چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
سنگ‌آهن تا ۱۸ سال دیگر به اتمام می‌رسد
04 دی 1400 - 15:01
شناسه : 22194
رییس دیوان محاسبات کل کشور در سومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی دیوان محاسبات و وزرای دولت سیزدهم که با حضور رییس کل، دادستان و سایر مقامات این سازمان، نمایندگان دیگر دستگاه‌های نظارتی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی برگزار شد، گفت: با توجه به روند بهره‌برداری و اکتشاف فعلی، ظرفیت ذخیره سنگ‌آهن کشور تا سال ۱۴۱۸ به پایان می‌رسد.
ارسال توسط : منبع : بازار
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مهرداد بذرپاش رییس کل دیوان محاسبات کشور در سومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی دیوان محاسبات، اظهار داشت: هم‌اکنون در بخش صنعت، معدن و تجارت با روند نزولی تشکیل سرمایه، عدم حمایت از رشد تولید داخلی، کوچک شدن اندازه بازار داخلی تولیدات صنعتی و احتمال اتمام ظرفیت ذخیره سنگ‌آهن تا سال ۱۴۱۸ با روند فعلی تولید و اکتشاف روبه‌رو هستیم.

وی افزود: ضروری است که انحرافات عملکردی شامل عدم اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، عدم واریز و مشخص نبودن تکلیف سود سهام شرکت‌های زیرمجموعه کم‌تر از ۵۰ درصد سهم، عدم اجرای مصوبات هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزها و اصلاح نشدن سیستم خنک‌کنندگی و شستشوی مواد خام شرکت‌های فولادی، آلیاژی و معدنی توسط متولیان رفع شود و تکمیل سامانه کاداستر معادن مورد پیگیری قرار گیرد.

رییس کل دیوان محاسبات کشور، گفت: باید برای رفع موانع و مشکلاتی از جمله بروز خشکسالی و محدودیت‌های ارزی جهت تامین حدود ۱۳ قلم کالای حساس و ضروری، وقوع کسری میزان موجودی ذخایر راهبردی کالاهای اساسی نسبت به میزان مصوب، نامناسب بودن مکانیزم قیمت‌گذاری در زنجیره تولید محصولات صنعتی و تحمیل اثرات هزینه‌ای آن بر بخش صنعت، مشکل درتامین، تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات معادن و عدم تامین پایدار نهاده‌های تولید، چاره اندیشی شود.

بذرپاش در پایان، اهتمام در اجرای پروژه‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی را یادآور شد و توصیه‌های زیر را خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد:

  • تولید رونق یابد و واحدهای تولیدی مشکل دار با هدف فعال نمودن آن‌ها تعیین تکلیف شوند
  • طرح‌های مهم و ملی تکمیل و راه اندازی شوند
  • طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالا تکمیل گردد
  • در زنجیره مواد اولیه مورد نیاز و توسعه صنعت فولاد و مس کشور برای تولید پایدار توازن ایجاد شود
  • صادرات کالا و خدمات غیر نفتی افزایش یابد
  • در راستای حفظ تراز مثبت تجاری، واردات به صورت هدفمند مدیریت شود
  • رقابت پذیری واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با هدف صادرات افزایش یابد.

در این نشست، نمایندگان سایر دستگاه‌های نظارتی نیز به تخلفات، انحرافات، ترک فعل‌ها، چالش‌های مستمر و نقاط ضعف و قوت وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کردند. همچنین در بخش دیگری از این نشست، رضا فاطمی امین از اقدامات دیوان محاسبات کشور در تهیه و ارائه پیشنهادهای کاربردی حوزه صنعت، معدن و تجارت تقدیر و تشکر کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.