چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
شرکت «Glencore» به دنبال ذخیره‌سازی کبالت در بحبوحه کاهش ظرفیت تولید
26 مرداد 1402 - 9:31
شناسه : 35523
این شرکت در جریان ارائه کنفرانس گزارش سود درآمد خود در روز سه‌شنبه هشتم آگوست 2023 اعلام کرد که عرضه مازاد کبالت و متعاقب آن افت قیمت این ماده معدنی، باعث شده است که برخی از معامله‌گران و تولیدکنندگان از جمله شرکت «Glencore» به فکر فرایند ذخیره‌سازی در انبارها و محدود کردن ظرفیت تولید این فلز بیفتند.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، گری ناگل، مدیر اجرایی شرکت «Glencore» بیان کرد: بازار کبالت در حالت مازاد قرار دارد و خارج شدن از این وضعیت زمان‌بر خواهد بود.

موسسه «Fastmarkets» حجم مازاد هشت هزار تنی در سال ۲۰۲۳ و حجم مازاد ۱۵ هزار تنی در سال ۲۰۲۴ را برای بازار کبالت پیش‌بینی می‌کند. انتظار می‌رود عرضه کبالت استخراج شده از معادن که شامل هیدروکسید کبالت و رسوب هیدروکسید مخلوط (MHP) است، در سال ۲۰۲۳ به ۲۱۶ هزار تن و در سال ۲۰۲۴ به ۲۵۷ هزار تن افزایش یابد.

گفتنی است قیمت هیدروکسید کبالت از اواخر ماه جولای ۲۰۲۳ با روند نزولی مواجه شده است. فعالان بازار منتظر عرضه محموله‌های کبالت در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ از معدن «Tenke Fungurume» در جمهوری دموکراتیک کنگو که مدیریت آن بر عهده شرکت «China Molybdenum Co» است، هستند.

لازم به ذکر است که جمهوری دموکراتیک کنگو سال ۲۰۲۲ صادرات از این معدن را به دلیل اختلاف نظر در مورد حق بهره مالکانه با شرکت «China Molybdenum Co»، قبل از رسیدن به توافق در ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ ممنوع کرد. شایان توجه است که تولید هیدروکسید در زمان اعمال ممنوعیت صادرات در این معدن همچنان ادامه داشت.

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets»، انتظار می‌رود پروژه «Kisanfu» که تحت مدیریت شرکت «China Molybdenum Co» در کشور کنگو قرار دارد، حدود ۳۰ هزار تن دیگر تولید هیدروکسید در سال داشته باشد.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده در رابطه با حجم تولید نیمه اول سال ۲۰۲۳ شرکت «Glencore»، این شرکت در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن کبالت تولید کرد که ۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.

همچنین بر اساس داده‌های ارائه شده توسط تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets»، این شرکت بریتانیایی – سوئیسی در سال ۲۰۲۲، حدود ۴۳ هزار تن کبالت تولید کرد و ۲۳ درصد از حجم عرضه کبالت استخراج شده از معادن در جهان در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد.

افزایش مقدار تولید کبالت از اندونزی از طریق فروشویی اسیدی پرفشار (HPAL) به شکل رسوب هیدروکسید مخلوط نیز منجر به وضعیت مازاد تولید کبالت شد. به علاوه کاهش حجم تقاضا برای باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) در بخش خودروهای الکتریکی نیز منجر به روند نزولی قیمت هیدروکسید کبالت شد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای شاخص سودآوری هیدروکسید کبالت با غلظت حداقل ۳۰ درصد، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری قیمت کبالت با خلوص استاندارد موسسه «Fastmarkets» در روز چهارشنبه ۹ آگوست ۲۰۲۳، رقم ۵۶ تا ۶۱ درصد را نشان داد که نسبت به رقم ۵۸ تا ۶۳ درصد ثبت شده در تاریخ چهارم آگوست ۲۰۲۳ کاهش داشت. به علاوه شاخص سودآوری این فلز به مدت چهار جلسه دو هفته‌ای پیاپی تعیین شاخص، روند نزولی را به ثبت رساند.

همچنین شاخص هیدروکسید کبالت با خلوص حداقل ۳۰ درصد، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار، عدد ۸٫۷۶ دلار در هر پوند ثبت شده در روز چهارم آگوست ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به رقم ۱۰٫۱۷ دلار در هر پوند ثبت شده در روز ۲۸ جولای ۲۰۲۳ و همچنین نسبت به رقم ۱۰٫۵۷ دلار در هر پوند ثبت شده در روز ۲۱ جولای ۲۰۲۳ کاهش داشت.

