سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
صدرنشینی فولادمبارکه در میان صد شرکت برتر
25 اسفند 1399 - 14:03
شناسه : 9099
معاونت فناوری (TEC) شركت فولادمبارکه اصفهان مطرح کرد؛ شرکت فولادمبارکه اصفهان، به عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده ورق‌های فولادی تخت با سهم توليد بيش از 50 درصد در بين شرکت‌های فولادساز کشور و سهم 20 درصد در خاورميانه و شمال آفريقا (MENA)، همواره در سير تعالی و رشد قرار داشته و تمام تلاش خود را برای ارتقای جايگاه ملی و بين‌المللی در فضاي رقابتی به کار بسته است. ماحصل تلاش‌های اين شرکت حضور در زمره ده شرکت نخست از صد شرکت برتر کشور بوده است. طی سال‌های 1391 تا 1397 اين شرکت در زمره برترين‌ها قرار داشته است.
ارسال توسط : نویسنده : مهدی نقوی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

شرکت فولادمبارکه اصفهان، با به‌کارگیری مجموعه کاملی از سیستم‌های مدیریتی، مدل‌های تعالی، سرمایه انسانی توانمند و دانش‌محور، فرایندهای چابک، خطوط تولیدی به‌روز و نیز تعریف ماموریت و چشم‌انداز خود در قالب فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک، مسیر تعالی را پیموده و توانسته است به موفقیت‌های متعددی از قبیل ارتقای رتبه در ارزیابی صد شرکت برتر کشور دست یابد. البته حضور مستمر در ارزیابی‌ها و ممیزی‌های ملی و بین‌المللی و نیز خودارزیابی‌های منظم با استفاده از مدل‌های علمی نیز کمک شایانی به این موضوع کرده است. در سال ۱۳۹۱، برای نخستین بار و به عنوان تنها شرکت ایرانی، تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را کسب کرد و ضمن تکرار این افتخار در سال‌های بعدی، در سال ۱۳۹۷ به عنوان اولین شرکت ایرانی به سطح زرین جایزه جهانی بنیاد مدیریت اروپا (EFQM) دست یافت. همان‌گونه که اشاره شد، تعریف دقیق و اجرای نظا‌م‌مند استراتژی‌ها و اهداف مرتبط در روند روبه‌رشد بنگا‌ه‌های اقتصادی تاثیر فراوانی دارد. در شرکت فولادمبارکه نیز، با کمک مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)، هرساله اهداف و اقدامات استراتژیک تعریف می‌شود و برای اجرای آن منابع لازم تخصیص می‌یابد. اهدافی از قبیل افزایش درآمد فروش با تمرکز ویژه بر صادرات و محصولات با ارزش افزوده بالاتر، افزایش سودآوری، رشد پایدار مالی، افزایش رضایت مشتریان، تامین پایدار و به‌موقع نیاز مشتری، افزایش میزان تولید محصولات ویژه و صادراتی، توسعه بازار محصولات ویژه و ارتقای کمیت و کیفیت تولید در فرایندهای داخلی نمونه‌هایی از تاکید سازمان بر برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت در این خصوص است که موفقیت شرکت را برای سال‌های آتی تضمین می‌کند.

گام به گام تا جايگاه پنجم

در حال حاضر شرکت فولادمبارکه اصفهان به طور مستقیم مواد اولیه بیش از هزار کارخانه و کارگاه تولیدی کشور در صنایع لوله و پروفیل، موتورهای الکتریکی، لوازم خانگی، فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتی‌سازی و… را تامین می‌کند. طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ میزان تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه از۶٫۶ میلیون تن به حدود ۹ میلیون تن رسیده است که رشدی حدودا ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد. این موضوع مرهون نگاه ویژه شرکت به پروژه‌های توسعه ظرفیت و سرمایه‌گذاری در این خصوص است که از آن جمله می‌توان به بهره‌برداری از طرح ۵ میلیون تنی گندله‌سازی سنگان، افزایش ظرفیت مجتمع فولاد سبا از ۷۵۰هزار تن به ۱٫۶ میلیون تن، بهره‌برداری از خط ریخته‌گری شماره ۵ و… اشاره کرد. از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۷ در حوزه بومی‌سازی و صرفه‌جویی حاصل از بومی‌سازی قطعات و تجهیزات نیز این شرکت رشد ۳٫۶ برابری داشته است.

شاخص‌های ارزيابی

سازمان مدیریت صنعتی کشور رتبه‌بندی شرکت‌ها را با مجموعه‌ای از شاخص‌ها و سنجه‌ها انجام داده است. به طور کلی، رتبه‌بندی شرکت‌ها در محیط کسب‌وکار، تلاشی علمی برای تلخیص بسیاری از اطلاعات درباره محیط کسب‌وکار بوده که در قالب سنجه‌های ساده و قابل درک امکان‌پذیر است. از این رو، تقسیم‌بندی کلی این سنجه‌ها در هفت گروه اصلی شامل شاخص‌هـای اندازه و رشد شرکـت، شاخص‌هـای سـودآوری و عملکـرد، شاخص‌هـای بهـره‌وری، شاخص‌هـای صادرات، شاخص‌هـای نقدینگی، شاخص‌های بدهی و شاخص‌های بازار در نظر گرفته شده است. در سال ۱۳۹۸ نیز رتبه‌بندی صد شرکت برتر بر اساس بیست شاخص از قبیل ارزش افزوده، بازده ارزش ویژه، بازده دارایی‌ها و بازدهی فروش (حاشیه سود) صورت گرفت. البته گفتنی است که مهم‌ترین شاخص در ارزیابی این دوره، میزان فروش شرکت‌ها بود و پس از آن، بیست شاخص مذکور ملاک رتبه‌بندی قرار گرفتند. در این بین، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با رشد سودآوری حدودا ۱۲۰ درصدی، رتبه دوم و از نظر شاخص ارزش بازار به میزان ۴۵۰ هزار میلیارد ریال، رتبه نخست را به خود اختصاص داده و در زمره شرکت‌های پیشرو در این عرصه قرار گرفته است.

