شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024 ساعت ×
فناوری تعویض باتری و تاثیر آن بر بازار خودروهای الکتریکی
14 آذر 1402 - 15:36
شناسه : 36093
فناوری تعویض باتری چیست و عملکرد آن چگونه است؟ آیا تقاضا برای استفاده از این تکنولوژی در خودروهای الکتریکی افزایش خواهد یافت و یا این تکنولوژی فقط به چند کشور خاص محدود خواهد شد؟
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، فناوری تعویض باتری، این امکان را برای خودروهایی که با باتری کار می‌کنند، فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند در عرض چند دقیقه باتری که شارژ آن تخلیه شده را با باتری که شارژ آن پر است، تعویض کنند.

مزایای استفاده از ایستگاه‌های تعویض باتری به جای ایستگاه‌های شارژ سنتی این است که زمان شارژ و زمان انتظار برای پر شدن این باتری‌ها دیگر بی معنا خواهد بود؛ همچنین مصرف‌کنندگان این باتری‌ها قادرند تنها در عرض چند دقیقه، باتری خود را جایگزین باتری جدید کنند که در زمان پیک مصرف برق، این مسئله بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

طرح اولیه این فناوری که در برخی از کشورهای آسیایی به ویژه در چین و تایوان مطرح شده است، این امکان را برای شرکت‌های تولیدکننده وسایل نقلیه الکتریکی دارای دو چرخ و سه چرخ و برخی از خودروسازان که قصد دارند روند شارژ باتری وسیله نقلیه تولیدی خود را سرعت ببخشند، فراهم می‌کند تا نیاز مصرف‌کنندگان خود به افزایش سرعت شارژ باتری را رفع کنند.

ایستگاه‌های تعویض باتری بسته به شرکت ارائه‌دهنده آن، می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند. از مهم‌ترین ایستگاه‌های تعویض باتری در بخش خودروهای الکتریکی سواری، می‌توان به ایستگاه‌های شرکت «Nio» در سراسر چین، اروپا و ایستگاه‌های تعویض باتری مختص وسایل نقلیه الکتریکی دارای دو چرخ و سه چرخ متعلق به شرکت «Gogoro» در تایوان اشاره کرد. در ایستگاه‌های تعویض باتری شرکت «Nio»، دارندگان خودرو می‌توانند وسایل نقلیه خود را به این ایستگاه‌ها که در آن حدود ۱۳ باتری برای رزرو از قبل وجود دارد، انتقال دهند.

در ایستگاه‌های این شرکت در کمتر از پنج دقیقه، باتری این خودروها از قسمت زیرین آن به کمک دستگاه‌های تمام‌اتوماتیک و کنترل از راه دور، با یک باتری کاملا شارژ شده جایگزین می‌شود. در ایستگاه‌های تعویض باتری شرکت «Gogoro» به دلیل ابعاد کوچک‌تر این باتری‌ها، عملیات تعویض باتری به صورت دستی انجام می‌شود. در ایستگاه‌های ‌تعویض باتری این شرکت، حدود ۳۰ باتری شارژ شده قرار دارد که یکی از آن‌ها با باتری تخلیه شده وسیله نقلیه مذکور توسط متصدیان این ایستگاه‌ها به صورت دستی تعویض خواهد شد.

حجم تقاضا برای استفاده از فناوری تعویض باتری در برخی از کشورها

افزایش تقاضای استفاده از فناوری تعویض باتری

موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که حجم تقاضا برای استفاده از فناوری تعویض باتری تا سال ۲۰۳۳، به بیش از ۱۱۷ گیگاوات ساعت (GwH) انرژی باتری برسد که با توجه به افزایش سرعت جذب وسایل نقلیه الکتریکی، این میزان روند صعودی قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد.

به علاوه انتظار می‌رود که کشور چین، سهم ۶۹ درصدی را از بازار خودروهای الکتریکی در میان دیگر کشورهای جهان در اختیار داشته باشد و شرکت‌های تولیدکننده این خودروها مانند شرکت‌های «Nio»، «CATL»، «Aulton»، «GAC» و «JV»، «Geely» و «Livan» در این بخش نقش پیش‌رونده و فعالی را ایفا کنند.

شایان ذکر است شرکت «CATL» با ارائه خدمات تعویض باتری‌های کامیون‌های سنگین با فناوری اختصاصی این شرکت با نام  «QIJI» که در نوع خود در سطح جهان اولین به شمار می‌رود، قصد دارد در راه‌اندازی ایستگاه‌های تعویض باتری خودروهای الکتریکی مسافربری و همچنین خودروهای الکتریکی سنگین سرمایه‌گذاری کند.

