چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
شرکت ملی مس، طلایه‌دار صنعت مس در ایران
29 تیر 1402 - 8:40
شناسه : 35099
شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان بزرگ‌ترین فعال صنعت مس کشور، طی چندین سال اخیر نقش پررنگ و بسزایی در رشد اقتصادی داشته است؛ این شرکت با تعریف طرح‌های توسعه‌ای متعدد، به دنبال افزایش ارزش‌آفرینی برای سهام‌داران و ذی‌نفعان خود و همچنین کشور است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، بی‌شک اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس ایران، در سال‌‌های آتی باعث خواهد شد تا ایران، یکی از بازیگران اصلی صنعت مس در عرصه‌های جهانی باشد.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف استخراج و بهره‌برداری از مهم‌ترین معادن مس کشور (معادن مس سرچشمه و میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذریایجان شرقی)، تولید محصولات پرعیار سنگ معدن و محصولات مسی در سال ۱۳۵۱ تاسیس شد. اکسید مولیبدن، کنسانتره مولیبدن، کاتد و آند، کنسانتره طلا و نقره، سنگ سولفور، اسید سولفوریک، مفتول مسی، کنسانتره مس و سنگ اکسید، سبد محصولات این شرکت را تشکیل می‌دهند. تعداد افراد شاغل در شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۴۰۱، ۱۰ هزار و ۸۴ نفر بوده است که از این تعداد هفت هزار و ۸۴۶ نفر به صورت دائم و دو هزار و ۲۳۸ نفر به صورت موقت بودند.

این شرکت در خرداد ماه سال ۱۴۰۲، موفق به تولید ۱۵۳ تن اکسید مولیبدن، ۲۶ هزار و ۵۵۲ تن کاتد با رشد ۱۳۵ درصدی نسبت به خرداد ماه سال گذشته، ۸۸ تن کنسانتره طلا و نقره با رشد ۳٫۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷۷ هزار و ۴۳۲ تن اسید سولفوریک، ۱۱۵ هزار و ۳۵۵ تن کنسانتره مس و دو هزار و ۲۲۹ تن مفتول شد. همچنین مجموع تولید این شرکت در خرداد ماه سال جاری، ۳۱۴ هزار و ۵۵۱ تن انواع محصول و مجموع درآمد آن در این مدت، ۹۰ هزار و ۲۸۶ میلیارد و ۸۰۸ میلیون ریال بوده است.

گفتنی است که این مجموعه موفق شد تا در راستای تحقق شعار سال «رشد تولید و مهار تورم»، رکورد‌های خوبی در سه ماهه سال ۱۴۰۲ نظیر تولید ۲۴۲ تن لجن الکترولیز، تولید ۴۹ هزار و ۷۱۹ تن کاتد در پالایشگاه مس سرچشمه، تولید ۸۲ هزار و ۸۹۵ تن مس محتوی معدنی، تولید ۶۴ هزار و ۹۳۹ تن آند، تولید پنج هزار و ۶۲۲ تن کنسانتره مولیبدن، تولید ۳۵۷ هزار و ۳۴۷ تن کنسانتره مس، تولید ۱۵ میلیون و دو هزار تن سنگ سولفور و استخراج ۶۳ میلیون و ۵۳۸ هزار تن ماده معدنی را در کارنامه خود به ثبت برساند.

شرکت کارگزاری سهام عدالت با سهم ۳۶ درصد، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با سهم ۱۲ درصد، موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران با سهم ۷ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با سهم ۵ درصد، موسسه صندوق بازنشستگی وظیفه و ازکارافتادگی بانک‌ها، گروه مالی کیمیا مس ایرانیان و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات هر کدام با سهم ۳ درصد، سهام‌داران عمده شرکت ملی صنایع مس ایران محسوب می‌شوند. همچنین ارزش بازار شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس اوراق بهادار با نماد «فملی» از ۴۲۴ هزار میلیارد تومان عبور کرده و این مجموعه سومین شرکت برتر بورسی کشور است.

اکتشاف، از اولیت‌های شرکت ملی مس

مس، سومین فلز پرمصرف و استراتژیک در جهان است که کاربرد‌های بسیاری در صنایع مختلف دارد؛ به همین دلیل با توجه به گذار به انرژی‌های تجدید‌پذیر و افزایش استفاده از خودرو‌های برقی، باید اذعان کرد که در آینده میزان تقاضا برای فلز مس رشد پیدا خواهد کرد. همچنین با توجه به اینکه قیمت پایه هیچ کدام از فلزات (فولاد، آلومینیوم، سرب و روی) قابل قیاس با مس نیست، با افزایش چشمگیر تقاضا در آینده، صنعت مس جزو سودآورترین صنایع جهان خواهد بود؛ این اتفاق می‌تواند یک فرصت طلایی برای ایران باشد که روی کمربند جهانی مس قرار دارد و از لحاظ ذخایر معدنی مس، در رتبه پنجم جهان قرار گرفته است. باید گفت که کسب این رتبه ارزشمند، ثمره اقدامات و رکوردشکنی‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در زمینه اکتشاف است زیرا تا قبل از اقدامات این شرکت، ایران از لحاظ ذخایر معدنی مس در رتبه هفتم جهان قرار داشت. شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۴۰۱ با انجام ۲۰۰ هزار و ۳۳۲ متر حفاری اکتشافی، موفق به افزایش دو میلیارد تنی ذخایر مس کشور از ۱۷ میلیارد تن به ۱۹ میلیارد تن شد. آخرین رکورد حفاری ثبت شده در این شرکت، مربوط به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۳۰ هزار و ۳۳ متر بوده است که در سال ۱۴۰۱ شکسته شد. تاکنون تنها ۷ درصد از ایران اکتشاف شده است؛ به همین دلیل شرکت ملی صنایع مس ایران با تعیین یک برنامه ۶ ساله در راستای توسعه بخش معدن، در نظر دارد این میزان اکتشاف را به ۱۴ درصد افزایش داده و در سال‌های آینده رتبه ایران را از نظر ذخایر معدنی مس باز هم ارتقا دهد. هدف‌گذاری ۳۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی در سال ۱۴۰۲، ثبت سفارش ۳۰ دستگاه حفاری جدید با سرمایه‎‌گذاري بيش از ۱۲ ميليون يورو، امضاي تفاهم‌نامه با دانشگاه پیام نور جهت گسترش همکاری‌های دو جانبه و اکتشاف در معادن مس کشور، گفت‌وگو با سازمان انرژی اتمی به منظور استفاده از اکتشافات هوابرد و راه‌اندازی آزمایشگاه جامع معدن و صنایع معدنی در منطقه جنوب شرق کشور با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان، گوشه‌ای از اقدامات شرکت ملی صنایع مس ایران جهت تحقق این امر است.

