پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
فولاد هرمزگان، يک گام جلوتر از رقبا
10 تیر 1402 - 15:08
شناسه : 34680
نگاهی به عملکرد پیشرفته‌ترین فولادساز کشور؛ پرواضح است که صنعت فولاد در رشد و توسعه کشور نقش انکارناپذيری دارد؛ بر همين اساس و با در نظر گرفتن هدف توليد 55 ميليون تن فولاد در افق 1404 کشور، شرکت فولاد هرمزگان راهبردهای ويژه‌‎ای را به منظور افزايش توليد و سودآوری مدنظر قرار داده است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، اين شرکت با اجراي طرح‌های توسعه‌ای و انجام اقدامات کاربردی در زمينه‌های تحقيقاتی و همچنين افزايش بهره‌وری سازمان، به بزرگ‌ترين توليدکننده فولاد در جنوب کشور تبديل شده است؛ پروژه توليد سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام و همچنين طرح نورد گرم، در چشم‌انداز بلندمدت اين شرکت هدف‌گذاری شده است تا فولاد هرمزگان حضوری پرقدرت‌تر در بازارهای داخلي و صادراتی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۳۹۰ با هدف تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تختال فولادی در استان هرمزگان و در مجاورت آب‌های آزاد خلیج فارس به طور رسمی به بهره‌برداری رسید و ‌اکنون ۶ درصد از فولاد خام کشور را تولید می‌کند. همچنین این شرکت توانایی تولید محصولات میانی از قبیل آهن اسفنجی به میزان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال، ۹۰ هزار تن آهک در سال، ۷٫۵۰۰ نرمال مترمکعب بر ساعت اکسیژن، ۱۸٫۰۰۰ نرمال مترمکعب بر ساعت نیتروژن و ۱۲۰ نرمال مترمکعب بر ساعت آرگون را دارد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با سهم ۹۵ درصدی از سهام شرکت فولاد هرمزگان، سهام‌دار اصلی بوده و ۵ درصد باقی مانده متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری توسعه فولاد مبارکه، موسسه صندوق بازنشستگی وظیفه و سایر سهام‌داران است. لازم به ذکر است که ارزش بازار شرکت فولاد هرمزگان در بازار دوم فرابورس با نماد «هرمز» از مرز ۴۵۰ هزار میلیارد ریال عبور کرده است.

شرکت فولاد هرمزگان در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ با شکستن رکورد تولید ماهانه، ۱۵۶ هزار و ۵۶۶ تن اسلب تولید کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۴۴ هزار و ۷۰۴ تن) با رشد ۸ درصدی همراه بوده است. همچنین در این مدت این مجموعه ۱۵۸ هزار و ۹۱۸ تن آهن اسفنجی، سه هزار و ۱۴۵ تن بریکت و ۱۱ هزار و ۱۳۵ تن آهک تولید کرده است. مجموع تولید شرکت فولاد هرمزگان در اردیبهشت ماه سال جاری، ۳۲۹ هزار و ۷۴۶ تن و جمع فروش داخلی و صادراتی شرکت، ۱۶۲ هزار و ۲۱۶ تن بوده که هرکدام به ترتیب با رشد ۱۱۰ و ۷۶ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ همراه بودند. مجموع درآمد این شرکت در مدت مذکور به ۳۰ هزار و ۶۱۲ میلیارد و ۷۳۱ میلیون ریال رسید که نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل ۱۱۴ درصد رشد داشته است.

گفتنی است که استان هرمزگان سومین قطب فولادی در کشور محسوب می‌شود و شرکت فولاد هرمزگان درصدد این است که با انجام طرح‌های توسعه‌ای، بیش از گذشته در صنعت فولاد کشور تاثیر‌گذار باشد. در حال حاضر این مجموعه زمینه اشتغال برای یک هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۶ هزار نفر به طور غیرمستقیم را فراهم کرده است که این میزان با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای به سه هزار نفر به طور مستقیم و ۱۲ هزار نفر به طور غیرمستقیم افزایش خواهند یافت. البته این مجموعه به دلیل نزدیکی به منطقه استراتژیک تنگه هرمز، مخازن عظیم گاز عسلویه، ذخایر سنگ‌آهن گل‌گهر، مجتمع بندری شهید رجایی و دسترسی بهتر به حمل‌و‌نقل جاده‌‎ای و ریلی، مزیت‌های بیشتری نسبت به سایر فولادسازان کشور دارد.

