چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
ضرورت تشکیل کنسرسیوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای واردات ماشین‌آلات معدنی
19 شهریور 1401 - 17:36
شناسه : 31643
رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران گفت: با وجود اظهارنظرهای مثبت و مصوبات مجلس برای واردات ماشین‌آلات معدنی، متاسفانه معدنکاران هنوز نتوانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند ماشین‌آلات خود را تامین کنند.
ارسال توسط : منبع : دنیای اقتصاد
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در حالی که طبق مصوبه مجلس، دولت باید واردات پنج هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی را در دستور کار قرار دهد، هنوز واردات این اقلام با چالش‌های زیادی مواجه است. البته در چهار‌ ماهه نخست ۱۴۰۱، در مجموع حدود ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی وارد کشور شده که تقریبا ۳٫۲ برابر رقم مدت مشابه سال‌ قبل است اما این رقم از نگاه تحلیلگران نسبت به نیاز کشور در این مدت چندان قابل‌ توجه نیست. در شرایط کنونی کشور سالانه نیاز به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار واردات خودروها و ماشین‌آلات معدنی دارد. یکی از دلایل عدم‌ اجرای این هدف تا تیر‌ ماه ناشی از ممنوعیت ورود انواع ماشین‌آلات معدنی بود.

از سال‌ ۱۳۹۶ و همزمان با ممنوعیت واردات خودروها، ماشین‌آلات معدنی نیز با ممنوعیت واردات مواجه شدند؛ ممنوعیتی که تیر‌ ماه امسال برداشته شد. در اوایل تیر‌ ماه سال‌ جاری، وزارت صمت، واردات ماشین‌آلات معدنی بدون سابقه ساخت در داخل و بدون محدودیت را آزاد کرد. این اتفاق اگرچه امید برای ورود ماشین‌آلات را افزایش داد اما عملا باز‌ هم محقق نشد. به باور فعالان اقتصادی، کندی واردات علی‌رغم مصوبات مجلس و خود دولت، بروکراسی طولانی و عدم‌ تشکیل کنسرسیوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معدنی است. موضوعی که باید با توجه به فرسودگی ماشین‌آلات موجود در ایران هرچه سریع‌تر مرتفع شود. در حال‌ حاضر، عمر ماشین‌آلات معدنی در ایران بین ۲۰‌ سال ‌تا ۳۰ سال ‌است و این در حالی است که در دنیا عمر مفید ماشین‌آلات بین پنج سال‌ تا حداکثر ۱۰‌ سال ‌است. مقامات دولتی نیز به این موضوع اذعان دارند. چندی پیش معاون وزیر صمت در امور معادن اعلام کرد، کشور سالانه نیازمند واردات ۱۰‌ هزار دستگاه است.

واردات چهار ماهه سال جاری

بر اساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، در چهار‌ ماهه نخست ۱۴۰۱، در مجموع حدود ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی وارد کشور شده که تقریبا ۳٫۲ برابر رقم مدت مشابه سال‌ قبل است. ۹۲‌ درصد از ارزش کل واردات در چهار‌ ماهه نخست سال‌ جاری مربوط به انواع بیل‌ مکانیکی مستعمل و نو و سایر لودرها است. همچنین حدود ۱۹‌ میلیون دلار واردات انواع بیل‌ مکانیکی مستعمل طی مدت مورد نظر انجام‌ شده که تقریبا ۶‌ برابر رقم متناظر طی چهار ماهه سال‌ قبل است. بر اساس این گزارش، در سال‌ ۱۴۰۰ ارزش کل واردات ماشین‌آلات به کشور ۱۴۱‌ میلیون دلار بوده که تقریبا ۲٫۹ برابر رقم سال‌ ۱۳۹۹ بوده است. در چهار ماهه نخست ۱۴۰۱ در مجموع حدود ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار ماشین‌آلات معدنی از هشت کشور وارد کشور شده است. در این بین بیشترین واردات با سهم حدود ۶۷‌ درصدی از مبدا امارات بوده است. در این دوره حجم واردات ایران از امارات ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بوده است. این رقم سال‌گذشته ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود. در مقایسه با مدت مشابه سال‌ قبل، کشورهای آلمان، مالزی، کره‌ جنوبی و ژاپن نیز به مبادی واردات این ماشین‌آلات در سال‌ جاری اضافه شده‌اند؛ درحالی که طی مدت مشابه سال‌ قبل، واردات فقط از مبادی چهار کشور امارات، چین، عمان و ترکیه انجام‌ شده بود. در این دوره، ایران از آلمان ۶۵۰‌ هزار دلار، از مالزی ۳۰۰‌ هزار دلار، از کره‌ جنوبی ۱۵۰‌ هزار دلار و از ژاپن ۱۲۰‌ هزار دلار ماشین‌آلات وارد کرده است. در این بین دو کشور امارات و عمان، تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی نیستند و بیشتر نقش کشور ذی‌نفع را در واردات دارا هستند. در این دوره عمان سه میلیون و ۳۰۰‌ هزار دلار ماشین‌آلات معدنی به ایران صادر کرده است. درضمن از مقصد چین چهار میلیون و ۵۱۰ هزار دلار ماشین‌آلات معدنی به ایران وارد شده است. این رقم سال‌گذشته دو میلیون و ۳۲۰‌ هزار دلار بوده است.

