چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
فسیرجان در مسیر جهش تولید
11 اسفند 1399 - 13:54
شناسه : 8174
مدیرعامل مجتمع جهان فولاد سیرجان عنوان کرد؛ برخورداری يک منطقه از صنعت فولاد می‌تواند مزاياي قابل توجهی را در زمينه توسعه، فرهنگ، سطح دانش، اشتغال‌زايی، پژوهش، آموزش و تجارت برای آن به ارمغان بياورد. به طور کلی زندگی بشر با فولاد آميخته شده است و صنايع فولادی سهم شايانی را در سازندگی، بازسازی و توسعه کشورها به خود اختصاص داده‌اند. صنايع پايه بسياری از قبيل ساخت‌وساز، معادن و صنايع مرتبط با نقل‌وانتقال انرژی در رابطه تنگاتنگی با صنعت فولاد قرار دارند. گزارش حاضر عملکرد شرکت جهان فولاد سيرجان به عنوان اولين توليدکننده شمش فولاد در قطب سنگ‌آهن ايران را در سال 1398 مورد بحث و بررسی قرار داده است.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

بر اساس اطلاعات آماری منتشرشده انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۱۹، میزان تولید فولاد خام جهان حدود یک میلیارد و ۸۶۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گزارش شده که نسبت به سال ۲۰۱۸ تقریبا ۴/۳ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که سهم تولید فولاد خام آسیا معادل یک میلیارد و ۳۴۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۷/۵ درصد رشد از خود نشان داده است. در سال ۲۰۱۹ تولید فولاد خام کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی نسبت به سال ۲۰۱۸ به ترتیب ۳/۸، ۸/۱، ۸/۴ و ۴/۱ درصد رشد داشته‌اند، به نحوی که کشور چین با تولید ۹۹۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن، سهم خود را در عرصه تولیدات فولاد خام جهان از ۹/۵۰ درصد به ۳/۵۳ درصد افزایش داد. کشور هند نیز ۱۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داشت. کشورهای کره جنوبی و ژاپن نیز در سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و ۹۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند. در این میان، ایران نیز با رشد شگفت‌انگیز ۱/۳۰ درصدی، تولید خود را از ۵/۲۴ میلیون تن به ۹/۳۱ میلیون تن رساند.

رخدادهـای صنعـت فولاد ايـران در سال ۱۳۹۸

در سال ۱۳۹۸ ایران جایگاه دهم جهان را به لحاظ تولید فولاد به خود اختصاص داد و رتبه خود را نسبت به سال گذشته سه پله ارتقا بخشید. کشور از حیث کمیت تولیدی شرایط مطلوبی را به خود اختصاص داده و در زمینه تولید فولاد قابلیت رقابت با کشورهای کره جنوبی، آلمان، ژاپن و برزیل را دارد. سالانه حدود ۲۶ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود که تقریبا نیمی از آن مورد استفاده مصرف‌کنندگان داخلی قرار می‌گیرد و مازاد آن نیز به دیگر کشورها صادر می‌شود. شایان ذکر است که فولاد کشور تقریبا به ۱۲۰ کشور جهان صادر می‌شود و فولاد میانی و میلگرد به ترتیب با سهم ۱/۶۱ درصدی و ۸/۱۹ درصدی بیشترین سهم از صادرات فولاد کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در مجموع، صادرات صنعت فولاد کشور در سال ۹۸ تقریبا معادل ۱۰ میلیون و ۳۶۳ هزار تن بوده است.

فـرازوفـرود بازارهای داخلـي محصولات فولادی

از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان بهمن‌ماه، تولید آهن اسفنجی حدود ۵ درصد رشد داشت، به طوری که میزان تولیدات از ۲۴ میلیون و ۳۰۳ هزار تن به ۲۵ میلیون و ۴۴۹ هزار تن رسید و میزان عرضه روند صعودی قابل توجهی از خود نشان داد. عمدتا با رشد عرضه، قیمت‌ها در محدوده قیمتی ثابتی نوسان می‌کنند، اما این بار نرخ‌ها به موازات عرضه به طور مستقیم افزایش پیدا کردند.

گفتنی است در نخستین ماه از سال ۱۳۹۸ قیمت میلگرد به طور متوسط ۴ هزار و ۹۳۱ تومان بود و در آخرین ماه سال به ۶ هزار و ۴۸۴ تومان رسید، اما در اسفندماه صنعت فولاد شاهد نوسان قیمتی اندکی بود که دلیل این امر شیوع ویروس کرونا، توقف بازار و ترس از افزایش شدید قیمت‌ها در سه ماه پایانی سال بوده است.

در نخستین‌ ماه‌های سال ۱۳۹۸ متوسط قیمت تمام‌شده شمش تغییرات اندکی از خود نشان داد، به طوری که در فروردین‌ماه میانگین قیمت تمام‌شده شمش ۴ هزار و ۲۴۵ تومان بود، اما در اردیبهشت‌ماه  به ۴ هزار و ۴۰۷ تومان رسید. با گذر زمان، در سه‌ماهه دوم سال ۱۳۹۸ قیمت تمام‌شده به کمترین حد خود معادل ۳ هزار و ۶۷۱ تومان رسید و سپس در نیمه دوم سال، در اسفندماه به اوج قیمت برابر با ۵ هزار و ۵۶۹تومان رسید. بر اساس آمارهای رسمی، تولید شمش حدود ۱۹ درصد افزایش داشته است که عمده آن صادرات را تحت پوشش قرار می‌دهد و عرضه در بازارهای داخلی کاهش یافته است.

