چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
فولاد مبارکه، طلایه دار شعار «ما می‌توانیم» در صنعت فولاد
19 بهمن 1399 - 9:30
شناسه : 6564
مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان در برنامه پایش شبکه یک سیما گفت: با توجه به بزرگی فولادمبارکه در کنار ۲۵ هزار نفر نیروی انسانی و ۴ هزار مهندس به همراه حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار سرمایه، باید این باور وجود داشته باشد که ما می‌توانیم بخش عمده‌ای از مشکلات را حل کنیم. بنابراین عملکرد فولادمبارکه نشان می‌دهد که طلایه‌دار شعار «ما می‌توانیم» در صنعت فولاد است.
ارسال توسط : منبع : ایراسین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حمیدرضا عظیمیان در این برنامه تلویزیونی اظهار داشت: فولاد ایران با وجود شیوع ویروس کرونا ۱۱ درصد افزایش تولید داشته که در کنار آن فولادمبارکه نیز ۱۰۹ درصد در تولید خام افزایش داشته است؛ این موضوع نشان می‌دهد که با رعایت پروتکل‌های مبارزه با ویروس کرونا، ما به تولید پرداخته و اجازه نداده‌ایم بازار کشور دچار کمبود تولید از محصولات فولادی شود.

وی با اشاره به عملکرد مبارکه در شرایط تحریم افزود: فولادمبارکه در این شرایط توانست به گونه‌ای عمل کند که هم انبارها از مواد اولیه و مصرفی مورد نیاز بین یک تا ۳ سال در هر کدام از بخش‌ها تامین باشد و هم حداکثر تولید را به دست مصرف‌کنندگان برساند.

مدیرعامل فولادمبارکه گفت: محصولات فولادمبارکه عریض است و تنها در حوزه صنعت کاربرد دارد، بنابراین این شرکت خود را صنعت‌ساز می‌داند‌. زیرا محصولات این مجموعه فقط مورد استفاده کارخانجات همچون خودروسازان، لوازم خانگی، ساختمان و صنایع نفت و گاز برای انتقال‌های بزرگ و همچنین قطعه‌سازی قرار می‌گیرد.

عظیمیان یادآور شد: ما در ایران از تولید فولاد دنیا عقب نیستیم اما در تولید ورق از جهان جا مانده‌ایم‌. از این رو فولادمبارکه اصفهان از ۱۴ سال گذشته در تلاش بوده است با راه‌اندازی واحد نورد گرم ۲ بتواند از خام‌فروشی جلوگیری و تمام فولاد خام خود را به محصول نهایی مورد نیاز صنایع کشور تبدیل کند.

وی افزود: متاسفانه شرکت‌های اروپایی به خاطر تحریم‌ها به تعهدات خود عمل نکردند، درنتیجه ما اکنون با مذاکراتی که با وزارت صمت داریم به دنبال اجرایی کردن واحد نورد گرم ۲ هستیم.

مدیرعامل فولادمبارکه در خصوص صادرات فولاد و جایگزینی آن به جای صادرات نفت، تاکید کرد: تحریم‌ها کمک کرد تا ما این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. در واقع، این امر فرصتی شد تا مسئولان و تمام کسانی که در بخش فولاد هستند، از این تهدید نهایت استفاده را ببرند؛ خوشبختانه شرکت توانست صادرات فولاد را به حداکثر ممکن برساند و ارز حاصل از آن را به کشور برگرداند و بخش‌هایی که از عدم فروش نفت با کمبود ارز مواجه شده بودند نیاز خود را تامین کنند.

عظیمیان با اشاره به راه‌اندازی خط نورد گرم ۲ فولاد مبارکه تصریح کرد: مشکلی که برای راه‌اندازی این واحد به وجود آمد، شیوع ویروس کرونا بود. از طرفی با توجه به اینکه این ویروس از کشوری آغاز شد که تجهیزات را از آن خریداری کرده بودیم، در رفت و آمدها دچار مشکل شدیم. بنابراین قرار شد تا شرکت سازنده در ایران دفتری تاسیس کند و در مقابل مهندسان شرکت بتوانند بر ساخت تجهیزات نظارت داشته باشند. اما متاسفانه طی ۷ تا ۸ ماه گذشته که کرونا همه دنیا را با چالش مواجه کرد، کار فولادمبارکه نیز با چالش مواجه شد، اما با وجود این چالش پیش‌بینی نشده، اکنون با حمایت وزارت صمت و مذاکرات انجام شده مشکلات در حال حل شدن است.

