چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
صادرات به چین تا ۳ برابر قابل افزایش است
17 فروردین 1400 - 13:04
شناسه : 9896
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران: رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سال 1399 حدود ۹ میلیارد دلار صادرات به چین داشته‌ایم که با توجه به ظرفیت‌های موجود، این میزان تا سه برابر به معنای ۲۷ میلیارد دلار، قابل افزایش است.
ارسال توسط : منبع : سازمان توسعه تجارت ایران
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حمید زادبوم رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه سال گذشته نخستین شریک صادراتی و وارداتی ما کشور چین بوده است، اظهار داشت: سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰ میلیارد دلار نیز از این کشور واردات داشته‌ایم. در حالی که کل حجم کل تجارت ما با جهان، ۷۳ میلیارد دلار بوده است؛ ضمن اینکه برخی کالا‌های وارداتی چین، کالا‌هایی است که ما سابقه صادرات آن‌ها را داشته و داریم.

وی با بیان اینکه چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۴٫۷ تریلیون دلار مبادلات تجاری در جهان داشته است، افزود: چندین سال است که کشور چین به عنوان صادرکننده اول و دومین واردکننده جهان شناخته می‌شود که اگر صادرات و واردات کل کشور‌های اتحادیه اروپا را به صورت یکجا محاسبه کنیم، به این میزان نمی‌رسد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: نباید کشور چین را تنها به عنوان یک کشور نگاه کرد، بلکه باید آن را یک قاره و قطب اقتصادی جهان دانست؛ زیرا کشور چین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر از این جمعیت، افراد مرفهی هستند که در سطح مرفهان جهانی قرار دارند؛ ضمن اینکه تقاضا برای کالا‌های تجاری در این کشور بسیار بالا است و اگر کسی برای کالایی بتواند بازاری در چین پیدا کند، تقاضای بسیار بالایی برای وی ایجاد خواهد شد.

زادبوم ادامه داد: سه سال است که چین نمایشگاه واردات خود را در شهر شانگ‌های برگزار می‌کند که کشور‌های دنیا می‌توانند نیاز‌های وارداتی چین را در آنجا ارائه کنند.

وی یادآور شد: از آنجا که با یک اقتصاد بزرگ همچون چین مواجه هستیم، باید نوع منافعی را که می‌توانیم از این اقتصاد به دست آوریم. تنظیم نماییم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، عنوان کرد: بیشتر صادرات ما به کشور چین در سال‌های اخیر، مواد اولیه پتروشیمی، معدنی و مواد خام بوده است. بنابراین باید از این فرصت استفاده کنیم و آن‌ها را به صادرات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنیم و سرمایه‌گذاری‌ها را در زیرساخت‌هایی که در آن صادرات خام داریم، انجام دهیم.

زادبوم با بیان اینکه سند امضا شده با کشور چین، سندی کلی است که برای اجرایی شدن آن باید در هر بخش تخصصی، قرارداد‌های مربوط به آن امضا شود، اذعان داشت: می‌توان در حوزه‌هایی مانند نفت، نیرو، گردشگری، صنعت، معدن، تجارت، انتقال فناوری، بانکی، تامین مالی و زیرساخت‌های حمل و نقل، قرارداد‌های توسعه‌ای با چین منعقد کرد.

وی افزود: چین هم‌اکنون با ۱۶ کشور و اتحادیه منطقه‌ای، قرارداد تجارت آزاد دارد که می‌توانیم از این نوع قرارداد‌ها استفاده کنیم؛ البته وقتی می‌گوییم تجارت آزاد به این معنا نیست که در‌های کشور بر روی ورود و خروج باز می‌شود، بلکه قرارداد تجارت آزاد، چهارچوبی است که در یک مهلت زمانی بر اساس منافع لحاظ شده ایران و طرف مقابل، به مرحله اجرا می‌رسد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، تصریح کرد: برای افزایش تجارت، زیرساخت‌های حمل و نقل باید توسعه و زیرساخت‌های تبادلات بانکی به صورتی خاص تعریف شود، تا بتوان به خوبی از این فرصت‌ها بهره‌برداری کرد.

زادبوم در ادامه بیان داشت: با کشور‌هایی مانند پاکستان، ترکیه و روسیه، قرارداد‌های بازرگانی داریم و با برخی کشور‌ها هم در حال مذاکره هستیم  و توانستیم با کشور افغانستان نیز برای برنامه جامع مشترک، مذاکرات کنیم. ضمن اینکه به دنبال آن هستیم که با کشور‌های دوست و همسایه، سند‌های راهبردی امضا کنیم تا برای اقتصاد ما راهگشا باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد تجارت جهانی در چارچوب موافقت‌نامه‌های تجاری، تجارت آزاد و تجارت ترجیحی انجام می‌شود که پیش زمینه آن، موافقت‌نامه‌هایی مانند سند‌های راهبردی است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.