پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
عناصر نادر خاکی در لیست محصولات صادراتی چین
30 آبان 1402 - 16:29
شناسه : 35981
وزارت بازرگانی چین در روز سه‌شنبه هفتم نوامبر 2023 اعلام کرد که این وزارتخانه نام عناصر نادر خاکی را در فهرست محصولات انرژی‌محور و مواد اولیه معدنی مشمول ارائه گزارش‌های اطلاعات مربوط به صادرات این کشور قرار خواهد داد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، چین با گنجاندن نام عناصر نادر خاکی در این فهرست که مواد اولیه ذکر شده در آن از قبل نیازمند دریافت مجوز برای صادرات هستند، متصدیان معاملاتی خارجی در این کشور را ملزم می‌کند که اطلاعات مربوط به صادرات عناصر نادر خاکی را هنگام ارسال محموله‌های این عناصر گزارش کنند.

این وزارتخانه روز سه‌شنبه هفتم نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که نفت‌ خام، سنگ‌آهن، کنسانتره مس و کود شیمیایی پتاسیم که مشمول دریافت مجوز خودکار برای واردات می‌شوند، به فهرست محصولات انرژی‌محور و مواد اولیه معدنی مشمول ارائه گزارش‌های صادراتی این کشور اضافه خواهند شد.

اتاق بازرگانی چین برای واردات و صادرات مواد معدنی و شیمیایی (CCCMC)، مسئول جمع‌آوری، سازمان‌دهی، تجزیه و تحلیل و تایید اطلاعات گزارش مربوط به پنج محصول جدید اضافه شده به این لیست خواهد بود.

یکی از مصرف‌کنندگان عناصر نادر خاکی در همین رابطه بیان کرد: از آنجایی که این سیاست‌گذاری به تازگی اعلام شده است، بنابراین روند نظارت بر بخش صادرات عناصر نادر خاکی از چین و تاثیر آن بر دیگر صنایع به دقت مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که با توجه به جایگاه چین به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده عناصر نادر خاکی در جهان، این کشور تلاش‌های خود را برای توسعه صنعت عناصر نادر خاکی به منظور حفظ جایگاه خود افزایش داده است.

بر همین اساس در روز سوم نوامبر ۲۰۲۳ لی چیانگ، نخست وزیر چین، ریاست جلسه اجرایی شورای دولتی با هدف گسترش مطالعات و توسعه صنعت عناصر نادر خاکی را بر عهده داشت.

بر اساس گزارش وب سایت رسمی دولت چین، در این نشست به مسئله ایجاد هماهنگی در صنعت عناصر نادر خاکی برای اکتشاف، توسعه، بهره‌برداری و مدیریت استاندارد ذخایر معدنی این عناصر با دیگر صنایع و دانشگاه‌ها تاکید شد.

به علاوه در این نشست به موضوعاتی چون توسعه فرایند تحقیقات و به‌کارگیری نسل جدید فناوری‌های سبز در بخش استخراج از معادن، بخش واحدهای ذوب و فرآوری عناصر نادر خاکی و صنعتی‌سازی این عناصر، جلوگیری از استخراج غیرقانونی و تخریب محیط‌ زیست و تمرکز بر توسعه این صنعت با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره شد.

یکی از تولیدکنندگان عناصر نادر خاکی اظهار داشت: با برگزاری این نشست، قیمت‌های بیشتر عناصر نادر خاکی همچنان در سطوح فعلی خود ثابت باقی مانده‌اند.

در همین رابطه ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای اکسید نئودیمیوم و پرازئودیمیوم با خلوص ۹۹ درصد (نسبت ۷۵ به ۲۵)، با شرط تحویل در بنادر چین، قیمت ۷۰ تا ۷۳ دلار به ازای هر کیلوگرم را در روز دوم نوامبر ۲۰۲۳ نشان داد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.