جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
ساخت ۹۸ درصد تجهیزات کارخانه فراوری
12 اسفند 1399 - 11:16
شناسه : 8236
در جلسه پایش طرح فراوری سرب و روی مهدی‌آباد اعلام شد؛ رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: ضمن ساخت کل تجهیزات کارخانه فراوری سرب و روی مهدی‌آباد، عملیات نصب تجهیزات آغاز شده است.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در جلسه پایش طرح فراوری سرب و روی مهدی‌آباد، اظهار داشت: این طرح از جمله طرح‌های بزرگ کشور با قدمت تاریخی بیش از ۶۰ سال است که خوشبختانه طی ۳ سال اخیر، توسط ایمیدرو و بخش خصوصی به مرحله انجام رسید.

وی افزود: تلاش بر این است تا طرح یاد شده تا پایان سال ۱۴۰۰، وارد فاز اجرایی شود. با راه‌اندازی این طرح، زنجیره‌ای از معدن تا تولید کنسانتره در بخش سرب و روی راه‌ می‌افتد.

تلاش برای راه‌اندازی به موقع طرح

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی طرح مهدی‌آباد به ۵۲ درصد رسیده است، گفت: ضمن تامین ۲۵ درصد تجهیزات داخلی و ۷۵ درصد تجهیزات خارجی طرح مهدی‌آباد، اکنون بخش قابل توجهی از کارهای سیویل و اسکلت فلزی به اتمام رسیده است. پیشرفت بخش تجهیز و آماده‌سازی معدن برای فاز نخست، به ۸۰ درصد رسید.

جعفری ادامه داد: در این طرح، همه در تلاش هستند که با مشارکت ایمیدرو و کنسرسیوم طرح، موانعی نظیر مسائل زیست‌محیطی و زیرساختی را رفع کنند تا طرح به موقع راه‌اندازی شود.

وی یادآور شد: طرح فراوری سرب و روی مهدی‌آباد پس از بهره‌برداری، به عنوان پشتیبان سرمایه‌گذاری معدنی در تامین مواد اولیه کارخانه‌های تولید شمش روی کشور، به کمک معدن سرب و روی انگوران خواهد آمد.

پیشرفت طرح‌ها با بخش خصوصی توانمند

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه توجه به بخش خصوصی توانمند، سالم و دارای اهلیت، موجب پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای می‌شود، تصریح کرد: این نگاه توسعه‌ای در طرح فراوری سرب و روی مهدی‌آباد پیاده شد و خوشبختانه آثار و نتایج مطلوب آن را شاهد هستیم. البته آنجایی که بخش خصوصی، نگاه ملی به طرح‌های مختلف نداشته باشد، قطعا کارها پیشرفت مناسبی نخواهد داشت.

جعفری عنوان کرد: نگاه ما به عنوان بخشی از دولت نسبت به بخش خصوصی، حمایتی و همسو با برداشتن ناهمواری‌های این بخش در طرح‌ها طبق قانون است.

نصب تجهیزات کارخانه فراوری از ماه‌های آینده

امین صفری مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده، گفت: نصب استراکچر در حال اتمام است نصب سنگ‌شکن اولیه، فونداسیون سلول‌ها، نصب آسیا و ساخت تیکنر‌ها نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه نصب تجهیزات کارخانه فراوری سولفیدی، ماه‌های آینده آغاز می‌شود، افزود: خوشبختانه اغلب واحدهای در حال ساخت، همچون خطوط انتقال آب و برق، سنگ‌شکن، اتاق برق، مخازن آب و کارخانه فراوری سولفیدی، در ۲ فاز با مجموع ظرفیت، ۴۰۰ هزار تن کنسانتره روی قابل استفاده است.

رفع بحران زیرساخت‌های طرح

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد با اشاره به رفع بحران زیرساخت‌های طرح فراوری سرب و روی مهدی‌آباد، گفت: پیشرفت بخش برق، ۲۳ درصد است. طبق پیش‌بینی سازنده، قرار است پست ۱۳۳٫۴۰۰ تا خرداد ماه سال آینده، تحویل داده شود. هم‌اکنون پیمانکار برق انتخاب شده و تا پایان سال آینده، برق فاز نخست تامین خواهد شد.

صفری ادامه داد: برای تامین ۸۰ مگاوات (۲۵ مگاوات برای فاز نخست)، مناقصه خط انتقال برق از خط سراسریKV400 نیز در حال انجام است.

وی در خصوص موضوع تامین آب این طرح، بیان کرد: اکنون ۹۱ کیلومتر لوله‌گذاری برای انتقال آب از شهر یزد انجام شده و حدود ۹ کیلومتر دیگر باقیمانده طی یک ماه آینده انجام می‌شود.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد اذعان داشت: برای دفع پساپ کارخانه، مطالعات جامعی با همکاری یک شرکت استرالیایی انجام می‌شود. برای نخستین‌بار در کشور، فلز روی احداث‌شده در حوضچه تبخیری کار خواهد شد. در فاز ۲ همین طرح، از سیستم فیلترپرس استفاده می‌شود. همچنین، مطالعاتی روی بررسی نفوذ پساب به سفره‌های آب زیرزمینی صورت می‌گیرد.

ذخیره ۷۵ میلیون تنی مس سولفور

صفری با اشاره به وجود ذخیره قابل توجه مس در معدن مهدی‌آباد، عنوان کرد: اکنون مطالعات پیشبرد استحصال مس در این منطقه در حال انجام و تاکنون ۱۱ گمانه (دو هزار و ۲۷۰ متر) حفاری شده است. وی در پایان خاطرنشان کرد: در موضوع لیچینگ، مطالعاتی با یک شرکت خارجی انجام شده و درصدد احداث پایلوت هیپ لیچینگ هستیم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.