سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
زنجیره فولاد کردستان در سکوت مطلق
06 اسفند 1399 - 13:58
شناسه : 7902
سرنوشت پروژه زنجیره فولاد پس از گذشت ۵ سال از مصوبه سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به کردستان همچنان درگیر و دار اختلاف دولتمردان و نمایندگان مجلس در استان است.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سابقه طرح احداث زنجیره فولاد در استان، مربوط به سفر استانی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به کردستان در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ بوده است که مقرر شد، زنجیره فولاد با ظرفیت‌های ۲٫۵ میلیون تن کنسانتره، ۲٫۵ میلیون تن گندله، ۱٫۶ میلیون تن آهن‌اسفنجی و ۱٫۵ میلیون تن ذوب و ریخته‌گری به‌ منظور تولید ۱٫۵ تن ورق سیاه، نورد گرم فولادی در کردستان اجرایی و هزاران اشتغال‌زایی ایجاد شود.

پس از مصوبات و انجام فرایند اولیه برای اجرای پروژه، محمد شریعتمداری وزیر وقت صمت، دستور احداث ۲ واحد آهن‌اسفنجی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن به‌ طور جداگانه در شهرستان‌های بیجار و قروه را صادر کرد اما با گذشت پنج سال همچنان سرنوشت آن در گیر و دار اختلاف دولتمردان و نمایندگان مجلس دو حوزه انتخابیه بود. به گفته نماینده بیجار، پروژه فوق ۵ درصد پیشرفت فیزیکی هم نداشته و تنها از این طرح یک کانتینر به یادگار مانده است.

دولتمردان همراهی نمی‌کنند 

علیرضا زندیان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تعلل در اجرای پروژه زنجیره فولاد انتقاد کرد و گفت: دولتمردان از چندسال گذشته، کلنگ احداث زنجیره فولاد در کردستان را به زمین زده‌اند اما این پروژه تا به حال حتی ۵ درصد پیشرفت فیزیکی هم نداشته است و به قول قدیمی‌ها فقط «خاک‌بازی» کرده‌اند.

وی با بیان اینکه پس از گذشت چندسال از کلنگ احداث زنجیره فولاد، تنها فنس‌کشی و یک کانتینر در محل گذاشته‌اند، بیان کرد: چرا دولتمردان پس از گذشت چند سال، هنوز کاری برای اجرای این پروژه انجام نشده است؟

نماینده مردم بیجار با ذکر اینکه هنوز یک حلقه از زنجیره فولاد کردستان اجرا نشده است، تصریح کرد: پس از پیگیری‌های انجام شده، مجوز تولید ۵۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن الکتریکی قائم از وزارت صمت گرفته شده است اما متاسفانه دولتمردان در این زمینه هیچ‌گونه همراهی نکرده‌اند.

زندیان با تایید بر اینکه پروژه زنجیره فولاد در دو شهرستان قروه و بیجار اجرایی می‌شود، گفت: این پروژه، یک پروژه استانی است که حتی صنایع جانبی فولاد، ۱۰ برابر این صنعت اشتغال‌زایی داشته‌اند. بنابراین لازم است که همه جوانان این منطقه از درآمد و اشتغال آن بهره‌مند شوند.

وی یاد آور شد: بنده پیشنهاد داده‌ام که صنایع جانبی فولاد را در شهرستان‌هایی همچون مریوان اجرایی کنند تا ضمن ایجاد اشتغال‌زایی برای جوانان، زمینه حذف شغل‌های کوله‌بری فراهم شود.

نماینده مردم بیجار از سرمایه‌گذاران خواست که برای تولید مواد و فراورده‌های فولاد، تبدیل، صادرات و اشتغال‌زایی در استان کردستان، حضور پیدا کرده و اعلام آمادگی کنند تا از این طریق، شغلی برای جوانان ایجاد شود.

زندیان ابراز داشت: یقینا در راستای ایجاد منطقه آزاد بانه، مریوان و اجرای پروژه زنجیره فولاد، از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌ایم؛ چرا که این‌ها خواسته و مطالبه مردمی بوده است و موجب توسعه، پیشرفت، ارزآوری و ایجاد اشتغال خواهد شد.

«اختلافات درون استانی» علت رهایی پروژه‌ها زنجیره فولاد کردستان شده است 

در ادامه بهمن مرادنیا استاندار کردستان با اذعان به اینکه «اختلافات درون استانی»، علت رهایی برخی از پروژه‌ها از جمله زنجیره فولاد در استان شده است، گفت: از دو سال گذشته ما بین مردم بیجار و حسن‌آباد یاسوکند و قروه بر سر اجرای پروژه زنجیره فولاد کردستان، اختلاف وجود داشته است و هر کدام اجرای این پروژه در شهرستان خود را حق طبیعی خود می‌دانند و این در حالی‌‌ است که دامن زدن به اختلافات و تداوم این رویکرد، باعث محرومیت و عقب‌ماندگی بیشتر این شهرستان خواهد شد.

وی با بیان اینکه قروه‌ای و بیجاری معنایی ندارد و باید همه را جزو استان کردستان در نظر بگیریم، افزود: در حال حاضر مناقصه پروژه زنجیره فولاد کردستان برگزار شده است و با همان تصمیم قبلی، این پروژه در دو محل شهرستان قروه و بیجار اجرایی خواهد شد.

استاندار کردستان در پاسخ به این سوال که آیا اجرای پروژه‌ای در دو محل امکان‌پذیر و منطقی است؟! بیان کرد: برای پروژه زنجیره فولاد کردستان دو موضوع «تامین آب و معادن» مطرح و مهم بوده است. با توجه به اینکه قروه و دهگلان جزو مناطق ممنوعه هستند، به نظر می‌رسد اجرای این پروژه صنعتی به صورت متمرکز در یک محل، ممکن است طی ۱۰ سال آینده بحران‌هایی را به وجود آورد. شایان ذکر است تعداد پروژه‌های اشتغال‌زا و مهم در استان کردستان که قربانی مطامع شخصی یا اختلاف و بی‌توجهی‌ها شده‌اند، کم نیستند و در این شرایط اقتصادی و بیکاری این مهم نیازمند توجه بیشتر دولتمردان و نمایندگان مجلس دو حوزه انتخابیه قروه و بیجار در مجلس بوده تا بألاخره بعد از گذشت چندسال حداقل فرایند اجرای این پروژه به سرعت اجرای شود.
انتها پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.