چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
طرح فولاد سبزوار، گرفتار بروکراسی اداری
20 تیر 1401 - 15:31
شناسه : 30124
با گذشت یک سال، هنوز طرح تاسیس کارخانه فولاد با هدف تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی توسط شرکت توسعه صنعت فولاد بیهق اجرایی نشده است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، تیر ماه سال ۱۴۰۰، جواز تاسیس کارخانه فولاد با هدف تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی توسط شرکت توسعه صنعت فولاد بیهق صادر شد که بنا بر پیش‌بینی‌های صورت گرفته، ۱۲۰ فرصت شغلی مستقیم و ۸۸۰ فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد می‌کند.

احداث کارخانه مذکور با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریالی در زمینی به مساحت ۲۰۰ هزار متر مربع برای ایجاد کارخانه نیاز دارد تا در مدت سه سال اجرا شود و به بهره‌برداری برسد. نیاز سوختی سالانه این مجموعه نیز ۹۲ هزار مگاوات برق و ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز برآورد شده است.

اکنون با گذشت بیش از یک سال از صدور مجوز، این طرح هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. امری که به نظر می‌رسد ناشی از مشکلات بروکراسی و همچنین نگاه منفی به کارخانه‌های فولادی به دلیل مسائل و پیامدهای زیست‌محیطی و به ویژه آب‌بر بودن این صنعت باشد.

علی آذرآیین مدیرعامل شرکت توسعه صنعت فولاد بیهق، در این خصوص، اظهار داشت: با توجه به اینکه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سبزوار امکان واگذاری زمین مورد نیاز وجود نداشت، با مطالعاتی که انجام شد، درخواست واگذاری زمین در مجاورت روستای خیرآباد در شمال شرق این شهرستان را ارائه کردیم.

وی افزود: در حال حاضر، همچنان در انتظار تحویل زمین هستیم که این امر، روند بروکراسی فراوانی دارد؛ به طوری که برای تحویل زمین باید استعلام‌های لازم از ۱۳ نهاد صورت پذیرد که منتظر دریافت نتایج استعلام‌ها هستیم.

دریافت استعلام بر عهده سرمایه‌گذار است

دفترهای سرمایه‌گذاری با ماهیت تسریع در روند امور اداری و دیوان‌سالاری تا مرحله اجرای طرح‌های اقتصادی شکل گرفته است، اما این دفتر اکنون ماهیت خود را در این رابطه از دست داده است و تنها برای رفع موانع فعالیت می‌کند.

فرشید موسوی مسئول دفتر سرمایه‌گذاری شهرستان سبزوار، بیان کرد: انجام امور اداری و بروکراسی برای دریافت مجوزها و استعلامات لازم، بر عهده سرمایه‌گذاران است و این دفتر در قبال این موضوع وظیفه‌ای ندارد.

وی افزود: این دفتر نیروی کاری برای انجام امور اداری سرمایه‌گذاران در اختیار ندارد و از سوی دیگر، صاحبان سرمایه خود تجربه و مهارت لازم برای اخذ استعلامات مختلف را دارند. اگر سرمایه‌گذاران طی روند اداری یا اجرایی خود به مشکلی برخورد کنند، این دفتر با ارائه مشاوره به آن‌ها، راهنمایی‌های لازم را برای رفع مشکل انجام خواهد داد. در صورت رفع نشدن مشکل دفتر سرمایه‌گذاری، با دعوت از سرمایه‌گذاران و مسئولان ادارات مربوط برای رفع مشکل رایزنی می‌شود.

لزوم استاندارد بودن آلودگی‌های کارخانه فولاد

نبود نگاه مثبت به صنعت فولاد در شهرستان سبزوار، به ویژه از سوی کشاورزان و دغدغه‎‌مندان محیط زیست که آب‌بری بالا را یکی از پیامدهای آن می‌دانند، به معضلی در مسیر ایجاد این کارخانه تبدیل شده است.

حمیدرضا صادقی رییس اداره حفاظت محیط‌زیست سبزوار در این خصوص مطرح کرد: تمام کارخانجات ازجمله فولاد سبزوار، باید استانداردهای لازم را در بحث آلودگی‌های زیست‌محیطی رعایت کنند. از آنجایی که فعالان حوزه صنایع بزرگ با استانداردهای زیست‌محیطی به صورت کامل آشنایی دارند و نگرانی چندانی بابت آلایندگی این صنایع وجود ندارد، هر کارخانه باید فیلترهای کنترل‌کننده آلودگی را در خروجی خود داشته باشد تا آلودگی‌ها از میزان استاندارد بیشتر نشود.

