چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
طلا و ارز روسیه در تلاش برای کسب رشد
19 مرداد 1400 - 12:02
شناسه : 15971
براساس داده‌های منتشر شده بانک مرکزی روسیه، مجموع ذخایر طلا و ارز این کشور به ۶۰۱ میلیارد دلار رسیده است.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حجم ذخایر طلا و ارز این کشور طی یک هفته اخیر با ۰.۲ درصد افزایش (معادل ۹.۲۵۸ میلیارد دلار) به ۶۰۱ میلیارد دلار رسیده است. به گفته بانک مرکزی روسیه، این افزایش ناشی از تداوم روند تقویت ذخایر و تغییر در نرخ‌های برابری ارز حاصل شده است.

ذخایر ارزی روسیه شامل ارز، طلا، حق برداشت مخصوص از بانک تسویه بین‌الملل و اوراق قرضه کشورهای خارجی است. در این راستا طی یک سال اخیر میزان ذخایر طلا و ارز روسیه ۷.۵ درصد و از ابتدای سال جاری میلادی ۵.۴ درصد رشد داشت. لذا ۱۳۰.۴ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی روسیه را طلا تشکیل می‌دهد که نسبت به مدت مشابه ماه گذشته ۳.۴ درصد رشد را تجربه کرد.

در حال حاضر روسیه بزرگ‌ترین خریدار طلا در جهان و چهارمین دارنده بزرگ این فلزگرانبها محسوب می‌شود. این کشور در پنج سال گذشته به طور متوسط ۲۰۰ تن طلا در سال خریداری کرده است. در همین راستا سال گذشته این کشور ۸۱ میلیارد دلار از ذخایر دلاری خود را به طلا و ارزهای دیگر تبدیل کرده است.

به گفته بانک مرکزی روسیه تا پایان سال گذشته پوند انگلیس ۶.۳ درصد از کل ذخایر ارزی روسیه را تشکیل می‌داد که نسبت به سال ۲۰۲۰ آن ۰.۲ درصد کمتر شده است. در طرف دیگر اما طلا خود را از ۱۹.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ رساند. البته اتفاق مشابهی نیز برای یوان چین افتاد که سهم آن از ۱۱.۴ درصد به ۱۲.۸ درصد رسید.

لازم به توضیح است که این کشور تصمیم دارد استقراض برحسب دلار را کنار بگذارد و دیگر ارزهای مهم جهانی نظیر یوان را جایگزین اسکناس سبز کند. وزارت دارایی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد امسال و سال آینده، وام‌های خارجی روسیه تنها برحسب یورو و یوان خواهد بود و دیگر استقراضی برحسب دلار صورت نخواهد گرفت.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.