پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
رکود حاکم در بازار تمام‌نشدنی است
16 شهریور 1402 - 9:26
شناسه : 35770
مدیرعامل شرکت نورد فولاد زمرد: مدیرعامل شرکت نورد فولاد زمرد، تولیدکننده تسمه فولادی گفت: نوسان قیمت شمش فولادی و قطعی ناگهانی برق طی هفته‌های اخیر، باعث شده است که نتوانیم طبق برنامه پیش برویم و به ناچار تولید خود را کاهش داده‌ایم.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، بسیاری از واحدهای تولیدی مقاطع نوردی نیز به دنبال رکود حاکم در بازار، تولید خود را کاهش داده‌اند و به نظر می‌رسد این شرایط در نیمه دوم سال جاری نیز ادامه پیدا کند.

بر اساس این گزارش، محمد بیگلری، بیان کرد: ما فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ با هدف تولید مقاطع ساختمانی اعم از میلگرد، نبشی و ناودانی در شهرک صنعتی اشتهارد آغاز کردیم و از آنجایی که در ادامه صنعت ساخت‌وساز و بازار این محصولات با رکود نسبی همراه شد، تولید تسمه فولادی را در دستور کار خود قرار دادیم و در حال حاضر با هشت نفر نیروی انسانی، مشغول تولید این محصول هستیم.

وی در خصوص تامین ماده اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: شمش فولادی ۱۲۵×۱۲۵و ۱۵۰×۱۵۰، ماده اولیه مورد نیاز تولید تسمه است که ما آن را از کارخانجات ذوب و ریخته‌گری فولاد خریداری می‌کنیم. عدم ثبات قیمت‌ها در بازار، مهم‌ترین چالشی است که در این زمینه با آن مواجه هستیم و این معضل منجر به سردرگمی تولیدکنندگان مقاطع فولادی شده است. برای مثال، قیمت شمش فولادی در بازار آزاد تا چند هفته پیش، به حدود ۲۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید و هم‌اکنون قیمت آن به حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش یافته است. یعنی عملا تولیدکنندگانی که در آن زمان شمش را خریداری کردند، در حال حاضر با ضرر حدود یک هزار و ۵۰۰ تومانی به ازای خرید هر کیلوگرم شمش مواجه شده‌اند. باید توجه داشت که حاشیه سود تولید انواع مقاطع فولادی اعم از میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و تسمه متفاوت است و فعالان این بخش باید ماده اولیه مورد نیاز خود را بر اساس حاشیه سود موجود در بازار تامین کنند.

افزایش قیمت تجهیزات و دستگاه‌های نوردی فولادی

مدیرعامل شرکت نورد فولاد زمرد با اشاره به اینکه در ابتدا از ماشین‌آلات نورد ترکیه‌ای برای ساخت میلگرد استفاده می‌کردیم و در ادامه خرید کوره‌ و دستگاه‌های نورد ساخت داخل برای تولید تسمه را در دستور کار خود قرار دادیم، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت تجهیزات و ماشین‌آلات نورد ساخت داخل نیز به شدت افزایش یافته است. برای مثال، هزینه خرید غلتک‌های دستگاه نورد حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان است و اگر کسی بخواهد خط تولید خود را از نبشی به میلگرد تغییر دهد، نیازمند دستگاهی به نام ترمکس (Thermex) خواهد بود که قیمت آن نیز طی ماه‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

بیگلری در ادامه به قطعی برق واحدهای صنعتی طی سه ماه اخیر اشاره کرد و گفت: در این مدت، برق کارخانجات فعال در شهرک صنعتی اشتهارد در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته قطع ‌شد؛ علاوه‌براین، ما با معضل قطعی ناگهانی برق در برخی روزها نیز مواجه شدیم که خارج از برنامه و جدول زمان‌بندی شده بود و منجر به آسیب کوره و خسارت‌هایی مالی فراوانی در مجموعه شد. امیدواریم از هفته آینده شرایط مصرف برق در کشور به حالت عادی بر‌گردد و شاهد چنین مشکلاتی در کارخانجات کوچک صنعتی و فولادی نباشیم.

