پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
عرضه در بورس به نفع فولادسازان است
05 تیر 1400 - 12:25
شناسه : 14295
مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو: مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در کنفرانس آنلاین چالش‌های سنگ‌آهن و فولاد در بورس کالای ایران با اشاره به نامتعادل بودن سود حاصل از عرضه مواد فولادی در کشور گفت: بخش اعظم سود در زنجیره فولاد به سمت فولاد سازها سرازیر می‌شود و در این راستا تامین‌کنندگان مواد اولیه از این سود بی‌نصیب هستند.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی چادرملو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حسین اطمینان مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با یادآوری اینکه قیمت‌گذاری‌های دستوری طی سال‌های اخیر به ویژه در صنعت فولاد نتوانسته اثر مثبتی در فرایند عرضه و تقاضا داشته باشد و مشکلاتی را نیز به این صنعت تحمیل کرده است، اظهار داشت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در عرضه محصولات خود به بورس کالای ایران همیشه پیشگام بوده است و این در حالی است که این شرکت از جمله معدود شرکت‌هایی است که زنجیره کامل تولید در آن استقرار دارد.

وی افزود: هدف اصلی از اقدام مذکور که توسط مدیرعامل این شرکت تایید شد، واقعی شدن قیمت سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد بود؛ زیرا امروز یکی از دلایل عدم ‌پیشرفت بخش‌خصوصی در حوزه معدن، نبود جذابیت قیمتی در این بخش است.

مدیر بازرگانی چادرملو ضمن حمایت از عرضه کلیه محصولات در بورس‌کالای ایران، گفت: در صورت عرضه همه محصولات در بورس‌کالا زمینه شفافیت لازم ایجاد و زنجیره به یک ثبات نسبی خواهد رسید. اما نکته مهم آن است که در سال ۱۳۹۹ این اتفاق رخ نداد و یک سردرگمی در بین فعالان معدنی و فولادی به‌وجود آمد، بنابراین امروز نبود یک فرایند استاندارد قیمت‌گذاری مشکل بسیار اساسی و بزرگ این حوزه به شمار می‌آید.

اطمینان با اشاره به اینکه قیمت موادمعدنی به شمش فولادی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، بیان کرد: وقتی قیمت سنگ‌آهن، کنسانتره وگندله به شکل دستوری تعیین می‌شود، نباید قیمت محصولات فولادی در این بین آزاد محاسبه و به حال خود رها شود؛ زیرا با توجه به وضعیت هزینه‌های اکتشاف، استخراج، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه تمام شده سنگ‌آهن و کنسانتره که بسیار بالا است، قیمت فعلی کنسانتره برای تولید مقرون به صرفه نسبت، به خصوص برای معادن کوچک مقیاس که از توان کمتری برای فراوری سنگ‌آهن برخوردار هستند که این امر گاهی با زیان همراه است.

وی با اشاره به مجهز شدن چادرملو به تجهیزات حفاری عمیق، ادامه داد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با شناسایی پهنه‌های جدید پیگیری‌های مستمر برای بهره‌بردرای از آن‌ها را در دستور کار قرار داد، ولی متاسفانه روند صدور مجوزها بسیار کند و زمانبر شده است.

مدیر بازرگانی چادرملو تصریح کرد: تلاش خود را برای ایجاد توازن در زنجیره معدن خواهیم کرد که اصلی‌ترین را برای تحقق این هدف عرضه کلیه محصولات در یک مکانیزم آزاد با هدف قیمت‌گذاری بر اساس رقابت آزاد است، و بی‌شک با انجام این کار، عرضه داخلی موادمعدنی برای همه فعالان جذاب می‌شود و زمینه رشد توسعه و اشتغال و از همه مهم‌تر شفافیت بیشتر را به همراه دارد.

اطمینان در پایان با اشاره به اینکه امروز بازارهای جهانی نگاه مثبتی به موادمعدنی ایران و علی‌الخصوص محصولات فولادی ایران دارد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود بعد از فروکش کردن همه‌گیری ویروس کرونا در جهان به ویژه در حوزه یورو شرایط مطلوبی بر بازار فولاد جهان حاکم و نقدینگی به این سمت هدایت شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.