چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
فولادمبارکه پیشگام در بومی‌سازی قطعات و تجهیزات
22 اردیبهشت 1400 - 17:48
شناسه : 12106
رییس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولادمبارکه مطرح کرد؛ رییس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولادمبارکه، گفت: حدود سه دهه شرکت فولادمبارکه در بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، پیشگام صنعت کشور بود و در این مدت با تکیه بر دانش و تخصص داخلی از تولید پشتیبانی شده است.
ارسال توسط : منبع : ایراسین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مهدی شهیدی رییس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولادمبارکه، اظهار داشت: سابقه بومی‌سازی در فولادمبارکه منحصر به دوران تحریم نیست بلکه با راه‌اندازی نواحی مختلف تولیدی، تدبیر مجموعه مدیریت فولادمبارکه بر این امر قرار گرفت که ساخت قطعات مورد نیاز شرکت، به منظور برآورده کردن نیازهای خطوط، انتقال تکنولوژی و پرورش سازندگان توانمند بومی‌سازی شود.

وی افزود: در این راستا قطعات با نقشه‌های موجود به شرکت‌های سازنده ارجاع و پس از ساخت در خطوط تولیدی مورد استفاده قرار گرفت.

رییس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولادمبارکه گفت: با نتایج مطلوب و صرفه‌جویی اقتصادی که از فرایند ساخت داخل حاصل شد؛ در سال ۱۳۸۰ شرکت فولادمبارکه اقدام به ایجاد ساختار ساخت داخل قطعات و تجهیزات مورد نیاز در مجموعه مدیریت دفتر فنی تعمیرات کرد.

تقویت دو بازوی تجربه و دانش با ساخت داخلی قطعات و تجهیزات در شرکت فولادمبارکه

شهیدی بیان کرد: هدف از ایجاد این ساختار تهیه مدارک فنی ساخت و اطلاعات مورد نیاز جهت ساخت داخل قطعات و تجهیزات بوده است که این حرکت باعث تسریع روند ساخت داخل قطعات شد؛ با توجه به رویکرد مثبت سازندگان و تامین‌کنندگان به استفاده از این مدارک، شرکت‌های سازنده نیاز به ایجاد و یا تقویت ساختار دفتر فنی در داخل مجموعه خود را احساس کردند و در نتیجه دو بازوی تجربه و دانش، در داخل مجموعه‌های سازنده تقویت شد.

وی ادامه داد: ساخت داخل قطعات با فرایند جدید باعث ارتقاء فنی و تکنولوژیک سازندگان مرتبط با شرکت فولادمبارکه شده و بسیاری از سازندگان در رابطه با مهندسی معکوس، بهینه‌سازی و طراحی قطعات و تجهیزات به بلوغ کافی رسیدند و حتی در موارد بسیاری این قطعات در سبد محصولات سازندگان قرار گرفته و سایر مراکز صنعتی نیز از استفاده از این محصولات منتفع شدند.

رییس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولادمبارکه، اذعان داشت: حدود ۷۰ درصد خرید شرکت فولادمبارکه با استفاده از مدارک فنی واحد مهندسی قطعه و تجهیز شرکت انجام می‌شود.

تاسیس واحد بومی‌سازی شرکت فولادمبارکه 

شهیدی گفت: بهبود مستمر فرایندها، از دیرباز یکی از مهم‌ترین اهداف فولادمبارکه بوده است البته بومی‌سازی و ساخت داخل نیز از این قاعده مستثنی نیست. تجربیات سه دهه شرکت فولادمبارکه در ساخت داخل قطعات و تجهیزات و میل به بهبود مستمر در فرایند بومی‌سازی باعث شد به منظور بهره‌گیری از دانش و تجربیات شرکت‌های دانش‌بنیان و سازنده در کل کشور،طی سال ۱۳۹۰ فولادمبارکه اقدام به تشکیل واحد بومی‌سازی کند.

وی توضیح داد: تشکیل این واحد باعث هم‌افزایی تجربیات و دانش فنی مجموعه شرکت‌های سازنده و نواحی تولیدی و تعمیراتی فولاد‌مبارکه شد. با توجه به تسهیل فرایند بومی‌سازی بعد از تشکیل این واحد و حمایت‌های بی‌دریغ مجموعه از این حرکت، خرید قطعات و تجهیزات مورد نیاز فولادمبارکه، با سرعتی بیش از پیش به سمت داخل کشور سوق داده شد و نتیجه آن تامین اقتصادی و با  کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی مایحتاج فولاد از داخل کشور شده است.

الگوبرداری سایر شرکت‌های فولادسازی از سیاست بومی‌سازی در شرکت فولادمبارکه

رییس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولادمبارکه عملکرد موفق فرایند بومی‌سازی در شرکت فولادمبارکه را سرآغاز الگوبرداری سایر شرکت‌های فولادسازی از این مهم دانست و تصریح کرد: شرکت فولادمبارکه به عنوان پیش‌رو در این عرصه اقدام به انتقال تجربیات به دست آمده به منظور نشر دانش بومی‌سازی کرد.

شهیدی به آثار بومی‌سازی شرکت فولادمبارکه پرداخت و گفت: آثار مثبت بومی‌سازی در شرکت فولادمبارکه علاوه بر بی‌اثر کردن تحریم‌ها و جلوگیری از خروج ارز موجب رشد ۹۱ درصدی تعداد قطعات و تجهیزات تهیه شده در داخل به کل قطعات خریداری شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد یک هزار و ۵۸۹ قطعه و تجهیزات برای نخستین بار در شرکت فولاد‌مبارکه بومی‌سازی شد و صرفه‌جویی دو هزار و ۶۱۶ میلیارد تومانی را در برداشت و مجموعه فولادمبارکه در تلاش برای بهبود مستمر و توسعه کمی و کیفی فرایند بومی‌سازی در مجموعه خود است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.