چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
عرضه در بورس راهی برای تناسب قیمت‌ها
21 دی 1400 - 10:20
شناسه : 22884
دبیر اجرایی انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: قیمت‌گذاری دولتی در بخش‌های بالادستی زنجیره فولاد باعث ایجاد یک ناترازی قیمت در سطح زنجیره شده و ازاین‌رو برای ایجاد تناسب قیمت در تمام حلقه‌های تولید، تصمیم به عرضه سنگ‌آهن در بورس کالای ایران گرفته شد تا با یک سیاست به کل زنجیره نگاه شود.
ارسال توسط : منبع : کالا خبر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات،سعید عسکرزاده دبیر اجرایی انجمن سنگ‌آهن ایران، اظهار داشت: وقتی تنها یک یا دو حلقه از زنجیره فولاد وارد بورس می‌شود و بقیه حلقه‌ها در خارج از آن محصولات خود را عرضه می‌کنند که باعث ایجاد ناترازی قیمتی می‌شود.

وی افزود: ماهیت بورس کالا با قیمت‌گذاری دستوری منافات دارد و قوانین بورس اجازه مداخله قیمت را در بازار نمی‌دهد از این‌رو عرضه محصولات معدنی پایانی بر دستورات قیمتی در این حوزه و زیان سنگین چندین ساله در این بخش است.

دبیر اجرایی انجمن سنگ‌آهن ایران، گفت: دولت سال‌هاست که در حوزه قیمت‌گذاری سنگ معدن وارد شده و عموما در اجرای این امر به هیچ‌یک از مسائل کارشناسی توجه نکرده است. به‌طور مثال معدنی که به مرحله بهره‌برداری رسیده با معدنی که چندین سال است بهره‌برداری می‌شود، هزینه‌های متفاوتی دارد، اما دولت برای همه معادن یک نرخ واحد تعیین می‌کند.

عسکرزاده بیان کرد: این قیمت‌گذاری به مذاق حلقه‌های بعدی تولید خوش می‌آید؛ چراکه مواد اولیه ارزان دریافت می‌کنند، اما قیمت‌های غیرکارشناسی باعث زیان‌های هنگفت بخش معدن می‌شود به همین دلیل عرضه محصولات در بورس کالا می‌تواند شرایطی فراهم کند که تولیدکننده بخش معدن زیان نبیند و همچنین مصرف‌کننده بخش فولاد نیز به نرخ‌های واقعی محصولات را تامین کنند.

ضرورت تناسب قیمت حلقه‌ها به کمک بورس کالا

دبیر اجرایی انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه قیمت سنگ‌آهن باید متناسب با قیمت جهانی همانند فولاد تعیین شود، گفت: اگر پذیرفته‌ایم که قیمت فولاد براساس قیمت جهانی تعیین شود باید قبول کنیم که قیمت مواد معدنی نیز متناسب با قیمت‌های جهانی و نسبت‌هایی که با قیمت شمش دارد تعیین شود.

عسکرزاده در پایان خاطرنشان کرد: بورس کالا می‌تواند شرایطی را فراهم کند که تناسب قیمت‌ها در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد برقرار شود. یکی از موضوعاتی که باید به دنبال آن باشیم عرضه تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا است، زیرا زمانی که فقط یک یا دو حلقه از زنجیره وارد بورس می‌شود و بقیه حلقه‌ها در خارج از بورس محصولات را عرضه می‌کنند، ناترازی قیمتی ایجاد شده و تبدیل به روزنه‌ای برای سوءاستفاده می‌شود. بنابراین برای ایجاد تناسب در زنجیره، لازم است علاوه بر محصولات فولادی، سنگ‌آهن، محصولات نوردی و.. هم در بورس عرضه شوند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.