وی در خصوص مبارزه با کرونا یادآور شد: فولاد مبارکه طلایه‌دار کمک برای مقابله با ویروس کرونا است. حدود ۱۱۰ میلیارد تومان تا به امروز به مبارزه با ویروس کرونا اختصاص یافته است. همچنین با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگ کرده و پیش‌فاکتورهای خرید دستگاه‌های مورد نیاز بیماران کرونایی را به شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پرداخت کرده و تجهیزات را در اختیار بیمارستان‌ها به عنوان یک کالای سرمایه‌ای قرار داده‌ایم. همچنین با توجه به مجازی شدن کلاس‌های درسی مدارس، یک هزار و ۶۰۰ تبلت خریداری کرده و در اختیار کمیته امداد قرار گرفته است. فولادمبارکه در زلزله و سیل پارسال، تماما در کنار مردم ایستاده بود که نمود واقعی آن را می‌توان در بحران کرونا و اقدامات این شرکت مشاهده کرد. همچنین اکسیژن همه بیمارستان‌های اصفهان را برای بیماران کرونایی به صورت رایگان تهیه کرد. در واقع، فولادمبارکه ماهیانه ۷۰ تن اکسیژن در اختیار بیمارستان‌های اصفهان و استان‌های همجوار قرار داده است.

مدیرعامل فولادمبارکه گفت: برای توسعه زیرساخت‌های کشور شامل راه‌ها، فرودگاه‌ها و … وجود ۲ محصول سیمان و فولاد ضرورت دارد. این در حالی است که برای دستیابی به سودآوری، صنایع آی تی و اتوماسیون حرف اول را می‌زنند.

عظیمیان ادامه داد: در این زمینه نیز فولادمبارکه تصمیم گرفته است تا سال ۱۴۰۴ با طرح تحول دیجیتال یعنی نسل چهارم تکنولوژی، تبدیل به یک شرکت هوشمند شود. برخی از شرکت‌های بزرگ دنیا به سمت نسل چهارم تکنولوژی حرکت کرده‌اند، به طوری که از ابتدا تا انتهای فرایند تولید اغلب سازمان‌های مربوطه به صورت هوشمند اداره می‌شود؛ درنتیجه با پیروی از این روش، ضمن افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌، شفافیت و سلامت نیز به رکن اساسی فرایند تولید تبدیل خواهد شد.

وی در خصوص تقویت صنایع در سایر استان‌های کشور نیز اشاره داشت: فولادمبارکه اصفهان در استان هرمزگان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد، واحدهای تولیدی دارد. اخیرا نیز فولادمبارکه ۹ پروژه به ارزش ۵۰ هزار میلیارد تومان معادل یک میلیارد یورو و ۲۰ هزار میلیارد تومان طراحی کرده است و این گسترش را به استان خوزستان، کرمان و… اضافه خواهد کرد؛ این کار باعث شده تا پهنه جغرافیایی کشور از این سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کرده و سرمایه‌گذاری‌ها تنها به استان اصفهان محدود نشود.

مدیرعامل فولادمبارکه همچنین در خصوص مدیریت منابع مصرف گاز نیز عنوان کرد: فولادمبارکه هر ساله در زمستان با قطع گاز و در تابستان با قطع برق مواجه هستیم، اما امسال اتفاق عجیبی افتاد که در زمستان، قطع برق و گاز را توامان با هم شاهد بودیم. این درحالی است که در فولادمبارکه، گاز در پلنت احیا استفاده می‌شود و نمی‌توان سوخت دیگری را جایگزین آن کرد. بنابراین زمانی که با هشدار مسئولان شرکت گاز مواجه شدیم، تمام تعمیرات سالیانه خود را به زمانی منتقل کردیم که گاز قطع می‌شود.