وی با بیان اینکه به دنبال قطعی برق و نوسان قیمت شمش طی هفته‌های اخیر، ناچار به کاهش تولید تسمه فولادی شده‌ایم، مطرح کرد: متاسفانه شرایط تولید در کشور مناسب نیست و واژه حمایت در حد شعار باقی مانده است. هفته گذشته، شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز طی تماس تلفنی با مدیران عامل کارخانجات فعال در شهرک صنعتی اشتهارد، شرایط تولید و معضلات آن‌ها را جویا شد؛ اگرچه این اقدامی تحسین‌برانگیز و قابل تقدیر محسوب می‌شود اما درخواست ما از مسئولان این است که با حضور در شهرک‌های صنعتی و گفت‌وگوی حضوری با افراد، وضعیت و چالش‌های موجود در کارخانجات و شهرک‌های صنعتی را پیگیری کنند. واقعیت امر این است که اگر مسئولان ذی‌ربط دلسوزانه به مقوله تولید نگاه کنند و در عمل به دنبال چاره‌اندیشی برای رفع معضلات باشند، کارفرمایان و فعالان بخش خصوصی نیز دلخوش به ادامه فعالیت خود خواهند شد اما متاسفانه مسئولان امر علی‌رغم اینکه آگاهی کامل نسبت به مشکلات بخش تولید دارند، هیچ اقدامی نسبت به رفع آن‌ها انجام نمی‌دهند و تولیدکنندگان را به حال خود رها کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت نورد فولاد زمرد با تاکید بر اینکه چالش‌های موجود به ویژه در حوزه صادرات، دامن‌گیر شرکت‌های بزرگ فولادی نیز شده است، گفت: زمانی که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود و به دنبال راهکار برای جبران آن است، در ابتدای امر برای مثال به سراغ تولیدکنندگان بزرگ شمش و مقاطع فولادی رفته و عوارض صادراتی این محصولات را افزایش می‌دهد. در ادامه این شرکت‌ها صادرات خود را متوقف کرده و تولیدات خود را در بازار داخلی عرضه می‌کنند. در این بین با افزایش رقابت در سطح بازار، بیشترین آسیب به شرکت‌های کوچک‌مقیاس که چاره‌ای جز عرضه محصول خود در بازار داخلی ندارند، وارد شده و اگر موفق به فروش تولیدات خود نشوند، چاره‌ای جز تعدیل نیروی انسانی و یا تطعیلی واحد تولیدی نخواهند داشت.

از رقابت با ترکیه جا مانده‌ایم

بیگلری در ادامه به پیشرفت‌ کشورهای همسایه همچون ترکیه در تولید و صادرات مقاطع فولادی طی سالیان اخیر اشاره کرد و گفت: اگر کمی به سالیان قبل برگردیم و وضعیت تولید مقاطع فولادی در کشور دوست و همسایه یعنی ترکیه را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که این کشور در گذشته واردکننده انواع مقاطع فولادی بوده است اما امروز نه تنها به یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان تبدیل شده، بلکه به عنوان یکی از قطب‌های فولادی منطقه، بازار هدف صادراتی میلگرد ایران یعنی کشور عراق را نیز در دست گرفته است. مدیریت هدفمند و حمایت دولت ترکیه از فعالان اقتصادی این کشور، منجر به توسعه و پیشرفت در تمامی بخش‌ها به ویژه صنعت شده و علی‌رغم تورم موجود، شاهد رونق تولید و صادرات محصولات جدید توسط شرکت‌های ترکیه‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان را تحت عنوان «حق شارژ» به مدیریت شهرک صنعتی اشتهارد پرداخت می‌کردیم و این مبلغ در سال جاری به ۶ میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: اگر معنای حمایت از تولید این است که ما عطای آن را به لقایش می‌بخشیم. ای کاش این هزینه صرف تامین زیرساخت‌های مورد نیاز و رفع مشکلات موجود می‌شد اما متاسفانه هنوز برخی از خیابان‌های این شهرک صنعتی آسفالت مناسب ندارند! به جرات می‌توان گفت حدود یک پنجم از سه هزار کارخانه و کارگاه‌ تولیدی در این شهرک صنعتی با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند و الباقی یا با حداقل ظرفیت در حال تولید بوده و یا نیمه‌تعطیل و تعطیل شده‌اند.

مدیرعامل شرکت نورد فولاد زمرد با اشاره به اینکه حداقل هزینه لازم برای پرداخت بیمه و مالیات نیروی انسانی مجموعه به علاوه سایر هزینه‌های جنبی در یک ماه ۱۵۰ میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: زمینه اشتغال و فعالیت در شهرک‌های صنعتی مختلف کشور فراهم است اما متاسفانه خبری از نیروی انسانی جوان و باانگیزه نیست و اکثر افراد شاغل در کارگاه‌های صنعتی و تولیدی، از سالیان قبل در این عرصه حضور یافته و شیفته تولید شده‌اند.

بیگلری در پایان یادآور شد: اگر تولید در یک کشور از رونق بیفتد، منجر به افزایش معضلات اجتماعی همچون بیکاری، اعتیاد و… در جامعه خواهد شد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از اشتغال‌زایی در کشور توسط بخش خصوصی ایجاد شده است و امیدواریم دولت و مسئولان در ادامه توجه بیشتری به شرایط تولید در این بخش داشته باشند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.