یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت ×
شرکت «۵E Advanced Materials» به دنبال راه‌اندازی واحدهای تولید اسید بوریک
15 آبان 1402 - 15:10
شناسه : 35917
شرکت «5E Advanced Materials» پس از هفت سال تحقیق و توسعه یک پروژه ذخیره کولمانیت در جنوب ایالت کالیفرنیا، آمادگی دارد تا فرایند بهره‌برداری در واحدهای تولید اسید بوریک در مقیاس کوچک را در سه ماهه چهارم سال 2023 آغاز کند.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، جی تی استارزکی، مدیر ارشد بازاریابی شرکت «۵E Advanced Materials» در روز جمعه ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که سرمایه‌گذاری تا به امروز در تاسیسات مذکور این شرکت در پروژه «Fort Cady» معادل ۷۰ میلیون دلار بوده است اما این مبلغ شامل هزینه‌های عملیاتی نمی‌شود.

ظرفیت این واحد تولید، حدود دو هزار تن کوچک در سال خواهد بود که تا سالانه ۹ هزار تن در سال ۲۰۲۴ قابل افزایش است. از سال ۲۰۲۴ به بعد، بسته به اینکه این واحد دقیقا چه زمانی راه‌اندازی آغاز می‌شود و عملکرد آن چگونه خواهد بود، پیش‌بینی می‌شود این شرکت آمریکایی فاز اول تولید تجاری در این واحد را با ظرفیت سالانه ۹۰ هزار تن در اواسط سال ۲۰۲۶ آغاز کند. همچنین انتظار می‌رود هزینه‌های سرمایه‌ای برای این واحد تولید در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶، در مجموع به ۳۷۳ میلیون دلار برسد. با این حال، هزینه‌های سرمایه‌ای برای فاز اول این واحد تولیدی حدود ۳۷ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

طرح‌های آینده‌نگرانه

هنگامی که گروهی از سرمایه‌گذاران سهام پروژه «Fort Cady» را در سال ۲۰۱۶ خریداری کردند، این شرکت در آن زمان با نام  «American Pacific Borates» شناخته می‌شد و در بورس اوراق بهادار استرالیا فهرست شده بود. این شرکت بعدا به شرکت «۵E Advanced Materials» تغییر نام داد و به فهرست اولیه بورس نزدک آمریکا منتقل شد.

وی در ادامه افزود: شرکت «۵E Advanced Materials» درصدد است در بین شرکت‌های مطرح تولیدکننده اسید بوریک بازار که در حال حاضر تحت سلطه دو شرکت است، قرار بگیرد و تمرکز خود را بر روی فروش این ماده در بازار داخلی ایالات متحده آمریکا معطوف کند.

ساخت این واحد با طرح قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا برای توسعه مواد اولیه در خاک این کشور مطابقت دارد و موجب ارتقای جایگاه شرکت «۵E Advanced Materials» خواهد شد.

پس از تکمیل فاز یک این پروژه، شرکت «۵E Advanced Materials» در نظر دارد سرمایه‌گذاری بر روی ظرفیت تولید ۲۷۰ هزار تن در سال در فاز دوم این پروژه را آغاز کند.

مدیر ارشد بازاریابی شرکت «۵E Advanced Materials» در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، اظهار داشت: آخرین گام این شرکت، دستیابی به ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن در سال در فاز ۳ خواهد بود. عمر معدن در این پروژه ۳۱ سال محاسبه شده است اما به نظر می‌رسد بیش از مقدار اعلام شده باشد.

این شرکت با استخراج بور از سنگ معدن کولمانیت که ماده کلرید کلسیم از آن به دست می‌آید، می‌تواند کربنات لیتیوم را به عنوان یک محصول جانبی تولید کند. شرکت «۵E Advanced Materials» در ابتدا قصد دارد در این تاسیسات حدود ۱۱۰ تن در سال کربنات لیتیوم تولید کند.

