پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
«فباهنر» ۵۶۵ ریال سود تقسیم کرد
01 تیر 1402 - 10:04
شناسه : 34517
مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنایع مس شهید باهنر با دستور کار قرائت گزارش هیئت مدیره، بررسی گزارش صورت مالی شرکت منتهی به 29 اسفند 1401 و تغییر ضوابط اساسنامه، با حضور بیش از 73 درصد سهام‌داران در مجتمع کرمان مس باهنر برگزار شد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، مجید ضیایی، مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر، در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در خصوص تاریخچه و زمینه فعالیت این مجموعه عظیم صنعتی، بیان کرد: شرکت صنایع مس شهید باهنر با عنوان ثبتی اولیه صنایع جنبی مس، فعالیت خود را در سال  ۱۳۶۲ آغاز کرد و قراردادهای اولیه شرکت با طرف‌های آلمانی و ژاپنی در بخش‌های مختلف در سال ۱۳۶۳ منعقد شد. در سال ۱۳۷۰، در نهایت مجموعه صنایع مس شهید باهنر متشکل از پنج کارخانه ذوب، ریخته‌گری، نورد، اکستروژن و کشش به بهره‌برداری رسید. در ادامه، موفق به راه‌اندازی دو کارخانه‌ لوله مسی و سکه‌زنی شدیم و سپس با راه‌اندازی کارخانه تولید باسبار مسی، تعداد کارخانجات خود را به ۶ کارخانه افزایش دادیم. هم‌اکنون در کارخانه‌های شرکت، سالیانه بالغ بر ۱۰ تا ۱۲ هزار کد کالاهای مسی و آلیاژی تولید می‌شود که حدود سه هزار کد کالا روانه بازارهای صادراتی شده و ارزش افزوده‌ حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدی را به همراه دارد.

به دنبال تکمیل زنجیره تولید مس هستیم

وی با بیان اینکه پذیرش شرکت در بورس در سال ۱۳۷۴ انجام شده است، عنوان کرد: ما بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات نیمه‌ساخته مسی و آلیاژی در سطح خاورمیانه هستیم که بالغ بر ۳۰ آلیاژ مختلف مس را با ترکیبات روی، سرب، قلع و نقره در مقاطع مختلف تولید می‌کنیم. تکمیل زنجیره تولید، مهم‌ترین چشم‌انداز مس باهنر است که امیدواریم با ورود به بخش معدن، بتوانیم کاتد مورد نیاز مجموعه را خودمان تامین ‌کنیم؛ این مسئله بدون شک منجر به ایجاد یک حاشیه سود مطمئن برای سهام‌داران مجموعه خواهد شد. در حال حاضر کاتد مس مورد نیاز شرکت، از مجتمع مس سرچشمه خریداری می‌شود که حاشیه سود مختصر ۱۰ تا ۲۰ درصدی برای مس باهنر به همراه داشته است. بنابراین اگر کاتد مس در داخل خود شرکت تولید شد، این میزان حاشیه سود افزایش خواهد یافت و بر همین اساس به دنبال کسب مجوزات لازم در این زمینه هستیم. پیش‌بینی ما این است که اگر با مشکل خاصی در ادامه مواجه نشویم، تولید کاتد را از سال ۱۴۰۶ در مس شهید باهنر آغاز خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر در ادامه با اشاره به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، سهام‌دار عمده مس باهنر است، مطرح کرد: قیمت هر سهم «فباهنر» در روز یکشنبه ۲۸ خرداد ماه، به ۵۳۳ تومان و میزان سرمایه شرکت در این روز، به ۲۴ هزار و ۵۸۳ میلیارد و ۳۳۲ میلیون ریال رسیده است. همچنین میزان فروش شرکت در سال گذشته، با افزایش ۳۷ درصدی از لحاظ ریالی و افزایش ۲ درصدی از لحاظ وزنی نسبت به سال ۱۴۰۰ همراه بوده است اما در بخش تولید، با کاهش جزئی ۲ درصدی از لحاظ وزنی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن مواجه شدیم. سیل مخوف استان کرمان در مرداد ماه ۱۴۰۱ که منجر به تعطیلی دو هفته‌ای مجموعه شد و خسارت‌هایی را نیز به همراه داشت، به علاوه قطعی برق در روزهای گرم سال، دو عامل مهم کاهش تولید مس باهنر در سال گذشته بودند.

