جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
صادرات؛ چاره‌ساز خروج بازار میلگرد از رکود
07 شهریور 1402 - 15:47
شناسه : 35684
مدیرعامل شرکت پیمان کارون جنوب عنوان کرد: مدیرعامل شرکت پیمان کارون جنوب، تولیدکننده میلگرد گفت: خوزستان، یکی از استان‌های برجسته کشور در حوزه تولید مقاطع فولادی به شمار می‌آید که شرکت‌های مطرح و قدیمی همچون گروه ملی صنعتی فولاد ایران در این استان مشغول فعالیت هستند.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، در حال حاضر بازار داخلی میلگرد با یک رکود نسبی مواجه است و در این شرایط، فعالان این صنعت به ویژه در استان خوزستان می‌توانند با افزایش صادرات میلگرد به کشور همسایه یعنی عراق، زمینه خروج بازار این محصول از رکود را فراهم آورند.

بر اساس این گزارش، سیدرضا موسوی، بیان کرد: پروانه بهره‌برداری شرکت پیمان کارون جنوب با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن میلگرد در سال ۱۳۹۳، صادر و خط تولید مجموعه پس از خریداری و نصب تجهیزات و ماشین‌آلات در سال ۱۴۰۰ آماده افتتاح و راه‌اندازی شد اما متاسفانه به دلیل عدم تامین سرمایه در گردش کافی، هنوز موفق به تولید و فروش میلگرد نشده‌ایم. میزان سرمایه در گردش مورد نیاز ما، حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان است که به محض تامین آن، تولید خود را آغاز خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: به دنبال سفر رئیس جمهور محترم و هیئت همراه به استان خوزستان در سال ۱۴۰۰ و بازدید از شرکت‌ها و کارخانجات صنعتی و پیگیری مطالبات و درخواست‌های تولیدکنندگان، دستورات لازم جهت تامین سرمایه در گردش شرکت از سوی وزیر کشور به عنوان نماینده تام‌الاختیار رئیس جمهور صادر شد و پس از مطرح شدن در شورای اداری شهرستان هفت‌کل (که در ۱۰۰ کیلومتری اهواز واقع شده است)، قرار بر این شد که این میزان سرمایه در گردش در قالب تسهیلات از سوی یکی از بانک‌های دولتی کشور در اختیار ما قرار بگیرد و حتی نماینده قانونی بانک مذکور به منظور بررسی شرایط تولید در کارخانه حضور پیدا کرد اما با وجود گذشت دو سال از آن روز، نه تنها موفق به تامین سرمایه در گردش مورد نیاز خود نشده‌ایم بلکه اخذ این تسهیلات نیز به امری محال و دست‌نیافتنی برای شرکت‌های صنعتی تبدیل شده است.

نسبت به دولت و مسئولان بی‌اعتماد شده‌ایم

مدیرعامل شرکت پیمان کارون جنوب ضمن انتقاد از عملکرد دولت در راستای اشتغال‌زایی در مناطق کم‌برخوردار کشور، عنوان کرد: به جرات می‌توان گفت که اکثر تولیدکنندگان بخش خصوصی، اعتماد خود را نسبت به دولت و مسئولان از دست داده‌اند و وعده‌های آن‌ها در راستای حمایت از تولید، در حد شعار باقی مانده است. پذیرش این واقعیت تلخ است اما آمار بیکاری در شهرستان هفت‌کل که دومین شهر نفت‌خیز استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی و گازی کشور به شمار می‌اید و معادن فراوان اعم از سنگ‌لاشه، گچ و… به همراه کارخانه سیمان خوزستان در اطراف آن قرار دارد، بیش از ۵۰ درصد برآورد شده است! در حالی که هر یک از بخش‌های مذکور می‌توانند اشتغال‌زایی قابل توجهی را در سطح منطقه به همراه داشته باشند اما این حجم از بیکاری و عدم توجه مسئولان به مناطق کم‌برخوردار کشور، منجر به کاهش اعتماد تولیدکنندگانی که با سرمایه کاملا شخصی خود به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید در این مناطق هستند، شده است.

موسوی در همین راستا ادامه داد: بسیاری از افراد سرمایه لازم جهت راه‌اندازی یک خط تولید را از دارایی‌های خود و به امید اشتفال‌زایی و کارآفرینی برای نسل جوان تامین می‌کنند و امیدوارند که بتوانند با تکیه بر تلاش و انگیزه جوانان این مرز و بوم به سودآوری ناچیزی دست پیدا کنند. در این میان مسئولان امر نیز در ابتدای راه وعده‌های بسیاری در راستای حمایت از آن‌ها سر می‌دهند اما درست زمانی که کارفرما پس از تحمل سختی‌ها و مشقت‌های فراوان، موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شده و باید سرمایه در گردش کافی جهت راه‌اندازی خط تولید خود را تامین کند، وی را با انبوهی از مشکلات به حال خویش رها می‌کنند!

