چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
ضربه هولناک انرژی به بازار قیمتی مس
18 مهر 1400 - 12:32
شناسه : 18922
براساس گزارش‌های منتشر شده، کمبود عرضه و آسیب دیدن تقاضا، صنعت مس را در وضعیت ابهام فرو برده و به افت قیمت این فلز صنعتی منجر شده است.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، شاخص فلزات ماهانه مس در پی ضعیف شدن دورنمای تقاضای این فلز ۱.۷ درصد کاهش یافت و بهای مس برای تحویل سه ماهه در بازار بورس فلزات لندن و قیمت نقدی چین نیز افت ماه به ماه داشت.

تاثیر بانک مرکزی آمریکا و بی‌تحرکی کنگره

با آماده شدن بانک مرکزی آمریکا برای تعدیل تدابیر محرک مالی دوران کرونا، قیمت مس نیز کاهش پیدا کرده است. این بانک سیگنال افزایش نرخ‌های بهره و تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه را به بازار مخابره کرد. خبر مذکور به نفع دلار آمریکا شد که طی ماه گذشته ارزش آن صعودی بود. وضعیت کنونی برای مس اهمیت خاصی دارد.

به‌علاوه تصمیمات کنگره آمریکا یا عدم تصمیمات نمایندگان آمریکایی ممکن است باعث آشفتگی بازار و متاثر شدن قیمت‌های مس شود. همچنین توافق زیرساخت دو حزبی در مجلس نمایندگان همچنان به تعویق افتاده است. کنگره برای افزایش سقف بدهی دولت اقدامی نکرده و به احتمال آشفتگی بازار افزوده است با این حال به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان با سقف بدهی کوتاه مدت تا ماه دسامبر موافقت کرده‌اند.

تاثیر چین بر قیمت‌ها

چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، همچنان نشانه‌های نوسان را بروز می‌دهد. این کشور بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و تولیدکننده مس پالایش شده است. جدیدترین مسئله مربوط به بحران نیرو می‌شود که بر تولید مس و همچنین صنعت تولید این کشور تاثیر گذاشت و هر دو بخش با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند.

عمده انرژی چین با استفاده از زغال‌سنگ تولید می‌شود. لذا عرضه به پایین سطح ضروری کاهش پیدا کرده و متعاقبا قیمت‌ها را به سطوح بالایی رسانده است. چندین استان چین محدودیت برای مصرف برق وضع کرده‌اند. در نتیجه تولیدکنندگان برق‌ها را قطع و تولید کالاها را متوقف می‌کنند. در همین راستا بعضی‌ها انتظار دارند این تعطیلی‌ها روی موجود بودن کالاهای مصرفی در آمریکا تاثیر بگذارد.

نتایج وضعیت مذکور در شاخص‌های ماه‌های اوت و سپتامبر کایشین می‌تواند دیده شود که به ترتیب ۴۹.۲ واحد و ۵۰ واحد بودند. ارزش پایین ۵۰ واحد رشد منفی فعالیت کارخانه را نشان می‌دهد. ‌علاوه بر این نگرانی‌ها نسبت به وضعیت مالی شرکت سازنده املاک «اورگرند» چین همچنان روی تقاضا تاثیر منفی گذاشته است. آینده بخش ساخت و ساز در چین که به عنوان مصرف‌کننده بزرگ مس شناخته می‌شود، نامعلوم مانده است.

افزایش هزینه پالایش

کندی تقاضا برای مس به کارخانه‌های ذوب فلز کمک کرده است؛ چراکه کارخانه‌های ذوب مس چین هزینه تصفیه و پالایش کنسانتره مس را برای سه ماهه چهارم به ۷۰ دلار در هر تن و هفت سنت به ازای هر پوند افزایش داده‌اند. این افزایش در حالی روی داد که هزینه‌های مذکور در طول سال ثابت مانده بود.

این افزایش هزینه‌ها به معنای آن است که کنسانتره مس در نتیجه تقاضای کم‌تر و پس از توافق مربوط به قراردادهای دستمزد معدنچیان در شیلی، به میزان زیادی موجود خواهد بود. این افزایش همچنین در زمانی اتفاق افتاد که از کارخانه‌های ذوب مس خواسته شد، تولید را کاهش دهند. کارخانه نانگوئو با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن در سال و کارخانه گوئوران با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن در سال فعالیتشان را در اواسط و اواخر ماه ژوییه متوقف کرده‌اند و تا ماه جاری در همین وضعیت ماندند.

وضعیت قیمت‌ها در بازار

قیمت مس برای تحویل سه ماهه در بازار بورس فلزات لندن تا اول ماه اکتبر بر مبنای ماه به ماه ۲.۳ درصد کاهش داشت و به ۹ هزار و ۱۰۱ دلار در هر تن رسید. قیمت نقدی چین به میزان ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۱۰ هزار و ۶۷۸ دلار در هر تن رسیده است. مس قراضه چین نیز با کم‌تر از ۰.۱ درصد رشد به ۹ هزار و ۸۴۶ دلار در هر تن رسید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، گریدهای ۱۱۰ و ۱۲۲ تولیدکننده مس آمریکا ۳.۳ درصد کاهش پیدا کرده و به ۴.۹ دلار به ازای هر پوند رسید. گرید ۱۰۲ تولیدکننده با ۳.۲ درصد کاهش درجایگاه ۵.۱ دلار در هر پوند ایستاد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.