در همین راستا، پیش‌بینی می‌شود شرکت «Gogoro» با حدود ۱۲ هزار ایستگاه تعویض باتری مختص وسایل نقلیه الکتریکی دارای دو چرخ و سه چرخ که تا پایان سال ۲۰۲۳ عملیاتی می‌شود، بیشترین ایستگاه تعویض باتری را در تایوان خواهد داشت. علاوه بر شرکت «Gogoro»، شرکت «KYMCO» در زمینه راه‌اندازی ایستگاه‌های تعویض باتری مختص وسایل نقلیه الکتریکی دارای دو چرخ و سه چرخ فعالیت دارد که حدود ۵۰ باتری آماده تعویض در ایستگاه‌های این شرکت به منظور تعویض با باتری وسایل نقلیه‌ای که شارژ آن تمام شده است، تامین شده است.

جایگزینی با زیرساختهای شارژ باتری سنتی

انتظار می‌رود میزان سهم استفاده از ایستگاه‌های شارژ باتری سنتی وسایل نقلیه الکتریکی نسبت به سهم ایستگاه‌های تعویض باتری بیشتر باشد. با این حال با گذشت زمان، محبوبیت استفاده از ایستگاه‌های تعویض باتری علی‌الخصوص در کشورهای آسیایی با روند صعودی همراه خواهد بود.

این افزایش تقاضا برای استفاده از ایستگاه‌های تعویض باتری مختص وسایل نقلیه الکتریکی دارای دو چرخ و سه چرخ، بیشتر مشهود خواهد بود؛ چراکه انتظار می‌رود حجم فروش این وسایل نقلیه تا سال ۲۰۳۳، به حدود ۴۸ میلیون دستگاه برسد.

حجم فروش وسایل نقلیه الکتریکی دارای دو چرخ و سه چرخ

در همین راستا، حدود ۴۶ درصد از بازار وسایل نقلیه الکتریکی دارای دو چرخ و سه چرخ به چین و حدود ۳۹ درصد به هند اختصاص خواهد یافت؛ این میزان به تریب بیش از ۲۲ و ۱۹ میلیون دستگاه را شامل می‌شود.

این حجم از وسایل نقلیه الکتریکی دارای دو چرخ و سه چرخ در این دو کشور، در صورتی که نیاز به شارژ باتری آن‌ها احساس شود، باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای در ایستگاه‌های شارژ سنتی خواهد شد. یکی از این مشکلات، ایجاد صف طویل انتظار برای شارژ باتری این وسایل نقلیه خواهد بود که زمان انتظار را بسیار افزایش می‌دهد. به علاوه، راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ سنتی بیشتر نیز نیازمند اختصاص تعداد زمین اضافه‌تر برای نصب این دستگاه‌های شارژ خواهد بود.

انتظار می‌رود نرخ جذب استفاده از خودروهای الکتریکی در اروپا و آمریکای شمالی به دو دلیل با سرعت کمتری افزایش پیدا کند. نخست، استفاده از خودروهای الکتریکی در بازارهای این دو منطقه از جهان در مقایسه با چین به ویژه در بازار وسایل نقلیه الکتریکی دارای دو چرخ و سه چرخ نوپاتر است. به همین دلیل سهم استفاده از ایستگاه‌های شارژ سنتی در اروپا و آمریکای شمالی، به مراتب خواهان بیشتری دارد.

ثانیا، خودروسازانی که ایستگاه‌های شارژ تعویض باتری را به عنوان گزینه اول و با اولیت بالاتر نسبت به ایستگاه‌های شارژ باتری سنتی ارائه می‌دهند، عمدتا در کشورهای آسیایی مستقر هستند. با این تفاسیر تا زمانی که شاهد افزایش حجم تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی در سراسر اروپا و آمریکای شمالی نباشیم، ایستگاه‌های تعویض باتری در این مناطق روندی صعودی را تجربه نخواهند کرد. با این حال انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، تعداد ایستگاه‌های تعویض باتری در شهرهای با تراکم جمعیت بالا در اروپا روند افزایشی به خود بگیرد.

به نظر می‌رسد شرکت «Nio» در این راه پیش‌قدم شده است و قصد دارد تعداد ایستگاه‌های تعویض باتری خود در قاره اروپا را افزایش دهد.به دنبال این امر، انتظار می‌رود سایر شرکت‌های تولیدکننده وسایل نقلیه الکتریکی حاضر در بازار اروپا نیز به پیروی از شرکت «Nio»، روندی مشابه را دنبال کنند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.