطعات یدکی تا بیشترین حد ممکن، می‌توانند گام موثری در مسیر بهینه‌سازی بهای تمام‌شده محصول بردارند و سودآوری بیشتری را محقق سازند. همچنین اتخاذ سیاست‌های مناسب در زمینه بهبود عملکرد خطوط تولید و تجهیزات، احداث و راه‌اندازی خطوط تولید جدید و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی از جمله اصلی‌ترین عوامل موثر بر افزایش بازدهی دارایی‌های یک شرکت برشمرده می‌شوند. 

در شرکت مجتمع فولاد خراسان، تامین به‌موقع و ذخیره‌سازی مواد اولیه و قطعات وارداتی همچون الکترود و تجهیزات کلیدی در ماشین‌آلات از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا عدم دسترسی به این موارد سبب افت یا توقف تولید این شرکت نشود. با توجه به اینکه مسئله تامین مواد اولیه (کنسانتره و گندله) یکی از چالش‌های فعلی صنعت فولاد است، شرکت مجتمع فولاد خراسان در این حوزه، علاوه بر اتخاذ سیاست‌هایی برای تامین و ذخیره‌سازی مواد اولیه مورد نیاز خود، حرکت به سمت تولید محصولات نهایی را نیز در دستور کار خود قرار داده که این امر تاثیراتی قابل‌توجه بر سودآوری مجموعه خواهد گذاشت. در همین راستا، طرح فولاد‌سازی شماره ۲ را در سال ۱۳۹۶ و احداث واحدهای گندله‌سازی را در سال ۱۳۹۷ اجرا کرد و همچنین پروژه کنسانتره‌سازی با ظرفیت ۲٫۵ میلیون تن در سال در سنگان خواف را در دست اجرا دارد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.