به علاوه شاخص قیمت‌های جهانی فلزات که همیشه بر شاخص سودآوری هیدروکسید کبالت تاثیرگذار است نیز در هفته‌های اخیر روند نزولی را تجربه کرد. موسسه «Fastmarkets» قیمت کبالت با خلوص استاندارد با شرط تحویل در بندر در روتردام را حدود ۱۶ تا ۱۷٫۳۵ دلار در هر پوند در روز چهارشنبه ۹ آگوست ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۶٫۴ تا ۱۸٫۲ دلار در هر پوند ثبت شده در ابتدای ماه آگوست ۲۰۲۳ کاهش داشت.

روند نزولی شاخص قیمت‌های جهانی فلزات تاثیرگذار بر شاخص سودآوری هیدروکسید کبالت

مدیران شرکت «Glencore» در جریان ارائه کنفرانس گزارش سود درآمد خود اعلام کردند که فرایند ذخیره‌سازی، کاهش مقدار تولید و یا ترکیبی از هر دو، برخی از اقداماتی است که این شرکت به منظور رفع وضعیت مازاد کبالت در بازار انجام داده است.

ناگل در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت اقداماتی در راستای متعادل کردن روند عرضه و تقاضا در بازار کبالت انجام خواهد داد، اظهار داشت: این کاری است که قبلا این شرکت نسبت به انجام آن اهتمام ورزیده و در آینده نیز انجام اقداماتی مشابه را در نظر خواهد گرفت.

استیون کالمین، مدیر ارشد مالی شرکت «Glencore» عنوان کرد: این اقدامات در قالب کاهش مقدار تولید و انجام فرایند ذخیره‌سازی در انبارها می‌تواند وضعیت مازاد کبالت را کاهش دهد.

وی افزود: این شرکت فعالیت معدن کبالت مس تحت مدیریت خود در جمهوری دموکراتیک کنگو با نام «Mutanda» در سال ۲۰۱۹ را به دلیل کاهش قیمت کبالت به طور موقت متوقف کرد. شایان ذکر است که این فعالیت در این معدن در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ دوباره آغاز شد.

شرکت «Glencore» زمانی که شاخص سودآوری در پایین‌ترین سطح خود در زمان شروع قیمت‌گذاری توسط موسسه «Fastmarkets» در بازار در سال ۲۰۱۹ قرار داشت و عدد ۵۳ تا ۵۵ درصد را در ۱۵ فوریه ۲۰۲۳ نشان می‌داد، اظهارات مشابهی را در اوایل سال ۲۰۲۳ انجام داد.

تغییر شرایط وضعیت فلز کبالت در بلندمدت

در حالی که قیمت هیدروکسید کبالت عمدتا از طرف عرضه با چالش‌هایی مواجه است، ناگل تاکید کرد که در بلندمدت شرایط برای فلز کبالت تغییر خواهد کرد و به نظر می‌رسد تغییر شرایط عرضه و تقاضای این فلز، توجهات را به سوی خود جلب کند.

در حال حاضر برخی از عوامل تاثیرگذار بر روند عرضه و تقاضا وجود دارد که منجر به مازاد عرضه فلز کبالت می‌شود. یکی از این عوامل، افزایش موجودی انبارهای ذخایر این فلز است اما انتظار می‌ر‌ود تا حد زیادی تاثیری کوتاه‌مدت تا میان‌مدت بر وضعیت فعلی فلز کبالت داشته باشد. همچنین وضعیت این فلز در بلندمدت مثبت ارزیابی می‌شود؛ البته استفاده از کبالت در صنایعی همچون هوافضا به عنوان آلیاژ، شرایط بسیار مطلوبی را تجربه می‌کند.

موسسه «Fastmarkets» قیمت آلیاژ کبالت با شرط تحویل در بندر روتردام را حدود ۱۸٫۲ تا ۱۹٫۲ دلار در روز چهارشنبه ۹ آگوست ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۸٫۳۵ تا ۱۹٫۵ دلار به ازای هر پوند ثبت شده در ابتدای همین ماه کاهش داشت اما قیمت آن همچنان در سطح بالاتری نسبت به فلز کبالت با خلوص استاندارد قرار گرفت. پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضای کلی برای کبالت از ۲۲۴ هزار تن در سال ۲۰۲۳، به ۲۴۸ هزار تن در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.

رابرت سرل، تحلیلگر کبالت در موسسه «Fastmarkets» مطرح کرد: انتظار می‌رود تقاضا برای آلیاژهای دیرگداز که در سال ۲۰۲۳ با قبال مواجه شدند، بر رشد تقاضای کمتر از حد انتظار در حجم فروش باتری نیکل کبالت منگنز مورد استفاده در تولید خودروهای الکتریکی تاثیر مثبت بگذارد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که حجم تقاضا برای کبالت مورد استفاده در تولید باتری نیکل کبالت منگنز خودروهای الکتریکی، نرخ رشد ترکیبی سالانه ۱۲ درصدی بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۳۳ را به ثبت برساند که این موضوع نشان از احتمال محدودیت دسترسی به بازار جهانی کبالت در اوایل سال ۲۰۲۶ خواهد داشت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.