پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
شمارش معکوس برای افتتاح بزرگ‌ترین پروژه فراوری فلز روی آغاز شد
24 خرداد 1400 - 12:15
شناسه : 13713
مجتمع سرب و روی مهدی آباد: مجتمع سرب و روی مهدی آباد که با تیم مدیریتی متخصص و جوان و حمایت‌های ایمیدرو، اقدامات توسعه‌ای را از سال 1396 با شتاب چشمگیری به پیش برد؛ امسال از بزرگ‌ترین پروژه فراوری سرب و روی کشور رونمایی می‌کند. در همین راستا با امین صفری مدیر این مجتمع گفت‌وگو کرده‌ایم. وی معتقد است این مجتمع در سه حوزه معدن، کارخانه و زیرساخت به دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا کردو به رغم شرایط تحریم، تمام تجهیزات آن تامین، و از همه مهم‌تر تامین مالی پروژه در بازه‌های زمانی مختلف، به بهترین شکل انجام شده است.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

سرب و روی مهدی‌آباد چند سالی به دلایل مختلف، پروژه بر زمین مانده معدن و صنایع معدنی کشور محسوب می‌شود. اما امروز شاهد شتاب در اجرای برنامه‌ها هستیم و به نوعی همگرایی ملی برای راه‌اندازی آن رخ داده است. توسعه در مهدی‌آباد از چه زمانی آغاز شد؟

ایمیدرو مطابق مقررات و قوانین طی سال ۱۳۹۵ سرمایه‌گذاری در معدن مهدی‌آباد را به عنوان بزرگ‌ترین ذخیره سرب و روی کشور به منظور تامین مالی و اجرای عملیات معدنکاری، احداث کارخانه‌ها و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز، طی یک فراخوان عمومی و بین‌المللی به مزایده گذاشت که با استقبال چشمگیر متقاضیان روبه‌رو و طی یک فرایند رقابتی، کنسرسیومی متشکل از پنج شرکت برنده این مزایده شدند.

پس از آن مطابق قرارداد و با موافقت رسمی کلیه اعضای کنسرسیوم شرکت پروژه‌های به نام شرکت پیشگامان صنعت سرب و روی مهدی‌آباد برای اجرای قرارداد تاسیس و طی یک الحاقیه قرارداد مربوط به شرکت مذکور منتقل شد.

در حال حاضر پروژه در چه وضعیتی است و چه عملکردی در حوزه های استخراج، تولید و تامین تجهیزات داشته‌اید؟

آخرین وضعیت پیشرفت طرح بزرگ مهدی آباد در سه بخش معدن، کارخانه‌ها و زیرساخت قابل بررسی است.
متاسفانه اجرای این پروژه ۱۰ سال به دلایلی شامل نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار کلان، مشکلات فنی از جمله تامین آب، دانش فنی، عیار کم ماده معدنی و… به تعویق افتاده بود؛ اما طی چهار سال اخیر اقدامات جدی در راستای بهره‌برداری صورت گرفت که حاصل مدل واگذاری و رفع موانع و مشکلات بخش خصوصی از سوی ایمیدرو بوده است.

در بخش معدن هم‌اکنون توانستیم ۷۷ میلیون تن استخراج و باطله‌برداری داشته باشیم و با ۱۸۰ متر پیشروی در عمق حدود هفت میلیون تن مواد معدنی اکسیدی استخراج شود که موجب دسترسی آسان به مواد معدنی قابل استفاده در کارخانه سولفیدی نیز محقق شده است. بدین ترتیب یکی از مشکلات معدن مهدی آباد که قرارگیری ماده معدنی در عمق بوده حل شد.

در بخش کارخانه‌ها، عملیات احداث در سه فاز برنامه‌ریزی شده است که دو فاز نخست، برای تولید ۴۰۰ هزار تن کنسانتره سولفیدی و فاز سوم مربوط به استحصال از خاک اکسیدی است. ظرفیت تولید کارخانه‌ها با راه‌اندازی کامل فازهای این پروژه، سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی با عیار حداقل ۳۵ درصد یا معادل آن به عنوان محصول اصلی و نیز تولید ۸۰ هزار تن متریک کنسانتره سرب به نقره با عیار ۶۰ درصد سرب به عنوان محصول جانبی خواهد بود.

در حال حاضر برنامه فاز نخست پروژه به منظور احداث کارخان‌های با خوراک دو میلیون تن ورودی و معادل ۲۰۰ هزار تن محصول کنسانتره روی با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی به سرعت در حال اجرا است. فاز نخست بزرگ‌ترین پلنت کنسانتره سرب و روی کشور است.

