چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
شرکت «BHP» به دنبال کربن‌زدایی فرایند استخراج و تولید در معادن
13 تیر 1402 - 15:26
شناسه : 34753
شرکت «BHP» طرح‌های خود برای کربن‌زدایی در فرایند استخراج و تولید در معادن را اعلام کرد؛ طرح اعلام شده از سوی این شرکت می‌تواند الگویی برای بخش معدن ترسیم کند.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، اخیرا بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان یعنی شرکت «BHP»، طرح‌هایی را به منظور رسیدن به برایند انتشار صفر در فرایند استخراج و تولید در معادن ارائه داد.

این شرکت بر این باور است که میزان انتشارات گستره ۱ و ۲ که فرایند تولید را پوشش می‌دهد، تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۳۰ درصد نسبت به میزان انتشار کربن در سال ۲۰۲۰ را کاهش خواهد داد. این شرکت اعلام کرد که تا سال ۲۰۵۰، به هدف برایند انتشار صفر در فعالیت‌های معدنی خود دست خواهد یافت.

کاهش ۳۰ درصدی میزان انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰، ممکن است فعالان دوستدار محیط‌ زیست‌ را که خواهان انجام سریع‌تر روند کربن‌زدایی هستند، ناامید کند. بر همین اساس این شرکت در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود اعلام کرد که مسیر پیش‌رو برای کربن‌زدایی فعالیت‌های معدنی این شرکت، پر چالش و پر فراز و نشیب خواهد بود.

شرکت «BHP» عنوان کرد: به دنبال مسیری مطمئن و از نظر مالی مقرون به صرفه به جهت کربن‌زدایی فرایند استخراج و تولید در معادن و فعالیت‌های مرتبط با آن است.

لازم به ذکر است که شرکت «BHP»، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده زغال‌سنگ کک‌شو در جهان است که از آن برای تولید فولاد استفاده می‌شود. این شرکت در تولید سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه اصلی برای تولید فولاد، جایگاه سوم در جهان را داراست. این شرکت همچنین یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان مس و نیکل در جهان محسوب می‌شود و قصد دارد ظرفیت تولید پتاس خود را نیز افزایش دهد.

بخش عمده سنگ‌آهن و زغال‌سنگ این شرکت در معادن بزرگ استرالیا تولید می‌شود و عناصری مانند گازوئیل و برق تولید شده از گاز طبیعی، بیشترین سهم را در انتشار گازهای گلخانه‌ای از این معادن تحت مدیریت شرکت «BHP» دارند.

سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق مصرف گازوئیل، حدود ۷۶ درصد در تولید سنگ‌آهن در معادن ایالت استرالیای غربی و حدود ۴۵ درصد در معادن زغال‌سنگ کک‌شو تحت مدیریت شرکت «BHP Mitsubishi Alliance» در ایالت کوئینزلند استرالیا است. اکثر سوخت گازوئیل در کامیون‌های بارکش با ظرفیت بالا استفاده می‌شود و مقدار کمتری از آن نیز در قطارها و سایر وسایل نقلیه به مصرف می‌رسد.

شرکت «BHP» در نظر دارد کامیون‌های بارکش با ظرفیت بالای خود را به خودروهای الکتریکی تغییر دهد اما این کار مدتی طول می‌کشد و شامل مسئله‌ای فراتر از خرید تجهیزات جدید خواهد بود. این اقدام نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌ توجهی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و سیستم‌های ذخیره‌سازی باتری‌ها است.

از نتایجی که اجرای این اقدام در پی خواهد داشت، می‌توان به اطمینان از شارژ مجدد و تعویض باتری‌های این وسایل نقلیه به منظور فعالیت مداوم در معادن و همچنین توسعه مهارت‌ها به منظور کار با ماشین‌آلات جدید اشاره کرد.

شرکت «BHP» تاکید کرد که انتظار می‌رود کامیون‌های الکتریکی، در نهایت هزینه‌ای کم و بیش به اندازه ناوگان وسایل نقلیه گازوئیلی فعلی این شرکت داشته باشند.

این امر را می‌توان اقدامی مثبت و منفی ارزیابی کرد؛ چراکه انگیزه خاصی در استفاده از خودروهای الکتریکی برای این شرکت وجود ندارد و تنها توجیه آن را می‌توان تحقق اهداف کربن‌زدایی دانست.

تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر

استفاده از برق تولید شده از انرژی‌های تجدیدپذیر در استخراج و تولید معادن سنگ‌آهن، شرکت «BHP» مستلزم سرمایه‌گذاری عمده در سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی، بادی و باتری‌ها است. این شرکت تخمین می‌زند که به ۲۰۰ مگاوات انرژی از سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی، بادی و ۱۵۰ مگاوات انرژی از سیستم‌های ذخیره‌سازی نیاز باشد.

این سیستم‌های ذخیره‌سازی را تا حد زیادی اما نه به طور کامل، می‌توان جایگزین نیروگاه برق فعلی ۱۹۰ مگاواتی گازی این شرکت کرد که برق مورد نیاز معادن این شرکت را تامین می‌کند. در واقع هدف اصلی شرکت «BHP» از اجرای این طرح، کاهش میزان انتشارات گستره ۱ و ۲ خود است. اجرای چنین طرحی آسان نخواهد بود و تنها در صورتی قابل اجراست که توجیه اقتصادی و تجاری داشته باشد.

سنجش‌پذیری اقتصادی این شرکت به طور موثر به معنای صرف زمان طولانی‌تر برای خرید دارایی‌های جدید خواهد بود، این در حالی است که امکان استفاده از تجهیزات موجود این شرکت تا زمان پایان عمر مفید آن‌ها وجود دارد.

بدون شک شرکت «BHP» با این انتقاد مواجه خواهد شد که طرح‌های این مجموعه به اندازه کافی بلندپروازانه نیستند یا زمان اجرای آن طولانی خواهد بود. در همین راستا این شرکت احتمالا باید اقداماتی برای مقابله با کاهش میزان انتشارات گستره ۳ را در دستور کار خود قرار دهد.

شرکت «BHP» در گزارش خود در سال ۲۰۲۲، میزان انتشار گستره ۱ و ۲ در سال ۲۰۲۰ از فعالیت‌های معدنی خود را حدود ۱۵٫۹ میلیون تن برآورد کرد که تنها حدود ۴٫۳ درصد از میزان انتشار ۳۶۹٫۵ میلیون تنی در گستره ۳ بود.

پر واضح است که بخش عمده‌ای از اقداماتی که باید به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در زنجیره ارزش معادن انجام شود، در گستره ۳ قرار دارد که شامل حمل‌ونقل دریایی سنگ‌ معدن و استفاده از زغال‌سنگ برای تولید فولاد و پالایش فلزات دیگر مانند مس و نیکل است.

در عین حال اینکه شرکت‌های معدنی تا چه اندازه می‌توانند در کاهش میزان انتشارات در گستره ۳ سهم داشته باشند، بحث دیگری است که پاسخ به آن در این گزارش ممکن نیست.

در حال حاضر، شرکت «BHP» نشان داده است که می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای در فعالیت‌های معدنی خود را حتی اگر انتقادهایی از طولانی بودن زمان اجرای این اقدامات شود، به گونه‌ای کاهش دهد که توجیه اقتصادی و تجاری داشته باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.