عظیمیان در خصوص تولید اسلب با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متری گفت: تولید این محصول یکی از بزرگ‌ترین افتخارات فولادمبارکه است که برای اولین بار در کشور انجام شد. در دنیا نیز تنها چند کشور هستند که توان تولید اسلب ۳۰۰میلیمتری را دارند.

وی با اشاره به اینکه این محصول مخصوص صنعت نفت و گاز است ادامه داد: با تولید این محصول، وزارت نفت اعلام کرد که از آن برای انتقال گاز از کف دریا استفاده خواهد کرد و دیگر این محصول از خارج کشور تامین نخواهد شد.

مدیرعامل فولادمبارکه یادآور شد: تبدیل این اسلب به محصول نهایی در فولاد اکسین اهواز امکان‌پذیر است. محصولی که پیش از این نیز تولید می‌شد و برای برداشت نفت و گاز از خشکی مورد استفاده قرار می‎‌گرفت، اما به نظر می‌رسد محصول جدید تولید شده برای برداشت گاز از کف دریا مناسب باشد.

عظیمیان تاکید کرد: اسلب ۳۰۰ میلیمتری یکی از آخرین دستاوردهای فولادمبارکه طی ۲ هفته گذشته است.

وی افزود: تصمیم داشتیم این کار را پیش از تحریم‌ها توسط یک شرکت اروپایی انجام شود؛ به این شکل که ماشین ریخته‌گری فولادمبارکه اصلاح شود تا بتوانیم این محصول را تولید کنیم. اما زمانی که شرکت اروپایی از انجام آن سر باز زد، طراحی تمام این کار در داخل کشور و توسط فولاد مبارکه انجام شد. از طرفی باید اشاره داشت که میزان هزینه تولید این محصول در داخل کشور نسبت به تولید توسط خارجی‌ها یک به ۱۰ است‌.

مدیرعامل فولادمبارکه گفت: با توجه به بزرگی فولادمبارکه در کنار ۲۵ هزار نفر نیروی انسانی و ۴ هزار مهندس به همراه حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار سرمایه، باید این باور وجود داشته باشد که می‌توانیم بخش عمده‌ای از مشکلات را حل و بخشی از آن را از دانش خارجی تامین کنیم که البته این بخش را می‌توانیم با روش‌های مختلف به دست آوریم‌.

عظیمیان تصریح کرد: شعار «ما می‌توانیم» بارها در فولاد مبارکه تکرار و به باور قلبی تبدیل شده است. حتی امام خمینی و مقام معظم رهبری نیز همواره گفته‌اند که ما می‌توانیم با تکیه بر دانش و استعداد و توانمندی‌های خود مشکلات را حل کنیم؛ بنایراین فولاد مبارکه می‌تواند اعلام کند که طلایه دار این شعار بوده است.

وی در خصوص تحریم‌های اعمال شده بر شرکت فولاد گفت: در آخرین روزهای دولت ترامپ، بنده مورد تحریم‌ سختگیرانه امریکا قرار گرفتم. همه صنایع در ایران یکبار تحریم شدند اما فولادمبارکه تاکنون ۴ بار مورد تحریم قرار گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که حتما عملکرد ما به گونه‌ای بوده است که به نفع استقلال، اقتصاد و خودکفایی کشور بوده تا نتیجتا ایران را از محصولات خارجی بی‌نیاز کند. بنابراین وجود این تحریم‌ها نشان می‌دهد که ما کار خود را به درستی انجام داده‌ایم.

مدیرعامل فولادمبارکه افزود: درست است که شخص بنده تحریم شده‌ام اما اقداماتی که در فولاد مبارکه انجام شده نتیجه زحمات تمامی افراد از کارگران و تکنسین‌های مجموعه گرفته تا مدیران و مقامات بالادستی بوده و نشان می‌دهد که فعالیت این شرکت به نفع اقتصاد کشور بوده است. در پایان مدیرعامل فولادمبارکه درباره اینکه از وی به عنوان فرمانده جبهه فولاد نام برده شده نیز گفت: فرمانده تنها یک نفر می‌تواند باشد که آن نیز شهید قاسم‌ سلیمانی است که در خط مقاومت و زیر نظر فرمانده کل قوا یعنی مقام معظم رهبری قرار دار. بنابراین بنده سربازی هستم که باعث عصبانیت امریکا شده‌ام.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.