کسب رتبه نخست ارزش‌افزوده

در سال ۱۳۹۴ رتبه شرکت‌های صنعتی و معدنی با افت روبه‌رو شد که از جمله علت‌های آن می‌توان به کاهش قیمت‌های جهانی فلزات اساسی، به‌ویژه فولاد اشاره کرد. این رخداد نه‌تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای دنیا سبب شد شرکت‌هایی به ورطه نابودی قدم بگذارند و در مرز ورشکستگی قرار بگیرند و برخی دیگر نیز از فعالیت بازماندند و تعطیل شدند. از سال ۱۳۹۴ به عنوان «سال دره مرگ فولادسازان» یاد می‌شود. کاهش تقاضای فولاد در دنیا مهم‌ترین عامل کاهش قیمت‌ها بود و واحدهایی که از ابتدا نگاه ویژه‌ای به مقوله‌ بهره‌وری داشتند، با مدیریت هزینه‌های خود، توانستند در این بازه زمانی دوام بیاورند و به تولید خود ادامه دهند. فولاد مبارکه نیز، با تولید بهره‌ور خود، به حاشیه سود منفی وارد نشد، در حالی که صنعت با حاشیه سود منفی روبه‌رو بود، تا اینکه قیمت‌های جهانی رشد کرد و مشکل تقریبا مرتفع شد.

در سال ۱۳۹۷ شرکت فولادمبارکه، با تمرکز بر اهداف استراتژیکی از قبیل افزایش فروش محصولات با تاکید بر محصولات با ارزش افزوده بیشتر، توسعه سبد محصولات، مدیریت هزینه‌ها و بهای تمام‌شده و مدیریت سبد سرمایه‌گذاری‌ها، توانست در رتبه‌بندی انجام‌شده رتبه‌های ممتازی را به خود اختصاص دهد. در سال ۱۳۹۷ این شرکت با فروش ۵٫۸ میلیون تن در بازار داخلی و فروش ۸۷۸ هزار تن محصول صادراتی، عملکرد خوبی را در حوزه فروش به ثبت رساند. همچنین در تولید محصولات خود از قبیل تختال، کلاف گرم و کلاف سرد، رشد متوسط ۵ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۶ تجربه کرد.

شرکت فولادمبارکه رتبه نخست از نظر شاخص فروش در گروه فلزات اساسی، رتبه اول در شاخص ارزش بازار، رتبه دوم در شاخص ارزش‌افزوده، رتبه دوم در شاخص بیشترین سودآوری و رتبه پنجم در شاخص فروش بین پانصد شرکت برتر و بزرگ را به خود اختصاص داده است. در سال ۱۳۹۹، با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پیش‌بینی می‌شود که شرکت همچنان رتبه نخست خود را در شاخص فروش در گروه فلزات اساسی حفظ کند و در شاخص سودآوری نیز، با توجه به اینکه کنترل و مدیریت هزینه‌ها از اولویت‌های سازمان در سال جاری است، رتبه خود را ارتقا بخشد.

دستاورهای فولادمبارکه در سالي که گذشت در سال ۱۳۹۸ شرکت فولادمبارکه اصفهان توانست موفقیت‌ها و افتخارات زیادی را کسب کند. بعضی از این دستاوردها عبارت‌اند از دستیابی به بالاترین رکورد تولید فولاد خام در گروه فولادمبارکه به میزان ۹٫۱ میلیون تن با ۱٫۴ درصد افزایش نسبت به رکورد سال ۱۳۹۷، دستیابی به رکورد حمل محصولات به میزان ۷٫۴ میلیون تن با ۱۱ درصد افزایش نسبت به رکورد پیشین در سال ۱۳۹۷، دستیابی به رکورد فروش محصولات در داخل و خارج کشور به میزان ۷٫۵ میلیون تن با ۷٫۸ درصد رشد نسبت به رکورد قبل در سال ۱۳۹۶، آغاز بومی‌سازی تکنولوژی و فرایندهای زنجیره فولاد برای اولین بار در کشور، افزایش بومی‌سازی قطعات و تجهیزات استراتژیک شرکت با افزایش حدودا ۳٫۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷، دستیابی به رتبه نخست در ارزش بازار سرمایه در کشور، کسب جایزه ملی کیفیت ایران در محصول قلع‌اندود با دریافت تندیس سیمین برای اولین بار در کشور، کسب رتبه سازمانی دانشی برتر (جایزه MIKE) در سطح جهانی برای اولین بار، تولید انبوه تختال مخصوص سرویس گاز ترش مصرفی در صنایع نفت و گاز، تولید دو تیپ ورق رنگی براق مخصوص لوازم خانگی و کسب تندیس طلایی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان. همچنین مطابق با فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت، پس از تحلیل محیط کلان و خُرد، استراتژی‌هایی در خصوص موضوعات جدید از قبیل توسعه اقتصاد دیجیتال مبتنی بر انقلاب صنعتی چهارم، اکوسیستم نوآوری و برند سازمانی در راهبردهای این شرکت منظور شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.