چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
فولاد مکران یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های صنعتی شرق کشور
08 فروردین 1400 - 14:39
شناسه : 9382
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار به تاریخ ۸ اسفندماه سال 1399 در بازدید مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور به چابهار، گفت: مجتمع فولاد مکران به عنوان یک طرح بزرگ صنعتی در شرق کشور نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه سیستان و بلوچستان دارد.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در این بازدید اظهار داشت: مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از نزدیک با روند آماده‌سازی و پیشرفت فیزیکی این پروژه آشنا شدند.

وی افزود: این پروژه در زمینی به گستره ۳۰۰ هکتار احداث می‌شود که در مراحل نخست و دوم آن تولید آهن‌اسفنجی، دو واحد گندله‌سازی، یک واحد فولادسازی و یک واحد نوردسازی پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، گفت: با توجه به قرار گرفتن این سایت در کنار بندر چابهار، مواد اولیه موردنیاز پروژه‌های مختلف را می‌توان از خارج به ویژه از کشورهایی همچون عمان یا از طریق راه‌آهن از داخل کشور تهیه کرد.

ال. سی داخلی، جانی تازه به فولاد مکران داد

محمد پارسا مدیرعامل شرکت فولاد مکران اذعان داشت: باز شدن ال. سی داخلی از محل صندوق توسعه ملی با ۱۱۲ میلیون یورو، جانی تازه به طرح فولاد مکران بخشیده است و با انجام خریدهای داخلی و خارجی مربوطه در نیمه نخست سال ۱۴۰۱، به طور کامل راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: با پیش پرداخت‌ها برای خریدهای خارجی و داخلی مورد نیاز به منظور پیشرفت طرح انجام شده، امید می‌رود تا اواخر سال جدید، خریدهای خارجی وارد کشور شود. ‌اکنون اسکلت کوره و ریفرمر مجموعه در حال ساخت است و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل مجتمع فولاد مکران بیان کرد: اگر شرایط تا پایان سال سخت نشود و با چالش مواجه نشویم، می‌توان گفت این طرح از برنامه زمان‌بندی شده کمی جلوتر است.

پارسا با اشاره به مشخصات و ظرفیت این طرح، گفت: فولاد مکران با هدف تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد شامل گندله‌سازی، واحد احیا و فولادسازی طراحی شده، اما در حال حاضر مگامدول یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنی آهن‌اسفنجی که محصول نهایی آن هات بریکت است را در دست اجرا داریم.

وی عنوان کرد:‌ تا زمانی که واحد گندله‌سازی این مجموعه راه‌اندازی نشود، گندله مورد نیاز از داخل تامین خواهد شد و در غیر این صورت از خارج کشور وارد می‌شود.

مدیرعامل مجتمع فولاد مکران تاکید کرد: نفس احداث این طرح در کنار سواحل دریای عمان، استفاده از مزیت صادراتی و وارداتی منطقه بود، تا مواد اولیه مورد نیاز به راحتی وارد و محصولات نهایی به دیگر کشورها صادر شود.

پارسا یادآور شد: در راستای افق ۱۴۰۴ که ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد پیش‌بینی شده است، قرار بود ۱۰ میلیون تن آن در منطقه چابهار باشد، اما تاکنون فقط یک طرح ۳.۲ میلیون تنی که توصیف شده، در حال اجرا است.

مدیرعامل مجتمع فولاد مکران در پایان خاطرنشان کرد: آهن‌اسفنجی به دلیل اشتعال‌زا بودن با مشکلاتی در صادرات به ویژه با کشتی مواجه است، اما وقتی به صورت هات بریکت تبدیل شود قابلیت دپو یا صادرات خواهد داشت.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.