سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
فراتر از محدودیت‌ها
15 اردیبهشت 1400 - 15:07
شناسه : 11761
شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بزرگ‌ترين توليدکننده کنسانتره و گندله کشور محسوب می‌شود. با توجه به دورنمای ترسيم‌شده در زمينه توسعه صنعت فولاد کشور و اهميت تامين مواد اوليه، اين شرکت همواره تلاش داشته است تا با ايجاد ظرفيت‌های توليدی جديد و همچنين دستيابی به بيشترين ميزان توليد از ظرفيت‌های موجود، جايگاه نخست خود را در ميان توليدکنندگان کنسانتره و گندله کشور تثبيت کند، چنانکه آمار توليد اين شرکت در سال گذشته حتی از ظرفيت‌های اسمی تعريف‌شده نيز بيشتر شد و توانست به نرخ بهره‌برداری بيش از 100 درصدی از ظرفيت‌های خود دست يابد.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

با توجه به جایگاه و نقش صنعت فولاد در توسعه صنعتی کشور، تامین مواد اولیه اهمیت بالایی دارد. این امر امروز به گلوگاه اصلی تحقق برنامه‌های توسعه صنعت فولاد کشور بدل شده است و حصول به اهداف پیش‌بینی‌شده برای تولید فولاد، بدون برنامه‌ریزی مناسب برای تامین مواد اولیه این صنعت امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین دلیل، ظرفیت‌های مناسبی در زمینه تولید سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله در کشور به وجود آمده و شرکت‌ها و واحدهای تولیدی مختلف در سطح کشور در زمینه تولید سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله مشغول به کار بوده و در تلاش‌ هستند تا با بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت‌ها، در جهت تامین تقاضای مواد اولیه صنعت فولاد کشور حرکت کنند. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بزرگ‌ترین مجموعه فعال در زمینه تولید مواد اولیه زنجیره تولید فولاد کشور برشمرده می‌شود که همواره تلاش داشته است تا در کنار اجرای طرح‌های توسعه‌ای به منظور افزایش ظرفیت تولیدات خود، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را در زمینه رشد تولید محصولات و دستیابی به بیشترین میزان بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولیدی در دستور کار خود قرار دهد.

کنسانتره، پله اول ايجاد ارزش افزوده

بر اساس برآوردها، برای تحقق هدف تولید ۵۵میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ به حدود ۹۰ میلیون تن کنسانتره نیاز است. این در حالی است که تولید کنسانتره کشور در سال ۱۳۹۸ به رقمی حدود ۴۷ میلیون تن رسید. با توجه به این آمار، به‌راحتی می‌توان دریافت که تحقق اهداف برنامه ۱۴۰۴ صنعت فولاد به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات گسترده‌ای در زمینه رشد تولید کنسانتره کشور نیازمند است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره کشور برشمرده می‌شود. این شرکت در سال‌های اخیر تلاش داشته است تا با اجرای طرح‌‌های توسعه مختلف، به ظرفیت تولید کنسانتره خود بیفزاید. افتتاح خط ۷ تولید کنسانتره این شرکت در سال ۱۳۹۶ موجب شد تا به میزان ۲ میلیون تن به ظرفیت تولید کنسانتره این شرکت افزوده شود. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر توانسته است همزمان با افزایش قابل توجه ظرفیت تولید کنسانتره، در مسیر رشد تولیدات و بالا بردن نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های این بخش حرکت کند. بر اساس آمارها، تولید کنسانتره این شرکت پس از افزایش ظرفیت تولید کنسانتره سنگ‌آهن، روندی صعودی را طی کرده و از ۱۳٫۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۱۵ میلیون تن در پایان سال ۱۳۹۸ رسیده است که این امر به معنای رشد نرخ‌ بهره‌برداری از ظرفیت اسمی تولید کنسانتره در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر است. در نمودار ۱، می‌توان ظرفیت تولید کنسانتره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و نرخ بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها را به تفکیک سال‌های مختلف مشاهده کرد. چنان‌که دیده می‌شود، این شرکت توانسته است در سال‌های اخیر در مسیر رشد نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های اسمی تولید کنسانتره خود حرکت کند، به گونه‌ای که آمار تولید کنسانتره این شرکت در سال‌ ۱۳۹۸ از ظرفیت اسمی نیز فراتر رفت و به ۱۰۷ درصد رسید.

