پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
طرح‌های توسعه‌ای به سرعت در فولاد قائنات دنبال می‌شود
21 مرداد 1402 - 18:54
شناسه : 35447
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران: مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در حاشیه بازدید از کارخانه فولاد قائنات، گفت: چند طرح توسعه‌ای مهم در کارخانه قولاد قائنات دنبال می‌شود که امیدواریم به تعهدات خود طبق زمان‌بندی در این طرح مهم اقتصادی عمل کنیم.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، محمد آقاجانلو بیان کرد: میدان و جاده دسترسی دوم را جزو اولویت‌های خود قرار خواهیم داد و در هفته دولت امسال، عملیات اجرایی آن را شروع خواهیم کرد. این قول را می‌دهیم که با کمک استاندار و نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس این اقدام را حتما اجرایی کنیم.

وی ضمن تشکر از استاندار و دستگاه‌های متولی خراسان جنوبی در خصوص همکاری در اجرای کارخانه فولاد قائنات، عنوان کرد: اگر موفقیتی در این مجموعه دیده می‌شود، حاصل هم‌راهی تمام بخش‌ها در استان است.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در این بازدید مطرح کرد: پنج اقدام مهم در کارخانه فولاد قائنات انجام شده و یا دنبال می‌شود. دولت سیزدهم توجه ویژه و خاصی به موضوع اقتصاد دارد و این مسئله در خراسان جنوبی هم به خوبی دنبال می‌شود. در سطح استان شاهد تحولات اقتصادی و کارهای نو و جدید و نیز فعال شدن طرح‌ها و واحدهای اقتصادی هستیم. قائنات از جمله شهرستان‌هایی است که با وجود کارخانه فولاد، در حوزه اقتصاد شاهد تحولات خاص و فعالیت‌های جدی است.

وی با بیان اینکه در این کارخانه پنج اقدام بزرگ رقم خورده و یا در حال انجام است، گفت: فاز نخست طرح فولاد قائنات یعنی واحد احیای مستقیم با سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریال در جریان سفر دوم رئیس جمهور به استان در آذر ماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

قناعت با اشاره به بازدید میدانی صورت گرفته به همراه مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران از این طرح مهم اقتصادی، ابراز کرد: در دهه فجر امسال شاهد افتتاح فاز دوم این طرح مهم خواهیم بود. بر اساس قول مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، عملیات اجرایی فاز سوم فولاد قائنات (خط نورد فولاد) نیز در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته آب فولاد قائنات از محل فاضلاب شهر قائن تامین می‌شود، تصریح کرد: عملیات اجرایی احداث پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب قائن با مشارکت ایمیدرو و انتقال پساب به مجتمع فولاد قائنات، سال گذشته با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال آغاز شد.

قناعت مطرح کرد: عملیات اجرایی واحد فرآوری اکسید آهک به عنوان خوارک فولاد هم در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. با پیگیری‌‌های مستمر و ورود جدی فولاد کشور، این اقدامات مهم در زمان مقرر در این واحد اقتصادی کلان و مهم استان اجرایی شود.

سلمان اسحاقی، نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید اظهار داشت: با پیگیری استاندار خراسان جنوبی، شهرستان قائنات از مزایای گردش مالی یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی فولاد ایران بهره‌مند خواهد شد اما باید منافع اصلی طرح‌های اقتصادی به مردم منطقه برسد زیرا قبل از این دغدغه‌ مردم استان این بود که گردش مالی شرکت‌های مستقر باید در استان هزینه و مردم ذی‌نفع آن باشند.

وی با اشاره به اینکه این اقدام با پیگیری استاندار از کارخانه فولاد قائنات آغاز شد، ادامه داد: مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران مکلف شد تا پایان شهریور ماه امسال به صورت پلکانی گردش مالی شرکت‌ها در منطقه انجام شود. به عنوان نمونه، یکی از شرکت‌های بزرگی که زیر مجموعه شرکت ملی فولاد است و در حال حاضر در منطقه کار می‌کند، تا پایان شهریور ماه در شهرستان مستقر خواهد شد تا از منافع گردش مالی آن در راستای توسعه منطقه بهره‌مند شویم.

بر اساس این گزارش، این بازدید با هدف اطلاع از وضعیت فعالیت کارخانه و میزان تولید آهن اسفنجی صورت گرفت. بررسی راهکارهای تسریع در روند اجرای فازهای توسعه‌ای و رفع موانع از مسیر اجرای واحد تولید شمش و فولادسازی نیز از دیگر اهداف این بازدید بود. لازم به ذکر است که این بازدید با حضور نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان قائنات و جمعی از مدیران انجام شد.

فاز اول مجتمع فولاد قائنات (تولید آهن اسفنجی) در جریان سفر دوم رئیس جمهور به استان به بهره‌‌برداری رسید و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فاز دوم (واحد تولید شمش و فولادسازی یا واحد ذوب و ریخته‌گری) نیز در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

عملیات اجرایی واحد فرآوری آهک هیدراته با بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در جوار مجتمع فولاد قائنات، تا چند ماه آینده آغاز می‌شود و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی فاز سوم (خط نورد فولاد) و به عبارتی تکمیل زنجیره تولید فولاد با اعتبار پیش‌بینی شده بیش از دو هزار میلیارد تومان خواهیم بود.

برای تامین آب مورد نیاز کارخانه فولاد نیز قراردادی به مبلغ یک هزار میلیارد تومان بین دو شرکت فولاد و آب و فاضلاب منعقد شده تا نیاز آبی مجتمع فولاد از محل پساب فاضلاب شهر قاین، تامین شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.