پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
شرکت «Anglo American»، پیشرو در استخراج و تولید انواع فلزات به ویژه مس
30 خرداد 1402 - 15:55
شناسه : 34480
شرکت «Anglo American» یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی در جهان است که در زمینه استخراج و عرضه فلزات زیادی از جمله مس، الماس، پلاتین، طلا، سنگ‌آهن، زغال‌سنگ متالورژیکی و حرارتی، نیکل، منگنز، پالادیم و رادیوم فعالیت می‌کند.
ارسال توسط : منبع : شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده فلز پلاتین در جهان محسوب می‌شود. در سال ۲۰۲۲، تولید مس شرکت «Anglo American» تقریبا ۳ درصد افزایش یافت و به ۶۶۴ هزار تن رسید که مهم‌ترین دلیل این امر، افزایش تولید معدن مس «Quellaveco» در کشور پرو اعلام شد. درآمد شرکت از فروش محصولات مسی  در این سال، حدود پنج میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بود که تقریبا ۱۴ درصد از کل درآمد شرکت محسوب می‌شد.

شرکت «Anglo American» در سال ۱۹۱۷ با حمایت مالی شرکت آمریکایی «J.P. Morgan Co.»  در ژوهانسبورگ کشور آفریقای جنوبی تاسیس شد. در ابتدا این شرکت تنها به منظور بهره‌برداری از معادن طلا به وجود آمد و در ادامه با توسعه فعالیت خود شروع به استخراج فلزات و موادی از قبیل مس، الماس، پلاتین، سنگ آهن، زغال‌سنگ متالوژیکی و حرارتی، نیکل، منگنز، پالادیوم و رادیوم کرد. علاوه بر این، در سال‌های اخیر این شرکت پروژه‌هایی برای کاشت محصولات غذایی در مناطق مختلف جهان از جمله کشور انگلیس انجام داده است. در حال حاضر دفتر مرکزی شرکت «Anglo American» در شهر لندن کشور انگیس واقع شده است.

این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده فلز پلاتین در جهان محسوب می‌شود و عمده بر پلاتین تولیدی این شرکت از معادن کشورهای زیمباوه و آفریقای جنوبی استخراج می‌کند؛ با این حال در سال‌های اخیر، توجه شرکت Anglo American بر تولید فلز مس و نیکل بود که بخش زیادی از تولید این دو فلز از کشورهای شیلی، پرو و برزیل به دست می‌آید. دو معدن «Barro» و «Codemin» در برزیل در مجموع ظرفیت تولید سالانه ۴۵ هزار تن نیکل را دارا هستند و عمدتا آلیاژهای نیکل را تولید می‌کنند.

علاوه‌براین، سولفات نیکل از محصولات جانبی تولید شده از معادن این شرکت در آفریقای جنوبی بوده که طبق گزارش شرکت، حجم تولید سولفات نیکل در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۱ هزار و ۳۰۰ تن برآورد شده است. حجم کل نیکل تولید شده توسط این شرکت در سال ۲۰۲۲، حدود ۴۱ هزار و ۷۰۰ تن بود که حدود ۵ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد. به گزارش این شرکت، علت افت تولید نیکل در این سال، باران شدید و اختلال در روند استخراج معادن بود که شرکت را مجبور به صرف هزینه برنامه‌ریزی نشده در بخش تعمیرات و نگهداری کرد.

الماس از دیگر محصولات مهم تولید شده در شرکت «Anglo American» است که سهم قابل توجهی در درآمد این شرکت دارد. شرکت «De Beers» از تولیدکنندگان مهم این محصول در دنیا محسوب می‌شود که عمدتا به استخراج الماس از کشورهای بوتسوانا، نامیبیا، آفریقای جنوبی، کانادا و استرالیا مشغول است. حدود ۸۵ درصد از سهام شرکت «De Beers» به «Anglo American» تعلق دارد.

معادن مس مهم این شرکت در کشور شیلی، Collahuasi (سومین معدن مس بزرگ در جهان) و Los Bronces (چهاردهمین معدن مس بزرگ در جهان) هستند که به‌ترتیب ۴۴ درصد و ۵۰ درصد از سهام آن‌ها متعلق به شرکت «Anglo American» است. همچنین از مهم‌ترین معادن این شرکت در پرو می‌توان به «Quellaveco» اشاره کرد. عمده فلز مس استخراج شده از معادن این شرکت به‌ صورت کنسانتره و کاتد به فروش می‌رسد.

