سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
سنگ‌آهن چین به مسیر رشد بازگشت
20 شهریور 1401 - 18:12
شناسه : 31664
با نزدیک شدن به تعطیلات روز ملی چین، تقاضای خریداران برای خرید سنگ‌آهن دریایی افزایش یافته است. این رشد تقاضا به ویژه برای محموله‌های با تحویل نیمه تا پایان سپتامبر افزایش داشته و این موضوع از رشد بهای این محصول حمایت کرده است.
ارسال توسط : منبع : اکو ایران
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، سنگ‌آهن توانست ظرف روز پایانی هفته گذشته، دوباره کانال ۱۰۰ دلاری را پس بگیرد. به نحوی که پلتس، سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز جمعه ۹ سپتامبر، ۱۰۳ دلار و ۶۵ سنت به ازای هر تن ارزیابی کرد. برخلاف روند افزایشی ایجاد شده در بازار سنگ‌آهن، زغال‌سنگ در آسیا و قراضه در ترکیه با غلبه سیگنال‌های کاهشی ارزان شدند.

پلتس در گزارش روز جمعه ۹ سپتامبر، بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برابر ۱۰۳ دلار و ۶۵ سنت ارزیابی کرد که این رقم نسبت به نرخ فروش آن در روز قبل افزایش سه دلار و ۸۵ سنتی داشت.

به این ترتیب در حالی که ظرف روزهای ابتدایی هفته، سنگ‌آهن در کانال ۹۰ دلاری نوسان نرخ داشت، مجدد این محصول ظرف دو روز پایانی هفته به کانال ۱۰۰ دلاری بازگشت. همچنین با فروکش کردن طوفان در بخش شرقی چین، روند حمل دریایی بهبود یافته و این موضوع خود نیز باعث افزایش بارگیری‌ها در بنادر این بخش از چین شده است.

غلبه سیگنال‌های کاهشی در بازار زغال متالورژیک

در پی کاهش علاقه خریداران به خرید زغال‌سنگ آسیا، قیمت این محصول کاهشی شد و پلتس پریمیوم این محصول فوب استرالیا را ۲۷۱ دلار و ۵۰ سنت ارزیابی کرد.

در همین روز زغال‌سنگ «CFR» چین افت نرخ بیشتری داشت و با کاهش هفت دلاری و ۲۵ سنتی، تا ۲۹۵ دلار به ازای هر تن عقب نشست. در حالی که از نرخ زغال‌سنگ کک‌شو کاسته می‌شود، زغال‌سنگ حرارتی همچنان در مسیر رشد قیمت نوسان دارد. رشد تقاضا برای این محصول در بحبوحه تامین انرژی در دنیا باعث شده است تا اقبال به تولیدکنندگان زغال حرارتی برگردد. در این شرایط وقوع انفجار در منابع زغال‌سنگ روسیه به قطع خطوط ریلی این کشور و افزایش نرخ حمل‌ونقل منجر شده و در عین حال باعث شده است تا اولویت لجستیکی به زغال‌سنگ حرارتی داده شود و از میزان حمل زغال کک‌شو کاسته شود. استمرار این وضعیت اگر به کاهش ملموس عرضه زغال‌سنگ کک‌شو منجر شود، سیگنالی افزایشی برای بازارها در میان مدت تلقی می‌شود.

سقوط قراضه در ترکیه به کانال ۳۵۰ دلاری

پلتس ترکیه در گزارش خود از روند معاملات در روز جمعه ۹ سپتامبر به پایین ماندن تقاضا برای قراضه آهن وارداتی به ترکیه اشاره کرد؛ به این ترتیب بهای این محصول با کاهش روزانه ۱۴ دلاری تا ۳۵۴ دلار و ۵۰ سنت عقب نشست. در این شرایط فروشندگان قراضه از سقوط نرخ این محصول به کمتر از کانال ۳۵۰ دلاری واهمه دارند؛ هر چند با توجه به رشد نسبی در بهای مقاطع طویل فولادی صادراتی ترکیه به مقصد کشورهای اروپایی، احتمال رشد قیمت قراضه نیز وجود دارد. البته فشار قیمتی قابل ملاحظه به قراضه ظرف هفته‌های اخیر باعث شده است تا بسیاری از تامین‌کنندگان این محصول به اصلاح محدود قیمتی نیز امیدوار باشند.

انتهای پیام//

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.