چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
شرکت ملی فولاد ایران؛ نماد باور و خودکفایی
29 آذر 1402 - 9:04
شناسه : 36341
شرکت ملی فولاد ایران با بیش از نیم قرن تجربه در اجرا، ساخت و مدیریت کارخانه‌های فولادی و معدنی، در شصت و چهارمین سالگرد تاسیس خود به دنبال آن است که نقش موثری را در راستای تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 و جلب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در صنعت فولاد کشور ایفا کند.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، شرکت ملی فولاد ایران دارای بیش از نیم قرن تجربه اجرا، ساخت و مدیریت کارخانه‌های فولادی و معدنی است. در سال ۱۳۳۸، اولین اقدام اساسی دولت وقت، تشکیل سازمان فنی مناسب برای ایجاد صنعت فولاد در کشور به نام شرکت ملی ذوب آهن ایران برای تولید فولاد به روش کوره بلند بود.

در سال ۱۳۵۱، شرکت ملی صنایع فولاد ایران با هدف ایجاد واحدهای فولادسازی به روش احیا مستقیم و تامین سنگ‌آهن مورد نیاز این واحدها، تاسیس شد. در سال ۱۳۵۸ پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شرکت ملی ذوب آهن ایران و شرکت ملی صنایع فولاد ایران با یکدیگر ادغام و »شرکت ملی فولاد ایران» ایجاد شد؛ بدین ترتیب تخصصی‌ترین شرکت فعال در زمینه معدن و صنعت فولاد کشور شکل گرفت.

شرکت ملی فولاد ایران از بدو تاسیس تا سال ۱۳۸۰، به عنوان تنها شرکت تخصصی در زمینه مدیریت و هدایت کارخانه‌های فولادسازی و اجرای طرح‌های معدنی و فولادی فعالیت کرد و تقریبا تمام کارخانه‌های بزرگ معدنی و فولادسازی کشور را اجرا و به بهره‌‎برداری رساند.

از جمله این کارخانه‌ها، می‌توان به شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان مهم‌ترین کارخانه تولید ورق در خاور میانه در زمان جنگ اشاره کرد که با مدیریت شرکت ملی فولاد ایران به اجرا و بهره‌برداری رسید. از دیگر کارخانه‌های فولادی، معدنی و جانبی که توسط شرکت ملی فولاد ایران اجرا و راه‌اندازی شده‌اند، می‌توان به شرکت‌های فولاد خوزستان، فولاد آلیاژی ایران، مجتمع فولاد خراسان، فولاد آذربایجان، فولاد هرمزگان، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ‌ آهن گل‌گهر، سنگ آهن مرکزی ایران بافق و… اشاره کرد.

در سال ۱۳۷۹ به دنبال ماده ۶ قانون تمرکز امور صنعت و معدن مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تشکیل شد و شرکت ملی فولاد ایران بعد از تشکیل ایمیدرو، به عنوان یکی از شرکت‌های اصلی این سازمان، ماموریت و اجرای طرح‌های توسعه و نیز نظارت بر بهره‌برداری واحدهای فولادی را به عهده گرفت.

امروز سه‌شنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲، شصت و چهارمین سال از تاسیس نخستین شرکت فولادی در کشور می‌گذرد و شرکت ملی فولاد ایران با اراده و عظم فولادی خود، اهداف و استراتژی‌های متنوع و اثرگذاری را تبیین کرده است.

برنامه توسعه صنعت فولاد کشور در سند افق چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ بر مبنای افزایش ظرفیت تولید فولاد خام تا مرز ۵۵ میلیون تن بوده که در این راستا، سه مسئولیت مهم اعم از تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری در صنعت فولاد کشور از طریق بررسی و مطالعات همه‌جانبه (طرح تدوین جامع فولاد کشورو بازنگری آن در مقاطع ضروری)، مطالعات ایجاد دو طرح عظیم فولادسازی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد در حاشیه خلیج فارس و انجام دیگر فعالیت‌های محوله از طرف ایمیدرو به منظور مشارکت در جلب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در صنعت فولاد کشور بر عهده شرکت ملی فولاد ایران نهاده شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.