سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
ریزش ناگهانی قیمت سنگ‌آهن
28 شهریور 1400 - 11:12
شناسه : 17985
براساس گزارش‌های منتشر شده، سنگ‌آهن روز جمعه در نتیجه برنامه دولت چین برای وضع محدودیت‌های تولید فولاد با یک سقوط سنگین مواجه شد و به زیر ۱۰۰ دلار در هر تن رسید که از ماه جولای سال ۲۰۲۰ این قیمت بی‌سابقه است.
ارسال توسط : منبع : کالا خبر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وزیر اکولوژی و محیط‌زیست چین در پیش‌نویسی که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد قصد دارد ۶۴ ناحیه کلیدی صنعتی کشور را در زمستان به لحاظ میزان آلایندگی و همچنین سطح تولید تحت نظر بگیرد. طبق این پیش‌نویس کارخانجات تولید فولاد در این نواحی کلیدی صنعتی کشور باید تولید خود را بر اساس سطح آلایندگی شرکت از ماه اکتبر تا انتهای ماه مارس کاهش دهند.

دولت چین برنامه گسترده محدودیت تولید فولاد در زمستان را آغاز کرد و از رشد تولید فولاد جلوگیری می‌کند. کارخانجات تولید فولاد چین امسال رشد تولید داشته‌اند و به همین دلیل آن‌ها برای محقق کردن اهداف زیست‌محیطی دولت و کاهش آلایندگی کربنی باید ۱۸ درصد از تولید خود را کاهش دهند.

تحلیل‌گر شرکت «سینواستیل» در یادداشتی عنوان کرد کنترل شدید تولید توسط دولت چین باعث تغییر مسیر قیمت‌ها در یک شیب نزولی شده و چشم‌انداز بدبینانه کاهش شدید تقاضا را تقویت کرده است. لذا قیمت آتی سنگ‌آهن طی این هفته بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و روز جمعه در بازار بورس نیویورک در محدوده هر تن ۹۹ دلار معامله شد.

بانک UBS در یادداشتی برآورد کرد، قیمت سنگ‌آهن در سال آینده به طور میانگین به ۸۹ دلار در هر تن خواهد رسید که این قیمت برآوردی حدود ۱۲ درصد نسبت به محاسبه پیشین کم‌تر است. در همین راستا قیمت سهام شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن از جمله ریوتینتو، بی اچ پی، واله و فورتسکیو با افت مواجه شد. با وجود این قیمت فولاد به دلیل کمبود عرضه و محدودیت‌های تولید در چین همچنان در مسیر صعودی قرار دارد؛ چراکه کاهش تولید در چین باعث رشد تقاضای فولاد در محدوده خارج از این کشور خواهد شد.

هم‌اکنون قیمت میلگرد در بازار نقدی در آستانه بالاترین حد خود از ماه می است هر چند که هنوز ۱۲ درصد زیر پیک قیمتی خود قرار دارد. دولت چین به صورت مکرر کارخانجات تولید فولاد کشور را وادار کرده که تولید خود را در راستای کاهش آلایندگی کربنی کم کنند.

گفتنی است، همزمان بحران غول ساختمانی «اِوِرگرانده» چین که در مرحله ورشکستگی است، بر نگرانی‌های بازار افزوده و می‌تواند بر بانک‌ها و قدرت وام‌دهی آن‌ها اثر منفی بگذارد و قیمت مس، آلومینیوم و فلز روی را نزولی کند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.