غلبه بر بحران کرونا با برنامه‌ريزی

مجتمع جهان فولاد سیرجان از سال ۱۳۸۸ آغاز به کار کرد. محصولات تولیدی این مجموعه آهن اسفنجی، شمش فولادی و میلگرد در سایزهای ۸ تا ۳۲ هستند که ظرفیت تولیدی این محصولات به ترتیب حدود ۹۰۰ هزار تن، یک میلیون تن و ۵۰۰ هزار تن میلگرد بوده است. میزان تولید محصولات این مجتمع عمدتا به صورت سالانه مورد بررسی قرار می‌گیرند، اما شواهد حاکی از آن است که میزان تولیدات این مجتمع نسبت به پیش از ظهور ویروس منحوس کرونا هیچ‌گونه تغییری نداشته است. همچنین در مقایسه با مدت زمان گذشته، میزان تولید محصولات این مجموعه بیش از ۵ تا ۶ درصد رشد داشته است. در سال ۱۳۹۸ تولید شمش فولادی این مجتمع در دستور اجرایی شدن قرار داشت و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید. این شرکت، با وجود شیوع ویروس کرونا، به تولید محصولات خود پرداخته و هیچ گونه اختلالی در فرایند فعالیت‌های تولیدی آن ایجاد نشده است.

پيشگام در مبارزه با کرونا

جهان فولاد سیرجان، مطابق با پروتکل‌های تعریف‌شده از سوی وزارت بهداشت، اقدامات بهداشتی و حفاظتی لازم را در دستور کار قرار داده است. تهیه اقلام بهداشتی مورد نیاز پرسنل، تب‌سنجی نیروهای انسانی در مراحل ورود به و خروج از محل کارگاه، احداث تونل ضدعفونی در محیط کار، افزایش سرویس‌های ایاب‌وذهاب به منظور رعایت فاصله اجتماعی، نصب روشویی‌های پدالی و غیره برای جلوگیری از این بیماری در مجتمع اجرایی شده است. گفتنی است که نیروی انسانی فعال به طور مستقیم در مجموعه حدود ۲ هزار نفر و نیروی غیرمستقیم تقریبا ۵ هزار نفر گزارش شده است.

طرح‌های توسعه، زمينه‌ساز تحقق جهش توليد

در حال حاضر صنعت فولاد کشور تحریم شده و جهان فولاد سیرجان نیز به طور غیرمستقیم متاثر از این مسئله است. از جمله مشکلات صنایع تولیدی و فولاد کشور می‌توان به ثابت نبودن قوانین و مقررات، بخشنامه‌های متعدد بانک مرکزی، گمرک، وزارت صنایع و معادن و غیره اشاره کرد. با وجود تمام چالش‌ها و معضلات در سال ۱۳۹۸، شرکت جهان فولاد سیرجان توانست در واپسین ماه‌های سال پروژه ذوب خود را اجرایی کند و به مرحله بهره‌برداری برساند که ماحصل آن تولید ۳۵۰ هزار تن محصول بوده است. همچنین گفتنی است که این واحد را نیروهای داخلی راه‌اندازی کرده‌اند و تحت شرایط تحریمی و در غیاب کارشناسان و سوپروایزرهای خارجی اجرایی شده است.

در سال ۱۳۹۹ برنامه راهبردی مجتمع جهان فولاد سیرجان به منظور جهش تولید، ارتقای سطح تولید شمش فولادی است. در این راستا، مجموعه در صدد است که میزان تولید محصول مذکور را از ۳۵۰هزار تن به ۹۰۰ هزار تن برساند. همچنین محصولات تولیدی مازاد بر مصرف داخلی و عرضه‌شده به بورس کالای ایران به دیگر کشورها صادر خواهند شد و از دیگر اهداف شرکت در سال جاری می‌توان ورود به بورس را نام برد. مجتمع جهان فولاد سیرجان محصولات عرضه‌شده به بورس کالای کشور را منوط به کشش بازار ارائه می‌دهد و در سال جاری به صورت دو بار در هفته میلگرد و یک بار در ماه شمش عرضه می‌کند. در فروردین‌ماه و نیمه نخست اردیبهشت ماه سال جاری، این شرکت حدود ۵۰ هزار تن میلگرد و شمش فولادی به بازار بورس عرضه کرده است. شایان ذکر است که این مجموعه تنها مجتمعی است که مواد اولیه مورد نیاز خود را با نوار نقاله از کارخانجات تولیدی گندله شرکت گل‌گهر تامین می‌کند. حمل‌ونقل محصولات جهان فولاد سیرجان عمدتا با کامیون صورت می‌گیرد و این مجموعه در نظر دارد در سال‌های آتی تولیدات خود را به صورت ریلی جابه‌جا کند. طرح‌های جدید جهان فولاد سیرجان بعد از تصویب و تثبیت میزان تولید در واحد ذوب در دستور کار قرار خواهند گرفت.

در سال ۱۳۹۹ برنامه راهبردي مجتمع جهان فولاد سيرجان به منظور جهش توليد، ارتقاي سطح توليد شمش فولادي است. در اين راستا، مجموعه در صدد است که ميزان توليد محصول مذکور را از ۳۵۰هزارتن به ۹۰۰ هزار تن برساند

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.