در این بخش کلیه تجهیزات همچون سنگ شکن‌ها، آسیا، خط فلوتاسیون و… از بهترین برندهای جهان تامین و پس از بتن‌ریزی و ایجاد استراکچر نصب شده است. حجم بالای ورودی موجب شده کلیه تجهیزات با اسکیل بسیار بزرگ و حجم کار بسیار سنگین روبه‌رو شود، به طوری که ۲۵ هزار مترمکعب بتن‌ریزی برای فاز اول نشان دهنده این موضوع است. همچنین تجهیزات مربوطه از جمله آسیا گلوله‌ای نصب شده از جمله بزرگ‌ترین تجهیزات صنایع معدنی کشور به شمار می‌آید.

با توجه به بحران کم آبی در کشور و استان یزد، به طور حتم یکی از مشکلات اصلی پروژه، تامین آب خواهد بود. در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بخش زیرساخت نیز خط انتقال آب به طول ۱۰۰ کیلومتر با دبی ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از محل تصفیه‌خانه پساب یزد وارد سایت خواهد شد که در حال حاضر بیش از ۹۵ کیلومتر آن اجرا و ایستگاه‌های پمپاژ (سه ایستگاه) در حال ساخت است. این خط بهمن ماه امسال، پیش از راه‌اندازی کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد و مهمترین مشکل مهدی‌آباد که تامین آب مورد نیاز بوده است را حل می‌کند.

در بخش برق نیز اقدامات اولیه از جمله پرداخت حق انشعاب و مجوزهای لازم و مطالعات مربوطه به طور کامل انجام و پیمانکار احداث پست و خط انتقال برق انتخاب شده است. در حال حاضر پست برق در حال احداث و ترانسفورماتور مربوطه سفارش ساخت شده به زودی برای نصب به محل مربوطه منتقل می‌شود.

چه میزان سرمایه‌گذاری در این طرح ملی صورت گرفته است و با راه‌اندازی آن، برای چند نفر اشتغال ایجاد خواهد شد؟

کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که در فاز نخست تاکنون بیش از چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. مطابق برنامه فاز نخست در انتهای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. و با راه‌اندازی این طرح، بیش از ۲ درصد فلز محتوی روی دنیا در مهدی آباد تولید خواهد شد.
تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار شده‌اند که عمدتا بومی هستند. اما پس از بهره‌برداری از این پروژه، رقم فوق به یک هزار و ۵۰۰ نفر مستقیم خواهد رسید.

تامین مالی؛ رکن اصلی پیشبرد اهداف پروژه است. با توجه به شرایط ویژه کشور به دلیل اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها، در این بخش چه اقداماتی انجام شده است؟

تاکنون کلیه موارد سهامداران مطابق قانون تجارت صورت گرفته است و بی‌شک تامین مالی در زمان مورد نیاز مهم‌ترین ویژگی سرمایه‌گذار به شمار می‌آید که در شرایط سخت تحریمی و اقتصادی کنونی به بهترین نحو انجام شده است. لذا هرگونه افزایش سرمایه و یا ترکیب سهامداران متناسب با مشارکت در تامین مالی و مطابق قانون تجارت از موضوعات داخلی شرکت پروژه است که توسط بخش خصوصی به خوبی اجرا شد.

ترکیب سهامداران سرمایه‌گذار و میزان مشارکت آن‌ها در افزایش سرمایه و تامین مالی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد و ایمیدرو اجرای پروژه زا مطابق با قرارداد انجام می‌دهد لذا ترکیب سهامداران و نحوه مشارکت در افزایش سرمایه از مسائل مهم داخل شرکت سرمایه‌گذار است که خوشبختانه تاکنون مطابق با قانون تجارت به نحوه احسنت صورت گرفته است. مسئله اصلی و مهم حجم تامین مالی در زمان مناسب با وجود شرایط سخت کنونی و ریسک‌های بالای سرمایه‌گذاری در این معدن بود که به خوبی صورت گرفت و نتیجه آن در پیشرفت فیزیکی و تامین زیرساخت‌های پروژه کاملا مشهود است.

گفتنی است، بسیار خرسندیم که اعلام کنیم پروژه سرب و روی مهدی آباد؛ نمونه بارز مشارکت دولت و بخش خصوصی است که سازمان ایمیدرو، مجتمع مهدی‌آباد و سرمایه‌گذار با تمام توان و سرعت در حال رفع موانع و پیشرفت پروژه هستند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.