سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
فولاد اکسین، تنها تولیدکننده ورق API در خاورمیانه
31 فروردین 1400 - 10:43
شناسه : 10755
محصولات فولادی، به عنوان يک رکن اساسی در پروژ‌ه‌های توسعه‌ای، همواره از جانب حاکميت‌ها مورد توجه ويژه قرار گرفته‌اند. يکی از اين نوع محصولات، ورق‌های خاص (API) يا ورق‌های مورد استفاده در صنايع حساسی همچون نفت، گاز و پتروشيمی است. شرکت فولاد اکسين خوزستان، به عنوان تنها توليدکننده اين نوع محصول در خاورميانه، نقش واسط ميان صنعت فولاد و نفت را بر عهده دارد. در اين راستا، مدیروابط عمومی فولاد اکسین با ریيس هيیت‌مديره شرکت به گفت‌وگو نشست. غلامحسين انصاريان معتقد است که اين شرکت، با تکيه بر تکنولوژی انحصاری و های ‌تک،‌ محصولات متنوع و با ارزش‌افزوده بالا را به سبد محصولات صنعتی کشور اضافه کرده است. مشروح اين گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانيد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولاد اکسین
پ
پ

عملکرد شرکت فولاد اکسين خوزستان در دو سال گذشته را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

شرکت‌های فولادی، به فراخور تکنولوژی و ظرفيت‌هايی که در اختيار دارند، امکان نقش‌آفرينی در اين صنعت را می‌يابند، نقشی که اگر به عملکرد فعال در عرصه صنعتی تبديل شود، تداوم توليد و سودآوری را به همراه خواهد داشت. از اين رو، شرکت‌های فولادی در ايران، که همواره مورد توجه نگاه حساس حاکميت، دولت و نهادهای قانونی بوده‌اند، ويژگی‌هايی دارند که به موجب آن می‌توانند بر توليد ناخالص داخلی اثر بگذارند. اثرگذاری در اين زمينه زمانی جلوه‌ای خاص می‌يابد که محصول آن‌ها در شرايط حساس (مانند شرايط تحريمی)، رنگ‌وبوی استراتژيک بدهد و ارزش‌افزوده‌ای بالاتر از ساير محصولات داشته باشد. اين ويژگی منحصربه‌فرد، با راه‌اندازی شرکت فولاد اکسين خوزستان در شهر اهواز، شکل ديگری در صنعت فولاد کشور به خود گرفت، به طوری که می‌توان فولاد اکسين را تنها حلقه واسط ميان صنايع نفت و گاز کشور با صنايع فولادی معرفی کرد.

آمار و ارقام دو سال اخير شرکت فولاد اکسين نشان از جهشی قابل‌توجه در توليد، سود حاصل از فروش و ارزش‌افزوده بالا می‌دهد. بنا بر آمار رسمی شرکت، سود حاصل از فروش محصولات در سال ۱۳۹۸ (عمدتا به ورق‌های خاص «API» اختصاص داده شد) ۵۱۳ ميليارد تومان بود که در مقايسه با سال پيش از آن در سال ۱۳۹۷ (تا پيش از روی کار آمدن مديريت جديد)، جهش خارق‌العاده‌ای داشته است. سود حاصل از فروش در سال ۱۳۹۷ به منفی ۳۷ درصد رسيده بود، اما آمار سال ۱۳۹۸ نشان داد که اين شرکت علاوه بر جهش درآمدی، توانسته است بدهی‎‌ها و زيان‌های سال‌های پيش از خود را نيز جبران کند. از طرف ديگر، پيش‌بينی‌ها از سود فروش محصولات در سال ۱۳۹۹ بر دستيابی به سود يک هزار و ۵۰۰ ميليارد تومانی تکيه دارد که اين افزايش نه‌تنها دور از دسترس نيست، بلکه آمار ۹‌ ماهه امسال مصداقی از تاييد همين گفتار است.

اين شرکت در دو سال اخير چه اقداماتی براي تکميل زنجيره توليد فولاد انجام داده و چه نتايجی کسب کرده است؟

يکی از مهم‌ترين مواردی که در تکميل زنجيره توليد نقش اساسی ايفا می‌کند پايداری در تامين مواد اوليه توليد است. فولاد اکسين، به دليل چالش‌هايش برای تامين مواد اوليه از طريق منابع داخلی، ضرورت راه‌اندازی واحدی با نام واحد فولادسازی به منظور خودکفايی در تامين مواد اوليه را احساس کرد. از اين رو، با مساعدت سهامداران محترم و پيگيری‌های مستمر هيیت‌مديره و مديرعامل، به‌زودی کلنگ پروژه فولادسازی بر زمين زده خواهد شد. با راه‌اندازی اين پروژه، علاوه بر تکميل زنجيره توليد و متنوع‌سازی محصولات و اشتغال بيش از يک‌هزار نفر به صورت مستقيم، تبديل شدن اکسين به يک قدرت جهانی در عرصه صنعتی حتمی خواهد بود.