ارزش واردات در سال ۲۰۲۱

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در سال‌ ۲۰۲۱، کل ارزش واردات ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی توسط کشورهای جهان بیش از ۵۴‌ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال‌ قبل از آن، حدود ۴۲‌ درصد رشد داشته است. پنج کشور مهم واردکننده ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی در سال‌ ۲۰۲۱ شامل کشورهای آمریکا، کانادا، روسیه، آلمان و هلند هستند.

در میان اقتصادهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، کشورهای روسیه، اندونزی، لهستان، شیلی و تایلند، بالاترین واردات را در سال‌ گذشته داشته‌اند. در این دوره روسیه دو میلیارد و ۷۶۰‌ میلیون دلار، اندونزی یک‌ میلیارد و ۶۶۰‌ میلیون دلار، لهستان ۹۷۹‌ میلیون دلار، شیلی ۸۳۹‌ میلیون دلار و تایلند ۷۰۴‌ میلیون دلار ماشین‌آلات وارد کردند. آفریقای‌ جنوبی با ۶۷۹‌ میلیون دلار، پرو با ۶۷۲‌ میلیون دلار، ویتنام با ۶۴۵‌ میلیون دلار، مکزیک با ۵۹۱‌ میلیون دلار و فیلیپین با ۴۸۶‌ میلیون دلار جزو پنج کشور بعدی هستند که واردات در این دوره قابل‌ توجه بوده است. در بین کشورهای همسایه نیز ترکیه با واردات ۶۴۳‌ میلیون دلار، عربستان با ۴۳۱‌ میلیون دلار و امارات با رقم ۳۹۰‌ میلیون دلار جزو اقتصادهای منتخب قرار دارند. به‌ ویژه ترکیه که رقمی به مراتب بالاتر یعنی حدود ۴٫۶ برابر واردات این کالا درمقایسه با کشور ایران دارد.

نگاه واردات بخش خصوصی

ابراهیم جمیلی، رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران در خصوص روند واردات ماشین‌آلات معدنی، بیان کرد: به دلیل بروکراسی طولانی و عدم‌ تشکیل کنسرسیوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معدنی، با وجود آزادسازی واردات ماشین‌آلات معدنی، مشکل تامین این ماشین‌آلات به قوت خود باقی است. 

وی افزود: با وجود اظهارنظرهای مثبت و مصوبات مجلس برای واردات ماشین‌آلات معدنی، متاسفانه معدنکاران هنوز نتوانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند این ماشین‌آلات را تامین کنند. 

چمیلی با تاکید بر اینکه معدن کشور برای نوسازی خود به تامین حداقل ۱۰‌ هزار ماشین‌آلات جدید نیاز دارد، مطرح کرد: معدنکاران همچنان با انبوهی از مشکلات برای واردات ماشین‌آلات روبه‌رو هستند و به همین دلیل مجبورند از ماشین‌آلات موجود کشور استفاده کنند که عمر متوسط آن‌ها بالای ۱۸ سال‌ است. 

رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران با انتقاد از اینکه معدنکاران هنوز سرعت لازم در تامین ماشین‌آلات معدنی را شاهد نیستند، تاکید کرد: مشکل اصلی وجود بروکراسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیچیده و طولانی در این موضوع و همچنین نبود کنسرسیوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی برای واردات ماشین‌آلات معدنی است. 

جمیلی عنوان کرد: این شرایط باعث‌ شده است تا هر معدندار برای واردات اقدام کند. در نتیجه، هم زمان طولانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری صرف می‌شود و هم قیمت بالاتر می‌رود و همچنین بعد از صرف زمان و هزینه، تنها یک یا دو ماشین معدنی وارد می‌شود. 

وی در پایان یادآور شد: برای سرعت‌ گرفتن واردات ماشین‌آلات معدنی، باید کنسرسیوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیشنهادی کمیسیون معادن اتاق شکل بگیرند. پیشنهاد ما این است که معادن بزرگ، پیمانکاران بزرگ، تولیدکنندگان ماشین‌آلات سنگین و معدنی و صاحبان معادن شن و ماسه هر کدام ‌یک کنسرسیوم تشکیل دهند. در غیر این‌ صورت با واردات یک یا دو ماشین توسط افراد مشکل تامین ماشین‌آلات حل نخواهد شد.

انتهای پیام//

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.