پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
سایه سنگین افزایش واردات مس به چین بر تولید این فلز
16 آذر 1402 - 10:35
شناسه : 36157
حجم واردات مس تصفیه شده به چین در ماه‌های اخیر به آرامی افزایش یافته و این میزان در ماه اکتبر به بالاترین سطح خود تاکنون در سال 2023 رسیده است.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، حجم واردات مس از جمهوری دموکراتیک کنگو به چین، اخیرا روند روبه‌رشدی را تجربه کرده است. لازم به یادآوری است که واردات مس به چین از مبدا کنگو بین ماه‌های ژوئن ۲۰۲۲ تا آوریل سال ۲۰۲۳ به دلیل عدم توافق شرکت «CMOC Group» با دولت گنگو بر سر دریافت مالیات، متوقف شده بود.

بر همین اساس تمایل چین برای واردات این فلز تنها محدود به مس تصفیه شده نیست. در همین راستا، حجم واردات کنساتره مس و قراضه مس قابل‌ بازیافت به چین، به بیشترین میزان خود از سال ۲۰۱۸ رسیده است.

با این وجود موجودی قابل رصد فلز مس در انبار چین کاهش یافته است و حتی تلاش بخش تولید این فلز در چین برای جبران این کمبود در حال حاضر راه به جایی نبرده و تاثیر مثبتی بر موجودی‌های انبار مس در این کشور نگذاشته است.

حجم معاملات مس تصفیه شده در چین

افزایش حجم واردات مس به چین

حجم واردات مس تصفیه شده به چین در ماه اکتبر سال جاری میلادی، به ۳۵۳ هزار تن رسید که بالاترین حجم ماهانه در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

همچنین حجم انباشته در واردات این فلز، به رقم ۲٫۹۹ میلیون تن در ۱۰ ماهه امسال رسید که تنها ۴ درصد کمتر از رقم ثبت شده برای این فلز در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است. این رقم حدود ۶ درصد کمتر از مبنای خالص حجم واردات این فلز به چین در سال جاری میلادی بود.

روند افزایش واردات مس به چین از مبدا کنگو پس از صدور مجوز برای آغاز صادرات مس کنگو به چین که مدتی به دلیل  اختلاف بر سر دریافت مالیات از شرکت «CMOC Group» متوقف شده بود، به وضوح قابل مشاهده است.

بر همین اساس حجم واردات مس به چین طی سه ماه اخیر، بالغ بر ۲۵۹ هزار تن گزارش شده است و حجم واردات سالانه این فلز از مبدا جمهوری دموکراتیک کنگو نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۱۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

این حجم واردات فلز مس به چین ممکن است موجب ایجاد تغییراتی در پیش‌بینی‌های انجام شده برای واردات این فلز به چین شود. در عین حال تمایل چین برای واردات دیگر مواد اولیه نیز به شدت در حال افزایش است.

در همین رابطه، حجم واردات کنسانتره مس استخراج شده از معادن در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، حدود ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و ممکن است عدد آن از رکورد ۲۵٫۳ میلیون تنی به ثبت رسیده در سال ۲۰۲۲ فراتر رود.

همچنین حجم واردات قراضه مس به این کشور در بازه زمانی مشابه، حدود ۹ درصد نسبت به حجم به ثبت رسیده این ماده در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش را تجربه کرد.

در واقع، حجم واردات قراضه مس از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، به بالاترین میزان خود از ابتدای سال ۲۰۱۸ زمانی که دولت چین واردات قراضه مس با عیار پایین را محدود کرد، رسید.

دولت این کشور محدودیت‌های تعیین شده برای واردات قراضه مس با عیار پایین در سال ۲۰۲۱ را کاهش داد و اعلام کرد که این قانون از سال مذکور، فقط مشمول قراضه مس با عیار بالاتر خواهد شد. این بدان معناست که حجم واردات قراضه فعلی مس، بیشتر از حجم واردات این محصول در دهه ۲۰۱۰ است و این مسئله مقایسه حجم واردات مس به چین در این بازه‌های زمانی را دشوار خواهد کرد.

حجم موجودی‌ ذخایر انبار مس در چین

افزایش تولید مس و کاهش حجم ذخایر مس در انبارهای چین

افزایش حجم واردات مواد اولیه در سال ۲۰۲۳ به چین باعث شد تا واحد‌های ذوب در این کشور، نرخ بهره‌برداری و تولید خود را افزایش دهند.

بر اساس گزارش موسسه «SMM»، مقدار تولید کاتد مس تصفیه‌ شده در چین در ماه اکتبر سال جاری میلادی، ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و ۱۱ درصد در ۱۰ ماهه امسال افزایش یافته است.

با این حال، افزایش مقدار تولید داخلی مس و افزایش حجم واردات این فلز به چین، تاثیر کمی بر حجم موجودی ذخایر انبار قابل رصد در این کشور داشته است.

در همین راستا، حجم ذخایر مس ثبت شده در انبارهای بورس آتی شانگهای (ShFE)، به پایین‌ترین میزان خود یعنی ۳۵ هزار و ۸۷۸ تن رسید که نسبت به مقدار ذخایر مس این بورس در ابتدای ماه ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۴۸ درصد کاهش را به ثبت رساند. همچنین حجم ذخایر مس در انبارهای گمرک چین تحت مدیریت بورس انرژی بین‌المللی و زیرمجموعه انبارهای بورس آتی شانگهای، مجموعا به ۳۴ هزار و ۲۰۳ تن رسید که از ماه ژوئن ۲۰۲۳ تغییری را تجربه نکرده است.

طبق گزارش موسسه «SMM»، حجم سایر ذخایر مس ثبت شده در انبارهای گمرک چین، به کمترین میزان خود در چند سال اخیر یعنی ۹ هزار و ۴۰۰ تن کاهش یافته است.

به علاوه با کاهش حجم موجودی‌های قابل رصد انبارهای ذخایر مس در چین، شاخص پریمیوم مس یانگشان به بالاترین میزان خود در سال جاری رسیده است.

در حال حاضر تمام شواهد حاکی از آن است که بازار داخلی مس چین با محدودیت روبه‌رو شده و حجم تقاضا برای واردات این فلز به همان نسبت افزایش یافته است.

نوسان حجم تقاضا برای مس در تولید  و صنعت

این موضوع که حجم واردات مس و دیگر مواد اولیه به چین افزایش یافته است، نمی‌تواند به معنای تمرکز اقتصاد این کشور در سطح خرد بر واردات باشد.

شاخص رسمی مدیران خرید و شاخص «Caixin» که عملکرد تولید شرکت‌های کوچک و متوسط را رصد می‌کنند، در ماه اکتبر ۲۰۲۳ در محدوده رکود قرار گرفتند که نشان‌دهنده عدم تغییر در وضعیت بخش تولید چین است.

اگرچه حجم تقاضا برای مس در بخش‌های مختلف مرتبط با گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر مانند وسایل نقلیه الکتریکی و شبکه‌های برق با افزایش همراه بوده است اما در حال حاضر تقاضا برای این فلز در بخش لوازم خانگی با روند نزولی همراه است.

به گفته تحلیلگران بانک «Citi»، هزینه سرمایه‌ای در شبکه برق چین در سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۶ درصد رشد داشته است که نسبت به رشد یک و ۵ درصدی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱، افزایش بیشتری را نشان می‌دهد.

با این حال نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که بخشی از مس وارداتی به چین، سر از بازار سیاه یا انبارهای ذخایر ثبت و رصد نشده درخواهد آورد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.