شرکت فولاد اکسين برای افزايش ظرفيت در توليد فولاد خاص چه برنامه‌ای دارد؟

راه‌اندازی شرکت فولاد اکسين بر پايه تامين و توليد ورق‌های خاص «API» و آلياژی مورد استفاده در صنايع نفت، گاز و پتروشيمی بوده است. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اين شرکت با تغيير استراتژی و گام برداشتن در مسير توليد ورق‌های ساختمانی، زيان هنگفتی را بر خود تحميل کرده است، اما در دو سال گذشته و با تغيير سياست‌ها، توليد ورق‌های خاص به حدود ۸۰ درصد افزايش يافت. پيش‌بينی‌ که اين آمار می‌تواند در ادامه به بيش از ۹۰درصد نيز ارتقا پيدا کند. از طرف ديگر، کمبود مواد اوليه موجب شده است که فولاد اکسين نتواند بر اساس ظرفيت‌های موجود مجموعه، به توليد انبوه فولاد خاص «API» و آلياژي دست يابد. به همين دليل، با راه‌اندازي پروژه فولادسازی، ضمن افزايش توان توليد، می‌توان نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمی به ورق‌های خاص فولادی را در کشور تامين کرد.

برنامه‌ شرکت برای ارتقای کيفيت محصولات به منظور رقابت در بازارهای بين‌المللی چيست؟

ابتدا بايد توجه داشت که کيفيت محصولات فولاد اکسين در نُرم‌ها و استانداردهای بين‌المللی قرار دارد. اين شرکت، با داشتن تکنولوژی انحصاری و های‌تک، توانسته است خود را به عنوان يک شرکت بين‌المللی و مهم معرفی کند، به طوری که بسياری از کشورهای عضو اتحاديه اروپا به طور جدی پيگير خريد محصولات شرکت هستند، اما به علت وجود قوانين منع صادراتی، امکان صادرات محصولات به ساير کشورها وجود ندارد. بنابراين، با رفع محدوديت‌های صادراتی، بايد اميدوار بود که بتوان همچون سال گذشته، ارسال محصولات به کشورهای مختلف، به‌ويژه کشورهای اروپايی را از سر گرفت.

اين شرکت برای افزايش بهره‌‌وری نيروی انسانی خود چه برنامه‌ای دارد؟

ضرورت بازار صنعتی امروز نشان می‌دهد که رفع محدوديت‌ها، به‌ويژه در زمينه دانش، تخصص و مهارت سرمايه‌های انسانی، عنصری است که می‌تواند مزيت رقابتی شرکت‌ها را در اقتصاد جهانی ارتقا دهد. از اين رو، ارتقای پتانسيل نيروی انسانی به منظور افزايش بهره‌وری، مولفه‌ای است که شرکت فولاد اکسين به طور جدی آن را دنبال می‌‌کند تا در اين زمينه بتواند از مرز محدوديت‌های توليد عبور کند. بهره‌گيری از مشاوران و متخصصان داخلی و خارجی براي ارتقای دانش و بومی‌سازی تکنولوژی تجهيزات و قطعات توليد برای طراحی، تکنولوژی و توليد محصولات متنوع و با ارزش افزوده بالا اقدامی است که به‌زودی در شرکت فولاد اکسين عملياتی خواهد شد.

مهم‌ترين اقدامات شرکت برای بهينه‌سازی مصرف انرژی چيست؟

جهان امروز همواره بر زمين و هوای پاک به منظور رسيدن به زندگی بهتر تاکيد داشته است. علاوه بر اين، با گسترش صنايع، حساسيت‌های فعالان عرصه محيط زيست موجب شده است که بسياري از فرايندهای صنعتی ـ توليدی دستخوش تغيير شوند و در مسير نمادهای سبز و عاري از آلاينده‌های زيست‌محيطی حرکت کنند. شرکت فولاد اکسين خوزستان، با استفاده از تجهيزات های‌تک و دارای تکنولوژی بالا، در رسته شرکت‌های سبز از نظر زيست‌محيطی قرار دارد و لوح تقدير واحد نمونه رعايت استانداردهای زيست‌محيطی را از سازمان حفاظت از محيط زيست دريافت کرده است. با وجود اين، يکی از برنامه‌های مهم شرکت برای بهينه‌سازی مصرف انرژی، به‌روزرسانی تجهيزات و قطعات مورد نياز خط توليد است. در اين زمينه، به رغم وجود تحريم‌های بين‌المللی و عدم امکان استفاده از منابع خارجی، ضمن اعتماد به متخصصان داخلی شرکت و مهندسان شرکت‌های دانش‌بنيان سراسر کشور، به‌روزرسانی تجهيزات خط توليد به صورت مستمر صورت می‌گيرد که اين امر خوشبختانه تاثير بسزايی بر بهينه‌سازی مصرف انرژی داشته است.

آينده شرکت فولاد اکسين را چگونه پيش‌بينی می‌کنيد؟

سرمايه‌های انسانی، تکنولوژی و ظرفيت‌های توليدی شرکت فولاد اکسين بهترين گواه برای اثبات اين موضوع است که رقيب خصوصی‌ای برای اين شرکت در منطقه خاورميانه وجود ندارد. پس با افزايش ظرفيت توليد ورق‌های خاص و استراتژيک، طبعا جايگاه فولاد اکسين در آينده‌ای نزديک، فراتر از جايگاه فعلی‌اش خواهد بود. بنابراين رسيدن فولاد اکسين به جايگاه برتر در سطح بين‌المللی نه‌تنها يک پيش‌بينی نيست، بلکه تصويری است که به‌وضوح می‌توان آن را در قاب امروز مشاهده کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.