عرضه کاتد در رینگ صادراتی بورس مقرون به صرفه نیست

ضیایی ادامه داد: بودجه مس شهید باهنر در سال گذشته، بر اساس تولید ۴۰ هزار تن محصول بسته شده بود اما در نهایت موفق به تولید ۳۵ هزار تن محصول در این سال شدیم. همچنین طبق بودجه، تولید ۶ هزار تن محصول جهت عرضه در بازارهای صادراتی در سال پیش هدف‌گذاری شده بود که ما موفق به تولید دو هزار و ۶۴۲ تن محصول در این حوزه شدیم. الزامات بانک مرکزی مبنی بر عرضه ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما و تفاوت چشمگیر نرخ ارز آزاد و نیمایی از یک سو و رقابت ایجادشده در بورس کالای ایران جهت تامین کاتد از سوی دیگر، منجر به کاهش صادرات مس شهید باهنر در سال گذشته شد. میزان عرضه کاتد در بورس، حدود سه تا چهار هزار تن و رقابت ایجاد شده برای آن، حدود هشت تا ۱۲ هزار تن بود. به عبارتی، کاتد مورد نیاز جهت مصارف صادراتی، با قیمتی بیش از ۵۰ درصد قیمت کاتد در بازارهای جهانی عرضه می‌شد؛ در حالی که حداکثر سود حاصل از صادرات محصولات مس باهنر ۱۰ درصد بوده است. اگرچه صادرات در چنین شرایطی برای مجموعه مقرون به صرفه نبود اما به منظور حفظ مشتریان صادراتی و ضمن هماهنگی‌های به عمل آمده با تاصیکو و شستا، صادرات ورق و لوله مسی که از حاشیه سود بیشتری نسبت به سایر محصولات برخودارند را ادامه دادیم و صادرات محصولات با حاشیه سود کمتر را محدود کردیم. مکاتبات مختلفی با ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، وزرای صمت و رفاه و تامین اجتماعی و رئیس سازمان توسعه تجارت جهت رفع معضلات فوق انجام داده‌ایم اما متاسفانه هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده و تامین کاتد مورد نیاز از رینگ صادراتی بورس کالای ایران، همچنان با مشکلات خود همراه است.

وی با بیان اینکه قسمتی از این کاهش صادرات را با افزایش ۱۰ درصدی فروش داخلی در سال گذشته جبران کردیم، اظهار داشت: در گذشته فروش کاتد در بورس به صورت ۱۰ درصد نقدی و ۹۰ درصد اعتباری، با مدت زمان پرداخت دو ماهه انجام می‌شد اما در سال گذشته، فروش این محصول به صورت ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد اعتباری انجام شد که طبیعتا تامین مالی بیشتری در این زمینه نیاز بوده و هزینه‌های مالی شرکت نیز به نسبت بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر تاکید کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی جهت تثبیت نرخ ارز طی هفته‎‌های اخیر انجام شده و همین مسئله منجر به کاهش رقابت در بورس جهت تامین کاتد، از حدود ۵۵ درصد به حدود ۱۵ درصد شده است. بنابراین امیدواریم در صورتی که پیگیری‌های ما در زمینه تامین کاتد از رینگ صادراتی بورس کالای ایران به نتیجه برسد، دوباره بتوانیم فعالیت خود در این حوزه مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور را افزایش دهیم. در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه علیه کشور روزبه‌روز در حال افزایش است، بدون شک رونق صادرات می‌تواند ضمن ارزآوری، زمینه بهبود و رشد اقتصادی را فراهم کند و امیدواریم با حضور وزیر محترم صمت که نگاه ویژه‌ای به مقوله صادرات دارند، شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم.

