چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
فولادمبارکه برترین الگوی مصرف آب را در میان فولادسازان جهان دارد
18 فروردین 1400 - 14:08
شناسه : 9970
فولادمبارکه همواره مدیریت پایدار و توجه به ارزش اساسی آب را سرلوحه کار خود قرار داده و توانسته است در مقایسه با شرکت‌های بزرگ فولادساز جهان، رکورددار کم‌ترین حجم آب مصرفی به ازای هر یک تن تولید فولاد باشد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولادمبارکه
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، ایران سرزمین کم بارشی است و طبق آخرین گزارش وزارت نیرو، امسال خشکسالی و مشکلات آبی کشور را تهدید می‌کند؛ چرا که میزان بارندگی امسال بسیار پایین بوده است. از طرفی، تبخیر آب در کشور به قدری زیاد است که سه برابر میزان تبخیر میانگین آب در جهان برآورد شد.

تبخیر آب در کشور ما به قدری زیاد است که سه برابر میزان تبخیر میانگین آب در جهان محاسبه شده است. آن هم در کشور ما که آمار بارندگی‌های سالانه آن حکایت از آن دارد که یک سوم میانگین جهانی بارندگی است؛ آمارهایی که نشان می‌دهد چقدر اوضاع آب در کشور وخیم و بحرانی است.

با همه این تفاسیر توجه به کمبود آب همواره در کارخانه‌های صنعتی به خصوص سیستم‌های خنک‌کن آن‌ها مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها بوده است.

در این میان شرکت فولادمبارکه اصفهان همواره مدیریت پایدار آب و توجه به ارزش اساسی آن را سرلوحه کار خود قرار داده است و توانست در مقایسه با شرکت‌های بزرگ فولادساز جهان، رکورددار کمترین حجم آب مصرفی به ازای هر تن تولید فولاد باشد. یعنی نه تنها در میان رقبای داخلی کمترین مصرف آب برای تولید یک تن فولاد را دارد بلکه در جهان هم کم‌مصرف‌ترین تولیدکننده به ازای هر یک تن فولاد است.

بهینه‌سازی مصرف آب در شرکت فولادمبارکه و استفاده از آب‌های کم‌کیفیت، موجب شده است که سالانه از مصرف ۷۰۰ هزار مترمکعب آب تازه جلوگیری به عمل آید.

جمع‌آوری و ذخیره‌سازی آب باران (آب‌های سطحی) از طریق شبکه‌های گسترده در فولادمبارکه و استفاده مجدد از آن به‌طور متوسط در سال، یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب کاهش مصرف آب تازه را به دنبال داشته است. بهسازی شیمیایی آب‌های گردشی در برج‌های خنک‌کاری که امکان استفاده چندین و چندباره از آب در فرایند تولید را مهیا کرده است، از دیگر اقدامات این شرکت در راستای بهینه‌سازی مصرف آب در این کارخانه تلقی می‌شود.

بازسازی برج‌های خنک‌کاری واحدهای نیروگاه، اکسیژن، فولادسازی و نوردگرم به منظور کاهش هدر رفت و افزایش راندمان برج‌های خنک‌کن، تغییر سیستم برج خنک‌کننده به هیبریدی و کاهش تلفات آب در فرایند تولید آهن‌اسفنجی، از دیگر اقدامات مهم این مجتمع صنعتی در راستای کاهش مصرف آب است.

بهینه‌سازی مصرف آب با کاهش تلفات در شبکه‌های توزیع، یکی از پروژه‌های جدی در دست اجرا است و در تلاش هستیم که بازسازی و نوسازی شبکه‌های فرسوده به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر انجام شود. این فعالیت از سال ۱۳۸۸ در شرکت فولادمبارکه اصفهان شروع و تاکنون بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است؛ به نحوی که در قالب این طرح، عمده شبکه‌های توزیع، نوسازی شده‌اند.

