چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت ×
شناسایی ۵۵ درصد معادن بزرگ در عمق ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری با کمک پهپادها
25 آبان 1398 - 9:10
شناسه : 651
تفاهم‌نامه سازمان زمین‌شناسی و دانشگاه شریف؛ بر اساس امضای تفاهم‌نامه بین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با دانشگاه صنعتی شریف، استفاده از پهپاد برای پروژه‌های ژئوفیزیک هوایی به منظور اکتشافات معدنی کشور در دستور کار قرار می‌گیرد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز شنبه در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، اذعان کرد: امروز با توجه به رو به اتمام نهادن ذخایر سطحی معدنی، بهره‌برداری از ذخایر عمقی در دستور کار قرار دارد و برای این منظور شناسایی ذخایر با روش ژئوفیزیک به مورد اجرا گذاشته شده است.

وی یادآور شد: پروژه ژئوفیزیک هوایی از سال ۱۳۸۱ بر اساس همکاری با یک شرکت کانادایی کلید خورد و پس از سه سال در قالب بومی پیاده شد و تاکنون ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر «خطی» انجام شده است. هر ۴.۲ کیلومتر خطی معادل یک کیلومتر مربع می‌شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان ساخت: شناسایی ۵۵ درصد معادن بزرگ در عمق ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری با کمک پهپادها با روش ژئوفیزیک هوایی میسر می‌شود و اکنون یک‌هزار آنومالی هوایی وجود دارد که تبدیل به معدن شده‌اند.

به گفته وی، به‌زودی معادن آهن و مس اکتشافی در استان کردستان رونمایی می‌شود و در استان قم که تصور می‌شد ذخایر فلزی وجود ندارد، اکنون مواد معدنی آهن، مس و طلا کشف شده است.

شهیدی تصریح کرد: استفاده از ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی ذخایر ناپیدا علاوه بر اینکه سرعت در اجرای کار را به دنبال دارد، کاهش هزینه و صرفه‌جویی اقتصادی را در پی خواهد داشت.

بر اساس گزارشی از ایرنا، همچنین در این مراسم «محمدرضا موحدی» معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: تحریم‌های ظالمانه که به منزله یک تهدید محسوب می‌شد، امروز توسط دانشمندان کشور تبدیل به یک فرصت شده و استفاده از توان بومی به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود این تفاهم‌نامه، شروع یک همکاری پیوسته باشد و با بهره‌گیری از دانش مهندسی هوافضا، یک بنیان پایداری را بنا بگذاریم.

موحدی اضافه کرد: همکاری دانشگاه با صنعت در حوزه‌های مختلف می‌تواند شکل گیرد که همکاری در عرصه پهپاد یک بخش آن محسوب می‌شود.

علاوه بر این سید علی اسماعیلی مجری ژئو فیزیک هوایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور هم توضیح داد: پروژه ژئوفیزیک هوایی از ۱۵ سال قبل به شکل بومی در کشور دنبال می‌شود و اکنون با بهره‌گیری از پهپاد که توسط دانشگاه شریف بنابر درخواست سازمان زمینشناسی طراحی می‌شود، سرعت در شناخت ذخایر و کاهش هزینه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

تفاهم‌نامه یاد شده توسط علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و محمدرضا موحدی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شریف به امضا رسید.  

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.