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز تولید میلگرد در شرکت پیمان کارون جنوب تامین شده است، گفت: بخشی از تجهیزات و دستگاه‌های موجود، داخلی و بخش دیگر، از کشورهایی همچون هلند، روسیه و… وارد شده است. در واقع اگر تامین سرمایه در گردش مورد نیاز صورت پذیرد، میلگرد در قطرهای ۱۲، ۱۴ و ۱۶ میلی‌متر در کارخانه ما تولید خواهد شد؛ ضمن اینکه در ادامه تلاش خواهیم کرد میلگرد در قطرهای ۱۸، ۲۰ و ۲۲ را هم در تناژ بالا تولید کنیم.

خوزستان، مهد تولید محصولات نوردی فولادی در ایران

این تولیدکننده میلگرد در ادامه با اشاره به اینکه گروه ملی صنعتی فولاد ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین واحدهای نوردی فولادی کشور در استان خوزستان واقع شده است، اظهار داشت: کارخانجات نوردی فولادی بسیاری در استان خوزستان در حال تولید میلگرد هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به فولاد آتیه خاورمیانه، مجتمع فولاد روهینا جنوب و نورد کوثر اهواز اشاره کرد. همچنین با توجه به نزدیکی و هم‌مرز بودن خوزستان با کشور عراق، زمینه صادرات محصولات نوردی به ویژه میلگرد فراهم است. در حال حاضر وضعیت بازار میلگرد به دنبال رکود در ساخت‌وساز، چندان مناسب نیست و در این شرایط صادرات می‌تواند راهگشای خروج بازار از رکود باشد اما چالشی که در این بین وجود دارد، اختلاف قیمت میلگرد صادراتی ایران با قیمت جهانی است و این محصول با اختلاف قیمت حدود ۳۰۰ دلاری به کشور عراق صادر می‌شود که قطعا سودآوری چندانی را برای تولیدکنندگان داخلی به همراه نخواهد داشت.

موسوی خاطرنشان کرد: از طرفی، محصولات نوردی تولیدشده در کشور چین به ویژه میلگرد، با قیمت تمام‌شده کمتری نسبت به نمونه مشابه داخلی در اختیار مشتریان عراقی قرار می‌گیرد. چین علی‌رغم برخورداری از معادن غنی سنگ‌آهن، باز هم نسبت به واردات سنگ‌آهن از کشورهایی همچون ایران اقدام می‌کند تا بتواند ضمن افزایش فرآوری هرچه بیشتر این ماده معدنی، محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا را تولید و صادر کند. متاسفانه هزینه حمل در کشور ما بالاست و تقریبا یک سوم قیمت تمام شده محصول را شامل می‌شود؛ برای مثال هزینه حمل سیمان، حدود یک سوم قیمت این محصول است و این معضل در بخش معدن و صنایع معدنی نیز مشاهده می‌شود. همچنین وضع عوارض صادراتی، شرایط صادرات را بیش از پیش دشوار کرده است و تمامی این عوامل سبب شده تا تولیدکنندگان داخلی نتوانند میلگرد را با قیمت مناسب در بازار عراق به فروش برسانند.

وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی خط تولید میلگرد در شرکت پیمان کارون جنوب، اشتغال‌زایی مستقیم ۱۰۰ نفری و غیرمستقیم ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفری را به همراه خواهد داشت، مطرح کرد: ما حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی خط تولید مجموعه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در حال حاضر میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای چنین ظرفیتی با توجه به تورم و نوسان نرخ ارز افزایش یافته است. باز هم تاکید می‌کنیم که سرمایه در گردش، یکی از مهم‌ترین عوامل در احداث کارخانحات تولیدی است که امیدواریم مجددا این تسهیلات در اختیار تولیدکنندکان قرار بگیرد. ضمن اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه، دغدغه‌ای در تامین گاز نداریم؛ اگرچه برق مورد نیاز کارخانه به میزان ۱٫۵ مگاوات را خریداری کرده‌ایم اما قطعی برق، به یکی از بزرگ‌ترین معضلات کنونی واحدهای صنعتی تبدیل شده است و امیدواریم در ادامه شاهد رفع این معضل و تامین برق مورد نیاز بخش صنعت در روزهای گرم سال باشیم.

مدیرعامل شرکت پیمان کارون جنوب در پایان یادآور شد: عرضه میلگرد در بازارهای منطقه‌ای را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود در نظر گرفته‌ایم و تا زمانی که بازار میلگرد از رکود خارج نشود، به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای نخواهیم بود. رونق ساخت‌وساز و توسعه صادرات، می‌تواند بازار میلگرد را از رکود خارج کند که این مسئله مستلزم برنامه‌ریزی هدفمند و بلندمدت در صنعت ساختمان‌سازی و رفع موانع صادراتی است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.