نکته بسیار مهم در خصوص این کارخانه، بهینه‌سازی مصرف آب و جایگزینی قسمتی از آب تازه با پساب تصفیه‌شده شهری است. بر اساس قرارداد متقابل بین شرکت فولادمبارکه اصفهان به عنوان سرمایه‌گذار و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در سال ۱۳۹۲، این پروژه اجرایی شده و مقرر گشت با احداث تصفیه‌خانه‌های جدید فاضلاب و تکمیل تصفیه‌خانه‌های موجود، شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب در ۹ شهر این استان یعنی زرین‌شهر، مبارکه، زیباشهر، دیزیچه، صفائیه، کرکوند، ورنامخواست، سده لنجان و چمگردان اجرا شود. پس از اجرای این پروژه‌ها که بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه دربر داشته است، پساب خروجی از تصفیه‌خانه شهرهای مذکور به فولادمبارکه منتقل شود و پس از تصفیه تکمیلی در تصفیه‌خانه این شرکت در چرخه تولید فولاد، مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال پساب به شرکت فولادمبارکه از اواسط سال ۱۳۹۶ تا اواخر سال ۱۳۹۸، به طور متوسط سالانه یک میلیون مترمکعب پساب به این شرکت ورود پیدا کرد. در سال ۱۳۹۹، چهار میلیون مترمکعب پساب که شامل پساب صنعتی و شهری بود، به این شرکت وارد شد.

در افق بلندمدت این طرح، سالانه ۱۳ میلیون مترمکعب پساب شهری جهت استفاده در شرکت فولادمبارکه وارد می‌شود که با تکمیل شبکه‌های جمع‌آوری، پمپ‌خانه‌ها و خطوط انتقال، این امیدواری وجود دارد که تا پایان سال ۱۴۰۰، این مهم  تحقق یابد. این پروژه علاوه بر کاهش مصرف آب خام رودخانه با جلوگیری از تخلیه فاضلاب خام شهرهای مجاور زاینده‌رود به رودخانه، باعث افزایش سطح بهداشت و حفظ محیط‌زیست منطقه شده است. 

پروژه مهم و حیاتی دیگر این کارخانه در زمینه کاهش مصرف آب، موضوع بازچرخانی در فولادمبارکه است که در سه مرحله صورت می‌گیرد. مرحله اول بازچرخانی کل فرایند آب در یک واحد انجام می‌شود و آب تا هفت یا هشت ‌بار در سیکل همان واحد چرخش می‌کند که این روش از ابتدای فعالیت فولادمبارکه وجود داشته است.

در مرحله دوم، بازچرخانی آب در بیش از یک واحد چرخش می‌کند؛ بدین معنا که پس از چند بار چرخش آب در مدار یک واحد و نهایتا با خارج شدن از استاندارد کیفیت برای آن واحد، باید این آب از چرخه واحد مذکور خارج شود. این آب می‌تواند به عنوان آب ورودی واحد دیگری که نیاز به کیفیت کمتری دارد، در نظر گرفته و سیکل بازچرخانی واحد دوم و واحدهای بعدی انجام شود.

مرحله سوم بازچرخانی تجمیع آب خروجی واحدها، تصفیه آن در یک تصفیه‌خانه مرکزی و تبدیل آن به آب کیفی مورد نیاز خطوط تولید است. بنابراین این آب مجدد به چرخه تولید بازمی‌گردد؛ این فعالیت در فولادمبارکه مراحل پایانی خود را طی می‌کند. بنابراین بازچرخانی آب در مراحل ۱ و ۳ به حد نهایی خود رسیده و در مرحله دوم متناسب با شرایط واحدها قابل توسعه است.

مجموع اقدامات فوق نشان می‌دهد که فولادمبارکه به دلیل شناخت اقلیم و مشکلات ناشی از بحران کم‌آبی از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، همواره مصرف بهینه آب را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و امروزه توانسته است به یک الگوی جهانی در زمینه مصرف آب در بین فولادسازان جهان تبدیل شود. 
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.