اقدامات توسعه‌ محور شرکت ملی مس

باید گفت که همگام با افزایش میزان ذخایر مس کشور، ظرفیت تولید کنسانتره و کاتد رشد و توسعه نیافته و ایران از نظر تولید این محصولات به ترتیب در رتبه‌های چهاردهم و هفدهم جهانی قرار دارد؛ به همین دلیل شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف افزایش میزان تولید محصولات، سود‌آوری بیشتر برای سهام‌داران و ذی‌نفعان، رشد و توسعه متوازن زنجیره تولید و ارزش، اقدام به تعریف طرح‌های توسعه‌ای متنوع کرده است. از جمله این طرح‌ها می‌توان به تولید یک میلیون تن کاتد مس در افق ۱۴۰۶، احداث هشت کارخانه تغلیظ (سرچشمه کرمان، میدوک و سونگون) جهت افزایش میزان تولید کنسانتره مس به پنج میلیون تن در سال، پروژه تغلیظ دره‌زار با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن و دره‌آلو با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن کنسانتره مس در سال (جمعا با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰۰ میلیون یورو و اشتغال‌زایی۸۰۷ نفر)، احداث دو واحد ذوب و دو پالایشگاه در مجتمع مس سونگون جمعا با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن، ارتقا واحد ذوب و احداث پالایشگاه جدید در مجتمع مس سرچشمه با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن، ارتقا واحد ذوب خاتون‌آباد به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن، احداث کارخانه اسید فسفریک با ظرفیت ۳۶۰ هزار تن، احداث کارخانه آهک خاتون‌‌آباد (۱۳۱ هزار تن آهک کلوخه، ۲۸ هزار تن آهک هیدراته و ۱۶ هزار تن کربنات کلسیم رسوبی)، احداث کارخانه آهک اهر با ظرفیت ۵۳ هزار تن آهک پخته و طرح استحصال فلزات گران‌بها از باطله‌های واحد‌های تغلیظ و لجن‌های آندی پالایشگاه‌ها سرچشمه، خاتون‌آباد، سونگون و میدوک اشاره کرد. لازم به ذکر است که این شرکت برای توسعه صنعت مس کشور، افزایش میزان ارزآوری و صادرات محصولات مسی، اقدام به احداث شهرک‌های تخصصی مس برای تولید محصولات پایین‌دستی در چهار استان کشور، با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی کرده است.

شرکت ملی صنایع مس ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده کاتد مس در خاورمیانه است که با تولید یک میلیون کاتد مس در افق ۱۴۰۶، صادرات سالیانه کاتد را به ۱۰ میلیارد دلار و سود خالص صنعت مس را از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، به پنج میلیارد دلار افزایش خواهد داد. این شرکت برای اجرای این طرح به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که پنج میلیارد دلار آن از محل منابع داخلی شرکت، دو میلیارد دلار آن توسط صندوق توسعه ملی، دو میلیارد دلار از طریق بازار سرمایه و ۶ میلیارد دلار نیز از طریق فاینانس خارجی تامین خواهد شد. به همین منظور شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته اقدام به افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته کرد.

شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان بزرگ‌ترین متولی صنعت مس کشور، یکی از مهره‌های اصلی گروه پیشرانان پیشرفت ایران به شمار می‌آید که با محوریت رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ توسط هفت شرکت بزرگ بورسی تشکیل شد. این مجموعه در سال ۱۴۰۱ در همایش معرفی ۱۰۰ شرکت برتر کشور، در ردیف پنج شرکت برتر قرار گرفت و بر پایه شاخص‌های تعریف شده، موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس همایش و عنوان سومین شرکت برتر از نظر سودآوری شد. شرکت ملی صنایع مس ایران در کنار توسعه صنعت مس کشور، همواره انجام مسئولیت‌های اجتماعی را در اولویت قرار داده است. اقداماتی نظیر احداث بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی در شهربابک، احداث تصفیه‌خانه آب شرب رفسنجان، تامین مصالح و احداث مخرن آب شهر خاتون‌آباد، احداث جاده مانی_پاریز و… با سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار و ۱۱۳ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱، گوشه از فعالیت‌های این شرکت در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.