مولدسازی‌ دارایی‌های مس شهید باهنر طی سالیان اخیر

ضیائی در خصوص سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت در بخش بهای تمام‌شده، عنوان کرد: افزایش بهره‌وری تولید، مدیریت کاهش ضایعات، مدیریت مصرف پیش‌بینی شده در بودجه و تکمیل زنجیره ارزش در جهت تامین بهینه مواد اولیه، رویکردهای مهم مجموعه در این بخش است. همچنین پیاده‌سازی نظام مدیریت پروژه، استفاده از خدمات شرکت‌های مشاور داخلی و خارجی در راستای طراحی و انجام پروژه و پیاده‌سازی سیستم‌های تحت وب به منظور مدیریت بهتر امور مرتبط با پروژه‌ها (سفارشات، مناقصات، درخواست‌ها و خرید)، از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت در بخش مدیریت پروژه‌هاست. ما همواره به دنبال مولدسازی دارایی‌های شرکت بوده‌ایم و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و در حال اجراست.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه در تلاشیم بهترین عملکرد خود را در سال جاری به ثبت برسانیم، یادآور شد: در همین راستا اقداماتی همچون ایجاد تنوع در روش‌هاي تامین منابع مالی بهینه با مدیریت نقدینگی، توسعه منابع انسانی با رویکرد جانشین‌پروری، استانداردسازی مصرف مواد و قطعات مصرفی، بهینه‌سازی فرایندهاي تولید در راستاي مصرف بهینه انرژي، توسعه بومی‌سازی و حمایت از ساخت یا تامین از داخل کشور، به‌روزرسانی دانش و تکنولوژی تولید، ارتقای نظام کنترل کیفیت و آزمایشگاه‌ها و بهبود سیستم مدیریت یکپارچه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

در بخش دیگری از این مجمع، سهام‌داران حاضر در مجتمع کرمان سوالات خود را مطرح کردند و مدیرعامل مس باهنر به سوالات آن‌ها پاسخ داد. یکی از سوالات مطرح‌شده، در ارتباط با انتقال دفتر مرکزی شرکت به استان کرمان بود که ضیائی در این راستا عنوان کرد: انتقال دفتر مرکزی مجموعه به استان کرمان، از جمله برنامه‌ها و اهداف مجموعه‌های بالادستی و خود شرکت بود و برکات مختلفی را نیز به همراه داشته است. ضمن اینکه هیچ نگرانی در زمینه جذب منابع بانکی مورد نیاز وجود ندارد و خوشبختانه در حال همکاری‌های خوب و سازنده‌ای با بانک‌های استان هستیم.

به‌روزرسانی خطوط تولید همگام با اجرای طرح‌های توسعه‌ای

وی در پاسخ به یکی از سوالات مبنی بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای در مس باهنر، خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های توسعه‌ای در مس باهنر، منجر به افزایش کمی و کیفی تولید همگام با به‌روزرسانی دانش و تکنولوژی در مجموعه شده است. به‌روزرسانی خط نورد، یکی از اقدامات مهم ما در این زمینه بوده و عمده پروژه‌های مس باهنر به صورت زیرسقفی با هدف افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات حین فرایند تولید انجام شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید با بیان اینکه در تلاش هستیم معدنی درخور نام مس باهنر را جهت تامین حداقل دو تا سه میلیون تن کنسانتره مس و در ادامه تولید حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاتد مورد نیاز شرکت به نام خود ثبت کنیم، یادآور شد: در زمینه تامین انرژی، باید اشاره کنیم که مصرف برق مس باهنر در زمان اوج مصرف، بین ۱۲ تا ۱۴ مگاوات است و از آنجایی که احداث نیروگاه زیر ۲۰ مگاوات اقتصادی نیست، خیلی به دنبال احداث نیروگاه نبوده‌ایم. با این وجود، اخیرا مذاکراتی با مپنا در این زمینه در جهت تامین بخشی از برق مورد نیاز پروژه‌های خود انجام داده‌ایم.

ضیائی با اشاره به اینکه صادرات هفت هزار تنی محصولات مس شهید باهنر در سال جاری هدف‌گذاری شده است، ابراز امیدواری کرد که با تغییرات ایجاد شده در بدنه وزارت صمت و اقدامات موثر جهت ثبات نرخ ارز، این میزان صادرات مس باهنر در سال رشد تولید و مهار تورم محقق شود.

لازم به ذکر است پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت با هدف تغییر برخی بندهای اساس‌نامه برگزار شد و سهم‌داران «فباهنر» موافقت خود در این زمینه را اعلام کردند. ضمن اینکه تقسیم سود ۵۶۵ ریالی به ازای هر سهم در مجمع عمومی عادی سالیانه مس باهنر به ثبت رسید.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.