چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
ضرورت حرکت به سمت صادرات کالاهای دانش‌بنیانی
25 مهر 1400 - 16:16
شناسه : 19217
رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: برای بهره‌گیری از فرصت‌ها، دولت باید نحوه همکاری به شانگهای را مشخص‌ کند؛ چراکه ایران می‌تواند نقش یک حلقه بین ۴ موضوع اقتصادی را ایفا کند.
ارسال توسط : منبع : شاتا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار داشت: محور نخست صحبت‌ها در خصوص عضویت ایران ‌در سازمان‌های همکاری شانگهای است. عضویت دائمی ایران مهم‌ترین رخداد سیاست خارجی کشور در ماه‌های اخیر پس از توافق مشارکت راهبردی با چین است.

وی افزود: برای بهره‌گیری از فرصت‌ها، دولت باید نحوه همکاری با سازمان همکاری‌های شانگهای را مشخص‌ کند؛ چراکه ایران می‌تواند نقش یه حلقه بین ۴ موضوع اقتصادی را ایفا کند. لذا اجرایی شدن کریدور شمال و جنوب و افزایش ظرفیت آن می‌تواند در سازمان شانگهای قرار گیرد که در این راستا ایران می‌تواند زمینه لازم را فراهم کند. پیوند زدن کشورها با ۲ طرح اوراسیا و ابتکار کمربند چین در قالب این سازمان فرصتی است برای کشور تا این کریدور را اجرایی کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران، گفت: ایران نیازمند دسترسی به همکاری بانکی و جزئیات آن است تا بدین وسیله زمینه برای همکاری مشترک فراهم شود. از طرف دیگر شورای کسب و کار تاسیس کردند و در قالب بخش خصوصی از آن استفاده می‌کنند.

توجه به تورم تولیدکننده ضرورت دارد

شافعی بیان کرد: تورم تولیدکننده شاخص و معیاری از تغییرات هزینه تولید است که به آن باید توجه جدی شود، همچنین افزایش تورم هشداری برای افزایش تورم تولید خواهد بود. بر اساس شاخص منتشر شده در شهریورماه، شاخص مواد اولیه صنعت با افزایش نرخ ارز و افزایش مواد اولیه همچنان در حال رشد است، البته تولیدکنندگان با کاهش تقاضا و محدودیت قیمت‌گذاری، دست و‌ پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: همواره طی ۱۵ فصل از سال گذشته تاکنون غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه، مانع اصلی تولیدکننده بوده است و انتظار فعالان بخش خصوصی این است که هزینه‌ها کاهش یابد. علاوه بر این فشارهایی وارده باعث می‌شود قیمت‌ها رقابتی نشود؛ درست است برآورد بانک مرکزی از رشد قیمت‌ها حاکی دارد، اما رشد منفی در سرمایه در ماشین‌آلات بر روی قیمت تاثیر زیادی گذاشته است.

رییس اتاق بازرگانی ایران در پایان با قدردانی از مواضع وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در حمایت از فعالان اقتصادی و بازرگانان، خاطرنشان کرد: باید به سمت صادرات کالایی برویم که دانش‌بنیانی است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.