افزایش ۳ درصدی تولید مس این شرکت

در نمودار ۱ حجم، تولید مس این شرکت از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نشان شده است. در سال ۲۰۱۸، حجم تولید مس حدود ۶۶۸ هزار تن بود. پس از شروع همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های آن از سال ۲۰۱۸، حجم تولید مس کاهش پیدا کرد و به حدود ۶۳۸ هزار تن در سال ۲۰۱۹ رسید. از سال ۲۰۲۰، هم‌زمان با افزایش قیمت جهانی مس و کاهش محدودیت‌های کرونا، تمایل به تولید این فلز در جهان افزایش یافت. مقدار تولید مس این شرکت طی این سال به حدود ۶۴۷ هزار تن رسید. در سال ۲۰۲۲، تولید مس شرکت «Anglo American» تقریبا ۳ درصد افزایش یافت و به ۶۶۴ هزار تن رسید که مهم‌ترین دلیل این امر، افزایش تولید معدن مس Quellaveco در کشور پرو اعلام شد.

همان‌طور که در نمودار ۲ قابل مشاهده است، بیشترین درآمد شرکت «Anglo American» در سال ۲۰۲۲ به الماس، سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و مس تعلق داشت. در این سال، حدود ۱۷،۷ درصد از درآمد کل شرکت به فروش الماس اختصاص پیدا کرد که بیشترین سهم را بین محصولات تولیدی شرکت داشت. پس از الماس، سنگ‌آهن با سهم ۱۷،۵ و زغال‌سنگ با سهم ۱۴ درصد، در جایگاه دوم و سوم پردرآمدترین محصولات شرکت در سال ۲۰۲۲ قرار دارند.

در این سال درآمد شرکت از فروش محصولات مسی، حدود پنج میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بود که تقریبا ۱۴ درصد از کل درآمد شرکت محسوب می‌شد. دو فلز گران‌بهای پلاتین و رادیوم به‌ ترتیب ۵ درصد و ۱۱ درصد از درآمد را در اختیار داشتند. در نهایت سایر فلزات تولیدی این شرکت از قبیل پالادیم، نیکل، منگنز و آلیاژهای آن به همراه درآمد حاصل از خدمات شرکت «Anglo American»، در مجموع سهم ۲۲ درصدی از کل درآمد در سال ۲۰۲۲ داشتند.

احداث صفحه‌های خورشیدی در آفریقای جنوبی

به‌ طور کلی به دلیل افزایش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، روند انتشار کربن دی‌اکسید در شرکت «Anglo American» از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نزولی بود. در سال ۲۰۲۰، مجموع حجم انتشار کربن دی‌اکسید این شرکت، حدود هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تن بود که این مقدار در سال ۲۰۲۲، به هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن کاهش یافت. در سال ۲۰۲۲، تقریبا ۱۰۰ درصد از برق مورد نیاز در تولید فلز نیکل شرکت Anglo American از طریق منابع تجدیدپذیر به دست آمد.

در حال حاضر شرکت «Anglo American» مشغول به احداث صفحه‌های خورشیدی و توربین‌های بادی برای تامین انرژی مورد نیاز معادن خود به ویژه معادن آفریقای جنوبی است که انتظار می‌رود صفحه‌های خورشیدی این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۳ آماده بهره‌برداری باشند. از دیگر اقدامات این شرکت در جهت کاهش انتشار کربن دی‌اکسید در بخش حمل‌ونقل، می‌توان بهینه‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در بهره‌برداری معادن را نام برد. علاوه‌براین، از مهم‌ترین پروژه‌های زیست‌محیطی این شرکت می‌توان به هدف‌گذاری برای افزایش ۳۰ درصدی استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر تا پایان سال ۲۰۳۰ و کاهش ۵۰ درصدی انتشار کربن دی‌اکسید این شرکت تا پایان سال ۲۰۴۰ اشاره کرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.