سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
عقب‌گرد حوادث از فولادمبارکه
10 مرداد 1400 - 14:09
شناسه : 15671
رییس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی فولادمبارکه گفت: خوشبختانه نرخ حوادث در فولادمبارکه طی سال‌های اخیر و سه‌ماهه اول سال 1400 و با دست‌یابی این شرکت به شاخص‌های ایمنی جهانی کاهش یافت.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولاد مبارکه
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، جواد کیانی رییس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی فولادمبارکه، اظهار داشت: شرکت فولادمبارکه یکی از مجموعه‌های بزرگ فولادی پیشرو در زمینه ایمنی و صیانت از نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه سازمان، به منظور افزایش بهره‌وری اقدام به تدوین برنامه‌های ارتقای ایمنی پنج‌ساله کرده است و با اجرای برنامه‌های ایمنی تدوین‌شده، گام مهمی در بهبود شاخص‌های ایمنی شرکت در مقایسه با فولادسازان در عرصه بین‌المللی برداشته است که کاهش نرخ حوادث طی سال‌های اخیر به‌خصوص سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ خود گواه این مهم بود.

وی افزود: درواقع برای مقایسه شرکت‌ها از نظر دست‌یابی به اهداف ایمنی و رتبه‌بندی آن‌ها از این شاخص‌ها استفاده می‌شود. ضریب تکرار حوادث، تعداد حوادث منجر به استراحت در بازه زمانی مشخص (معمولا یک سال) به ازای یک‌ میلیون ساعت کاری و ضریب شدت حوادث، تعداد روزهای کاری ازدست‌رفته در بازه زمانی مشخص (معمولا یک سال) به ازای هزار ساعت کاری است.

رییس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی، گفت: شرکت فولادمبارکه طی سال ۱۳۹۹ با ثبت ضریب تکرار ۱٫۰۷۳ و ضریب شدت حادثه ۰٫۰۱۷ در مقایسه با نتایج منتشرشده انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۲۰ بهبود قابل‌ملاحظه‌ای یافته و این نتایج قابل‌قبول طی سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تداوم داشته است. تعهد مدیران ارشد و میانی سازمان و رده سرپرستی به مقوله ایمنی و سلامت در کنار فرهنگ ایمنی بالای کارکنان شرکت با رعایت دستورالعمل‌های ایمنی، نقش مهمی در دست‌یابی به این رکوردها ایفا کرد.

کیانی بیان کرد: بی‌تردید همکاری تلاشگران عرصه صنعت فولادمبارکه با پیاده‌سازی برنامه‌های ایمنی در قالب استاندارد ISO45001 و ISO45005 با توجه شیوع همه‌گیری کرونا که از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند و همواره با عشق و علاقه قلبی در رعایت موازین ایمنی خط مقدم تولید تلاش نموده‌اند، بر بهبود شاخص‌های حوادث طی سال‌های اخیر بی‌تاثیر نبوده است.

وی در تشریح اقدامات استراتژیک فولادمبارکه در دست‌یابی به شاخص‌های ایمنی، ادامه داد: تعهد بالای مدیرعامل شرکت به مقوله ایمنی و تاکید بر اهمیت بالای ایمنی، استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بر اساس ISO 45000، تلاش مدیریت خدمات فنی و پشتیبانی در راستای افزایش قابلیت اطمینان سازه‌ها، جرثقیل‌های سقفی، مکانیسم‌ها و…، برگزاری جلسات کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار با حضور معاونان، مدیران عملیاتی و خدمات فنی و پشتیبانی شرکت، برگزاری جلسات کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در سطح شیفت‌ها، واحدها و نواحی در معاونت بهره‌برداری، معاونت تکنولوژی، معاونت نیروی انسانی، معاونت خرید و…، اجرایی کردن سیستم نظارت مستمر بر اجرای دستورالعمل‌ها و گردش‌کارهای ایمنی، انجام شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک‌ها، تلاش جهت حذف یا کاهش ریسک‌های ایمنی و بهداشت و  شناسایی خطرات فرایندی به روش HAZOP Study در واحدهای فرایندی شرکت ازجمله اقدامات استراتژیک فولادمبارکه در دست‌یابی به شاخص‌های ایمنی است.

رییس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی، تحلیل حوادث شدید سال‌های گذشته با مدل TRIPOD BETA و درس‌آموزی از حوادث گذشته، انجام بازرسی‌های ایمنی از اتاق‌های برق و اتاق‌های کلر و بهبود وضعیت اتاق‌های کلر و برق، برگزاری مانور در سطح واحدهای مختلف فولادمبارکه جهت افزایش میزان آمادگی کارکنان در شرایط اضطراری، انجام بازرسی ایمنی و بهداشت و ثبت یافته‌ها و پیگیری تا حصول نتیجه، برگزاری جلسات ارتقای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با رویکرد نوین ویژه روسا، سرپرستان شیفت‌ها با حضور مدیران، ایجاد سیستم نظارت مستمر بر اجرای دستورالعمل‌ها و گردشکارهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، برگزاری دوره آموزشی ۴۵ ساعته شیفت‌فورمن‌ها و دریافت گواهینامه از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، برگزاری دوره مدیریت ریسک برای پرسنل پیمانکار با همکاری اداره کار شهرستان، شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک مواجهه با مواد شیمیایی به روش HRA، ارزیابی ریسک ارگونومی فعالیت‌ها در قالب طرح توسعه ارگونومی مشارکتی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از طریق وب‌سایت، پیامک، خبرنامه، رادیو فولاد، بوردهای تبلیغاتی و… با همکاری موثر همکاران روابط عمومی و ایجاد کارگروه فرهنگ ایمنی سازمانی (تهیه بروشور، پمفلت‌های آموزشی، اینفوگرافی خطرات، انیمیشن‌های ایمنی و…) را از دیگر اقدامات استراتژیک فولادمبارکه در دست‌یابی به شاخص‌های ایمنی عنوان کرد.

کیانی تصریح کرد: با توجه به هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم حادثه که معمولا آثار زیان‌باری بر جای می‌گذارد و به‌منظور افزایش بهره‌وری و تداوم تولید در سال حمایت و پشتیبانی از تولید، شرکت فولادمبارکه با عبرت‌آموزی از حوادث گذشته و بررسی علل ناشی از کار و شناخت ارتباط بین وقوع حوادث و عوامل موثر بر آن از قبیل زمان وقوع حادثه، علت وقوع و شاخص‌های تعیین‌کننده، نسبت به بهبود شاخص حوادث اقدام نموده است. با شناخت این فاکتورها می‌توان علل حوادث در حین انجام کار و انجام اقدامات پیشگیرانه و مدیریت بر حوادث، روش‌های ایمن آن را ارائه کرد تا میزان حوادث کاهش یابد و سلامت نیروی انسانی به حد قابل‌قبول ارتقا پیدا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر شاخص‌های کمی و کیفی تولید، خطاهای انسانی و بروز حوادث است که به‌طور مستقیم از برنامه‌های ایمنی تاثیر می‌پذیرد. تاثیر اجرای موثر برنامه‌های ایمنی بر کارکنان به‌صورت افزایش رضایت شغلی و بهره‌وری نیروی کار و همچنین کاهش بیماری‌ها و حوادث ناشی از آن مشخص خواهد شد. در اولویت گذاشتن برنامه‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در سیاست‌های اصلی سازمان باعث افزایش بهره‌وری، افزایش روحیه کارکنان و احساس مسئولیت‌پذیری در آن‌ها می‌شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.