استارزکی در روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳ عنوان کرده بود که در فاز یک این پروژه، حدود یک هزار و ۱۰۰ تن در سال کربنات لیتیوم تولید می‌شود و انتظار می‌رود این حجم در فاز ۳ این پروژه، به پنج هزار و ۵۰۰ تن در سال افزایش یابد.

شایان ذکر است که کار ساخت‌وساز در پروژه «Fort Cady» در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ آغاز شد. با تکمیل این پروژه، شرکت «۵E Advanced Materials» فقط باید مجوز آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) را برای تزریق اسید و شروع فرایند تولید دریافت کند.

وی در روز جمعه ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳ مطرح کرد: انتظار می‌رود که این شرکت مجوز مذکور را به زودی دریافت کند؛ چراکه هم‌اکنون آزمایش‌های مرحله‌ای مربوطه خود را پشت سرگذاشته است.

بور، اسید بوریک و مشتقات آن

از شبه فلز بور در تولید کودهای شیمیایی، شیشه و سرامیک و همچنین در تولید آهنربای نئودیمیوم (NdFeB) که در آهنرباهای دائمی به‌کار رفته در تولید موتور خودروهای الکتریکی و توربین‌های بادی به‌کار می‌رود، استفاده می‌شود.

این شبه فلز همچنین در تولید بدنه و فریم‌ خودروهای الکتریکی، صفحه‌ نمایش‌های کریستال مایع (LCD) و به عنوان تثبیت‌کننده در باتری‌های لیتیوم‌یونی استفاده می‌شود.

کرنیت، الکزیت و کولمانیت را می‌توان به عنوان ماده اولیه برای تولید اسید بوریک استفاده کرد؛ البته استفاده از هر یک از این کانی‌ها نتایج متفاوتی را به همراه خواهد داشت. با این حال، سنگ کولمانیتی که شرکت «۵E Advanced Materials» استفاده می‌کند، خلوص بالایی دارد.

همچنین از اسید بوریک و اکسید بور در تولید آهنرباها، پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی استفاده می‌شوند؛ این در حالی است که با تصفیه این دو ماده در واحدهای پالایش، می‌توان از آن‌ها در صنایع هوا فضا، تولید فیبر نوری و همچنین ماهواره‌ها استفاده کرد.

مدیر ارشد بازاریابی شرکت «۵E Advanced Materials» در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: استفاده از اسید بوریک و اکسید بور در صنایع پایین‌دستی، به طور قابل‌توجهی کمتر است اما قیمت‌های آن به مراتب بالاتر خواهد بود. قیمت این مواد ممکن است از یک هزار دلار تا ۱۰ هزار دلار یا حتی ۱۰۰ هزار دلار در هر تن کوچک در برخی موارد متغیر باشد.

 روند عرضه و تقاضا برای شبه فلز بور

برخی از فعالان بازار تخمین می‌زنند که در حال حاضر حدود یک سوم از حجم تقاضا برای بور مربوط به صنعت کشاورزی و تولید سرامیک بوده و بیشترین میزان مصرف آن در چین متمرکز شده است.

به نظر می‌رسد حجم تقاضا برای بور در آمریکای شمالی و اروپا بر اساس طرح مشوق‌های دولتی مانند طرح‌های مواد اولیه حیاتی اتحادیه و طرح قانون کاهش تورم آمریکا در راستای استفاده از آن در تولید خودروهای الکتریکی و پروژه‌های کربن‌زدایی افزایش پیدا کند.

در گزارشی که اواخر سال ۲۰۲۱ توسط تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری «Credit Suisse» متشر شد، اعلام شده بود که حجم تقاضا برای شبه فلز بور در پروژه‌های کربن‌زدایی، به حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد از حجم کل تقاضا تا سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.