این روند هم‌اکنون نیز متوقف نشده و این شرکت، پروژه‌های متعدد بهبود فرایندهای تولید کنسانتره را در دستور کار  خود قرار داده است. یکی از طرح‌های مذکور، پروژه بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت خطوط ۵ تا ۷ تولید کنسانتره است. بر اساس برآوردها، فاز ۱ این پروژه (واحد کوبینگ) در ماه‌های آتی به بهره‌برداری خواهد رسید. شروع به کار این طرح تاثیر قابل توجهی در افزایش بهره‌وری و نرخ بهره‌برداری خطوط کنسانتره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر خواهد داشت. از دیگر طرح‌های در دست احداث در این زمینه، پروژه احداث واحد خردایش شماره ۲ گل‌گهر است. این پروژه با هدف خردایش، دانه‌بندی و سرند سنگ‌آهن با ظرفیتی معادل ۱۵ میلیون تن در سال، آماده بهره‌برداری است و تاثیرات قابل توجهی بر تامین خوراک خطوط تولید کنسانتره و رشد نرخ بهره‌برداری این واحدها خواهد داشت. گفتنی است که کنسانتره تولیدی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل، به‌راحتی در بازارهای صادراتی و بین‌المللی به فروش می‌رسد. با این حال، با توجه به رویکرد اصلی این شرکت در زمینه ایجاد ارزش افزوده و تامین نیاز صنعت فولاد کشور، بخش اعظم تولیدات در داخل کشور عرضه شده و فقط مازاد نیاز بازار داخل، به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

گندله‌سازی، توليد بيشتر از ظرفيت

گندله، به عنوان سومین حلقه زنجیره تولید فولاد کشور، خوراک اصلی واحدهای احیای کشور محسوب می‌شود. بر اساس برآوردها، برای تحقق اهداف برنامه ۱۴۰۴ توسعه و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، به تولید حدود ۹۰ میلیون تن گندله در کشور نیاز است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بزرگ‌ترین تولیدکننده گندله کشور است و سالانه بیش از ۲۵ درصد از گندله تولیدی کشور را به خود اختصاص می‌دهد و بزرگ‌ترین بازیگر عرصه گندله‌سازی کشور محسوب می‌شود. این شرکت در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را در زمینه افزایش ظرفیت تولید و همچنین بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت‌ها انجام داده است. در نمودار ۲، می‌توان ظرفیت تولید گندله شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و نرخ بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها را در سال‌های اخیر مشاهده کرد. چنان‌که مشاهده می‌شود، این شرکت همواره توانسته است روندی صعودی را در تولید گندله و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌ها به ثبت برساند، به گونه‌ای که نرخ بهره‌برداری گندله‌سازی در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از حدود ۷۳ درصد در سال ۱۳۹۵ (که ظرفیت گندله‌سازی دو برابر شد) در سال ۱۳۹۸ به بیش از ۱۲۱ درصد رسید که این مهم به معنای دستیابی به آمار تولیدی، بیشتر از ظرفیت‌ اسمی مجموعه است.

این شرکت برای رشد تولیدات گندله خود نیز برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را در زمینه توسعه ظرفیت‌ها و همچنین بهره‌برداری مطلوب و بهینه از این ظرفیت‌ها انجام داده است. یکی از طرح‌‌هایی که در این زمینه در دستور کار شرکت گل‌گهر قرار گرفته پروژه‌ افزایش ظرفیت کارخانه‌های گندله‌سازی به ۱۴ میلیون تن است. این پروژه به دلايل متعددی از جمله كاهش مصرف حامل‌های انرژی، نياز كمتر به قطعات يدكی طی بهره‌برداری و بهره‌وری نيروی انسانی بهره‌بردار و تشكيلاتی، تاثیرات قابل توجهی در افزايش نرخ بهره‌برداری در فرایند تولید گندله سنگ‌آهن خواهد داشت. از دیگر پروژه‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در زمینه رشد تولیدات گندله می‌توان به مواردی همچون پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی فاز ۱ شرکت گهرزمین با ظرفیت ۵ میلیون و همچنین پروژه گوگردزدایی کارخانه گندله‌سازی اشاره کرد. احداث و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای گندله‌سازی و همچنین نرخ بهره‌برداری قابل توجه از این ظرفیت‌ها موجب شده است تا دورنمای روشنی برای صنعت گندله‌سازی کشور ترسیم شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.