چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
شیوه مدیریت در زنجیره سنگ‌آهن و فولاد فاجعه‌‌بار است
24 فروردین 1400 - 13:59
شناسه : 10391
دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران: دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران ضمن هشدار نسبت به عواقب رفتارهای غیرحرفه‌ای و سیاسی‌کاری در زنجیره آهن و فولاد، تاکید دارد که هیچ توجهی به طرح جامع فولاد نشده و صرفا بر اساس بازخوردها و برخی شلوغ‌کاری‌های رسانه‌ای، درباره نحوه عرضه سنگ‌آهن، کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن تصمیم‌گیری می‌شود.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران ضمن اشاره به عرضه سنگ‌آهن در بورس کالای ایران، اظهار داشت: در میان محصولات بالادست زنجیره آهن و فولاد، در حال حاضر تنها سنگ‌آهن مشتری داشته و در گندله سنگ‌آهن با مازاد مواجه هستیم. در واقع، محصول گندله سنگ‌آهن به اصطلاح «روی دست تولیدکننده مانده است» و با نرخ پایینی از تولیدکننده خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق آمار طرح جامع فولاد که به صورت سالانه توسط یک شرکت متخصص به‌روز می‌شود، افزود: در حال حاضر  ۱.۵ میلیون تن مازاد گندله سنگ‌آهن وجود دارد اما با توجه به فشار شرکت‌های فولادی، دولت اجازه صادرات مازاد این محصول را نمی‌دهد؛ غافل از اینکه این رفتار غلط به زودی سبب کمبود شدید گندله سنگ‌آهن در داخل کشور خواهد شد؛ چراکه کارخانه‌های گندله‌سازی دست از تولید گندله سنگ‌آهن کشیده‌اند؛ بنابراین با اتمام و فروش ۱.۵ میلیون تن آمار فوق، گندله‌ای باقی نخواهد ماند.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: وقتی با مازاد عرضه مواجه می‌شویم و امکان عرضه محصول در بازارهای صادراتی نیز در صنایع معدنی وجود نداشته باشد، طبیعی است که تمامی واحدهای تولید گندله سنگ‌آهن و کنسانتره سنگ‌آهن، ظرفیت خود را کاهش داده و احتمالا در خرداد ماه سال جاری با کمبود شدید عرضه و درنتیجه افزایش قابل توجه قیمت‌ها روبرو شویم.

عسکرزاده با بیان اینکه برنامه‌ریزی در خصوص زنجیره آهن و فولاد شبیه «مدیریت پیاز و سیب‌زمینی» شده است، تصریح کرد: بعضا دیده شده است که یک سال با مازاد عرضه پیاز و کمبود سیب‌زمینی مواجه هستیم و سال پس از آن به صورت سینوسی، معکوس این اتفاق رخ می‌دهد. این رخدادها به واسطه دخالت دولت در این زنجیره رخ می‌دهد؛ به همین خاطر است که شرکت‌های فولادی به معامله سنگ‌آهن در بورس کالا با ۲۰ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه معترض هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ جهانی سنگ‌آهن بیش از دو برابر نرخ فعلی است و با رفتارهای عوام‌پسندانه و بزرگ‌نمایی موضوعاتی همچون خام‌فروشی، نرخ‌گذاری و با سروصداهای رسانه‌ای، نه تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه درنهایت طی بلندمدت، به کل زنجیره آسیب وارد خواهد آمد. بنابراین تنها راه توسعه هم‌زمان و متوازن زنجیره، عدم دخالت دولت، اجازه صادرات به مازاد محصولات معدنی و در نهایت تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا با توجه به قیمت‌های جهانی است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.