وی اضافه کرد: همچنین کارخانه فولاد باید سامانه برخطی را برای اندازه‌گیری داده‌ها بر روی خروجی خود قرار دهد تا گزارش‌ وضعیت آن به صورت لحظه‌ای در دسترس باشد.

نیاز کارخانه فولاد بیهق به ۹۶۰ هزار مترمکعب آب

مدیرعامل شرکت توسعه صنعت فولاد بیهق، تصریح کرد: کارخانه فولاد بیهق، ۹۶۰ هزار مترمکعب آب نیاز دارد که برای تامین آن از منابع آب‌های زیرزمینی و یا غیر آن استفاده نخواهد شد. برای تامین آب مورد نیاز این کارخانه در نظر است تا از خروجی فاضلاب سبزوار استفاده شود که به عنوان تنها متقاضی بومی، درخواست خود در این خصوص را به اداره آب و فاضلاب شهرستان ارائه کرده‌ایم و منتظر پاسخ هستیم.

وی با اشاره به خرید سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال فاضلاب سبزوار در قالب این طرح، تاکید کرد: انتظار داریم حداکثر تا دو ماه دیگر این قرارداد را با آبفای سبزوار به امضا برسانیم.

در ادامه حسین ریاضی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار، اذعان کرد: سالانه بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب و روزانه حدود ۲۷ هزار متر مکعب فاضلاب به تنها تصفیه‌خانه این شهر روانه می‌شود. برآوردهای اولیه نشان از آن دارد که اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه، نیازمند سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد ریالی است.

وی اضافه کرد: البته میزان سرمایه‌گذاری به زمان انعقاد قرارداد نیز بستگی دارد و در سال آینده ممکن است این رقم افزایش داشته باشد. هم‌اکنون دو شرکت فولاد بیهق سبزوار و شرکت فراسان، با حضور در فراخوان برای اجرای طرح مدول دوم تصفیه‌خانه اعلام آمادگی کرده‌اند که فرایند آن در حال انجام است.

کارخانه‌های فولاد جدید آب زیادی مصرف نمی‌کنند

علی‌اصغر عنابستانی نماینده شهرستان‌ سبزوار در مجلس شورای اسلامی، مطرح کرد: در گذشته کارخانه‌های فولاد آب زیادی مصرف می‌کردند که این امر با وضعیت سبزوار و جوین سازگار نبود، اما در مدل‌های جدید فولادسازی، حدود ۸۰ درصد از آب مصرفی دوباره به چرخه باز می‌گردد و رهاسازی در طبیعت انجام نخواهد شد.

وی افزود: واحدی ایجاد شده، کارخانه فولادسازی نبوده بلکه فقط کارخانه احیا است که گندله را تبدیل به آهن‌اسفنجی می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کارخانه فولاد یعنی فولادسازی که نیازمند کارخانه ذوب است و اگر این واحد ایجاد شود، برای بیش از یک هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد. البته تلاش می‌کنیم تا با تکمیل زنجیره تولید فولاد، خطه سبزوار از صنعت فولاد نیز بهره کامل ببرد.

عنابستانی تصریح کرد: با اجرای طرح‌های کنونی در منطقه، چه کارخانه پارس فولاد و چه کارخانه فولاد بیهق، تنها آهن اسفنجی تولید می‌شود که هم اشتغال‌زایی زیادی ندارد و هم آلودگی دارد.

وی افزود: با اضافه شدن کارخانه ذوب و فولادسازی و همچنین نورد که شمش فولاد را به میلگرد، ورق و… تبدیل می‌کند، حداقل شغل مناسبی ایجاد خواهد شد که وجود کارخانه‌های کنونی را به صرفه‌تر و آلودگی زیست‌محیطی را توجیه خواهد کرد.

گفتنی است، باید مسئولان سبزوار با احیای دفتر سرمایه‌گذاری این شهرستان، در کنار افزایش سایر جاذبه‌های سرمایه‌گذاری، امکان تسریع انجام امور اداری در اخذ مجوزها و استعلام‌ها را فراهم سازند تا سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری به سرمایه‌گذاری در این شهرستان پیدا کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.