طبق این گزارش، در بدترین سناریو، حجم تقاضا برای بور تا سال ۲۰۵۰، حدودا چهار برابر بیشتر از حجم تقاضا برای این شبه فلز در سال ۲۰۲۰ که کمی کمتر از ۸۰۰ هزار تن بود، خواهد رسید. بر اساس این گزارش در خوشبینانه‌ترین حالت، حجم تقاضا برای این ماده تا سال ۲۰۵۰، حدود ۱۰ برابر نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش می‌یابد.

استارزکی معتقد است که گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، بر افزایش حجم تقاضا برای اسید بوریک تاگیرگذار خواهد بود و فرصت مناسبی به وجود آمده است تا تمرکز بر فرآوری مواد اولیه حیاتی که هم‌اکنون در سلطه چین قرار دارد، مجددا به آمریکا معطوف و بازگردانده شود.

شایان ذکر است که سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا (USGS)، شبه فلز بور را در فهرست مواد معدنی حیاتی خود قرار نداده است. این مواد اولیه بر اساس کمبود و میزان اهمیت آن‌ها برای فناوری‌های گذار به انرژی‌های پاک فهرست‌بندی می‌شوند.

شرکت «۵E Advanced Materials» بر این باور است که شبه فلز بور نه تنها برای فرآوری و تولید چندین ماده که از قضا در فهرست مواد اولیه حیاتی فهرست شده مهم استفاده می‌شود بلکه دسترسی به این شبه فلز در سراسر جهان نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

وی در ادامه تاکید کرد: نام بور را می‌توان در انتهای فهرست مواد اولیه تهیه شده توسط سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا (USGS) و به عنوان ۱۹ امین ماده پس از پرازئودیمیم قرار داد.

در حال حاضر، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اسید بوریک در جهان، شرکت دولتی ترکیه «Etimine» (نزدیک به ۶۵ درصد از حجم عرضه جهانی) و شرکت «Rio Tinto» از طریق پروژه تحت مدیریت خود با نام «US Borax» در ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا (حدود ۲۰ درصد) هستند.

شرکت «۵E Advanced Materials» معتقد است اگر هدف‌گذاری برای حجم تقاضای پیش‌بینی شده شبه فلز بور در بازه مورد نظر به دست آید، آغاز بهره‌برداری از پروژه‌های جدید برای تامین این شبه فلز ضروری تلقی خواهند شد.

مدیر ارشد بازاریابی شرکت «۵E Advanced Materials» در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» که در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ انجام شد، خاطرنشان کرد: این شرکت از تاسیسات خود برای بهینه‌سازی استفاده از ذخایر شبه فلز، درک میزان خلوص و فرآیند تبلورسازی استفاده خواهد کرد.

استارزکی در ادامه تصریح کرد که گفت‌وگوها با متقاضیان این شبه فلز برای پیش فروش بور تولید شده در تاسیسات این شرکت آغاز شده است.

وی در پایان یادآور شد: شرکت «۵E Advanced Materials» در آینده در نظر دارد با حدود نیمی از ظرفیت تولید خود به منظور تامین مقدار مورد نیاز مشتریان، فعالیت بهره‌برداری را در انی تاسیسات آغاز کند. این شرکت همچنین حدود ۲۵ درصد از ظرفیت تولید خود را به بازار فیزیکی و ۲۵ درصد ظرفیت تولید باقیمانده را به ساخت مواد پیشرفته اختصاص خواهد داد.

بر اساس این گزارش، ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای قیمت لیتیوم کربنات با خلوص ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی در روز پنجشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳، رقم حدود ۲۳ تا ۲۴٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده در روز ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ تغییری نداشت اما نسبت به قیمت ۲۳ تا ۲۶ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک دلار و ۵۰ سنت به ازای هر کیلوگرم کاهش را تجربه کرد.

همچنین ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم کربنات با خلوص ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول پس از پرداخت تعرف‌های کمرگی در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا، قیمت حدود ۲۱ تا ۲۳ دلار به ازای هر کیلوگرم را در روز پنج‌شنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت ۲۴ تا ۲۷ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یه هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود سه تا ۴ دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش یافت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.