چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
عدم پذیرش پروانه‌ بهره‌برداری معادن به عنوان وثیقه در بانک‌ها
18 خرداد 1400 - 9:29
شناسه : 13401
رییس انجمن مس ایران مطرح کرد؛ رییس انجمن مس ایران گفت: متاسفانه ضمن عدم حمایت از مشوق‌های صادراتی، نمایشگاه‌ها و تسهیلات ارزان قیمت، پروانه‌های بهره‌برداری که مقرر شد به عنوان وثیقه پذیرفته شود، عملیاتی نشد.
ارسال توسط : منبع : انجمن مس ایران
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بهرام شکوری رییس انجمن مس ایران، اظهار داشت: تبدیل مواد معدنی خام به یک مواد ارزشمند با ارزش‌افزوده بالا، عزم و اراده جدی فعالان این حوزه و حاکمیت را می‌طلبد که البته تاکنون هم این اتفاق افتاده است.

وی تولید آلیاژ با حجم کم‌تر را برای درآمدزایی بیشتر ضروری دانست و افزود: خام‌فروشی مواد در بعضی از مواقع چندان هم بد نیست و در برخی موارد شامل سنگ‌کاری تزئینی و باتوجه به تغییر نیاز مردم این امر ضروری است.

رییس انجمن مس ایران با بیان اینکه فراوری بخشی از ذخایر معدنی و همچنین صادرات برخی از این مواد به صورت خام می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد، گفت: این ارز می‌تواند در بخش‌های دیگر کشور سرمایه‌گذاری شود. در این راستا کشور ایتالیا به عنوان مهد تولید سنگ‌های تزئینی و با داشتن تجهیزات و فناوری نوین ۲۲ درصد از سنگ خود را به صورت خام به دنیا صادر می‌کند.

شکوری با انتقاد از اینکه به جای ارائه مشوق در این حوزه، مانع تراشی و تنبیه صورت می‌گیرد، بیان کرد: همه فعالان معدنی در کل زنجیره تولید و عرضه با مشکلاتی مواجه هستند لذا اگر محصولشان ارزش‌افزوده پایینی دارد نباید آن‌ها را تنبیه کرد و برعکس باید مشوق‌هایی را به آن‌ها پرداخت.

وی ادامه داد: در این راستا بهتر است که به جای مسدود کردن عوارض، مانع تولید بیشتر شویم و یا اگر با افزایش روبه‌رو هستیم محصولات آن‌ها را با قیمت جهانی خریداری و یا اجازه دهیم زنجیره بعدی تکمیل شود.

رییس انجمن مس ایران از قیمت‌گذاری دستوری و صدور مقررات و بخشنامه‌های خلق‌الساعه در دولت‌های مختلف انتقاد کرد و اذعان داشت: مقررات و بخشنامه‌های اضافی باید حذف شوند. متاسفانه ضمن عدم حمایت از مشوق‌های صادراتی، نمایشگاه‌ها و تسهیلات ارزان قیمت، پروانه‌های بهره‌برداری که مقرر شد به عنوان وثیقه پذیرفته شود، عملیاتی نشد.

شکوری تعریف استراتژی جایگزین صادرات را پیشنهاد و اظهار کرد: وضع تعرفه برای کالاهای مشابه وارداتی، وام‌های کم بهره، معافیت‌های مالیاتی، کمک‌های فنی و مالی، بسترسازی برای استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا از جمله مسائلی هستند که باید عملیاتی شوند، اما متاسفانه تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه رییس جمهور آینده به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد، لذا باید عزم ملی در کشور شکل گیرد و همه دستگاه‌ها و نهادها با یکدیگر همکاری کنند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.