سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
صنعت آلومینیوم زیر تیغ بحران انرژی اروپا
19 اردیبهشت 1401 - 13:08
شناسه : 27507
تداوم جنگ میان روسیه و اوکراین و همچنین تحریم‌های اعمال ‌شده علیه روسیه، باعث ایجاد بحران در انرژی‌رسانی اروپا شده است، چراکه گاز، زغال و نفت به‌ عنوان منابع اصلی انرژی در جهان طی ماه‌های اخیر تحت ‌تاثیر بحران اوکراین قرار گرفته‌اند.
ارسال توسط : منبع : باشگاه آلومینیوم
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، افزایش تنش میان روسیه و اوکراین، قیمت منابع انرژی را بالا برد که این امر موجب نگرانی صنایع فلزی نظیر صنعت آلومینیوم است. در این شرایط، افزایش سهم آفریقای شمالی از واردات گاز و در برخی بازه‌های زمانی زغال، از نظر اقتصادی منطقی به ‌نظر می‌آید، اما چالش‌های جدی را از لحاظ سیاسی ایجاد می‌کند. ایتالیا ۴۰ درصد از نیاز خود را از طریق گاز روسیه تامین می‌کند و در هفته‌های اخیر از همه‌ کشورهای اروپایی فعالیت بیشتری برای کاهش وابستگی به گاز روسیه داشته است و این احتمال می‌رود که برای جایگزین‌سازی روسیه، الجزایر و لیبی را به ‌عنوان منبع انرژی قرار دهد.

الجزایر از جانب‌داری در درگیری‌های اوکراین خودداری کرد، اما تنها کشور عربی است که به‌ همراه سوریه به تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل رای منفی داد. به ‌نظر نمی‌رسد که افزایش تجارت انرژی با اروپا به این رابطه آسیب بزند، اما مقامات الجزایری نگران هستند که به تلاش‌های اروپا برای تضعیف یکی از سلاح‌های اقتصادی کلیدی روسیه کمک کنند. از طرفی خط لوله گاز میان مغرب و اروپا که از طریق مراکش به اسپانیا می‌رسد، از ماه اکتبر سال گذشته غیرفعال بوده است. در حال‌ حاضر، الجزایر بازار اروپا را بیشتر از طریق دو‌ خط لوله زیر دریا یعنی خط لوله مد گاز به اسپانیا و خط لوله ترانس مد به ایتالیا تامین می‌کند.

اختلافات دیپلماتیک دیگری در ماه فوریه رخ داد که باعث تیره شدن روابط میان الجزایر و اسپانیا شد و بر این اساس، مقامات الجزایری اعلام کردند که این مسائل بر عرضه‌ گاز میان دو کشور تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر، افزایش صادرات انرژی لیبی به اروپا مستلزم غلبه بر چالش‌های سیاسی، امنیتی و فنی است.

بخش انرژی لیبی همچنان با اختلال و بلاتکلیفی قابل‌توجه ناشی از تنش‌های سیاسی از جمله روابط پرتنش بین شرکت ملی نفت (NOC) و وزارت نفت این کشور مواجه است. همچنین روسیه همچنان یک بازیگر مهم در صحنه لیبی است، چراکه در سال‌های اخیر به ‌صورت آشکار از ارتش ملی لیبی حمایت کرد.

بنابراین، همکاری نزدیک لیبی و اروپا در زمینه انرژی ممکن است مورد استقبال روسیه و متحدان آن قرار نگیرد؛ مدیر ارشد شرکت آلکوا در اروپا اظهار داشت: جهت برطرف‌سازی تامین انرژی برای صنایعی نظیر آلومینیوم لازم است اروپا هرچه زودتر به ‌دنبال راهکار باشد چراکه در صورت عدم پیدا کردن منبع انرژی جایگزین برای منابع روسیه، افزایش بیش از پیش قیمت فلزات و همچنین آلومینیوم وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است که این امکان وجود دارد اروپا در همین راستا یعنی جلوگیری از فروپاشی صنایع فلزی خود، مجبور به انتخاب شمال آفریقا به ‌عنوان گزینه اصلی جایگزین روسیه و پذیرش عواقب آن‌ شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.