خط مشی فولاد هرمزگان

به طور کلی این سازمان اهداف خود را با توجه به سه موضوع اصلی یعنی سودآوری پایدار، افزایش رضایت مشتری و توانمد‌سازی فرایند‌های داخلی تعیین می‌کند. در خصوص سودآوری پایدار می‌توان گفت که شرکت فولاد هرمزگان با استراتژی توسعه بازار‌های داخلی و صادراتی، به دنبال کسب حاشیه سود بیشتر برای سهام‌داران و ذی‌نفعان و همچنین تامین منابع مالی کافی جهت سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های توسعه‌ای است. از مهم‌ترین طرح‌هایی که شرکت فولاد هرمزگان درصدد اجرای آن‌هاست، می‌توان به احداث واحد آهن ‌اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن، افزایش ظرفیت سیلوهای آهن ‌اسفنجی با ظرفیت ذخیره‌سازی ۳۲ هزار تن و احداث واحد دوم تولید گازهای صنعتی اشاره کرد.

در زمینه افزایش رضایت مشتری باید گفت که این شرکت یکی از پیشرفته‌ترین شرکت‌های فولادسازی در کشور است که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های به‌روز، به طور مستمر در مسیری روبه‌جلو درصدد بهبود فرایند‌های تولید و حمل‌و‌نقل است. استفاده از مواد اولیه باکیفیت، کاهش توقف فرایند و زمان تخلیه، کاهش زمان آماده‌سازی کوره و مصرف قراضه و همچنین به حداقل رساندن توقفات برنامه‌ای و اضطراری در واحد فولادسازی و ریخته‌گری، اقدامات شرکت فولاد هرمزگان در زمینه بهبود فرایند‌های تولید است. در زمینه حمل‌و‌نقل نیز شرکت فولاد هرمزگان اقداماتی نظیر کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل، افزایش سهم حمل‌و‌نقل ریلی نسبت به جاده‌ای، کاهش زمان ارسال محصولات و بهبود ارائه خدمات به مشتریان را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است. در نهایت در زمینه توانمد‌سازی فرایند‌های داخلی، این شرکت استراتژی‌های حفظ سطح فروش در بازارهای داخلی و صادراتی کنونی، توسعه بازار‌های جدید صادراتی، توسعه نظام مدیریت تکنولوژی و نوآوری، مدیریت اثربخش طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری، افزایش بهره‌وری منابع انسانی و توسعه و هوشمندسازی سیستم‌های اطلاعاتی را در پیش گرفته است.

البته لازم به ذکر است که توجه به مسائل تحقیقاتی، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و بهره‌مندی از توانایی‌های آن‌ها و به‌روزرسانی فرایند‌های تحقیق و توسعه شرکت مطابق با آخرین تغییرات روز در جهان، سبب شده تا شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شرکت‌های فولادسازی، در این زمینه نیز پیشرو باشد. این موضوع یکی از مزیت‌های بی‌شمار شرکت فولاد هرمزگان محسوب شده و دستاورد‌های بسیاری را برای آن به ارمغان آورده است؛ از جمله کسب عنوان برتر تحقیق و توسعه در سال ۱۴۰۱ زیرا استفاده از دانش نخبگان داخلی و ارائه طرح‌های نوآورانه باعث می‌شود تا با افزایش بهره‌‌وری و کاهش هزینه‌های تولید، سرعت حرکت سازمان‌ها در راستای تحقق اهداف مدنظر، افزایش یابد. در حال حاضر شرکت فولاد هرمزگان پروژ‌هایی نظیر اعمال پوشش سرامیکی صفحات مسی مورد استفاده در قالب ریخته‌گری برای افزایش عمر و کاهش عیوب اسلب، مطالعه و پژوهش در راستای شناسایی پتانسیل‌های استفاده از سرباره کوره‌های قوس الکتریکی، طراحی و ایجاد سیستم برای اجرای کامل مدیریت تکنولوژی، آموزش تخصصی و بازدید از شرکت‌های موفق در زمینه اجرای مدیریت تکنولوژی و پیاده‌سازی این سیستم مدیریتی در واحدهای مختلف را در دستور کار خود دارد.

یکی از دستاورد‌های دیگر شرکت فولاد هرمزگان در پی اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان و تامین‌کنندگان داخلی، بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات و قطعات مورد استفاده در صنعت فولاد بوده که موجب کاهش وابستگی به واردات و صرفه‌جویی ارزی در این زمینه شده است. همچنین این مجموعه با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، توان رقابتی خود را افزایش داده و با ارائه محصولاتی باکیفیت و قیمت مناسب‌تر، موفق شده تا از سایر رقبا در بازار‌های داخلی و خارجی پیشی بگیرد. از اهم فعالیت‌های شرکت فولاد هرمزگان در این زمینه می‌توان به بومی‌سازی تجهیزاتی مانند ترموکوپل و سنسور، انواع کابل‌های جبران‌ساز ترموکوپل، متعلقات لنس دما، جرقه‌زن و سنسور پری هیتر تاندیش و الکتروموتور غبارگیرهای احیا، بومی‌سازی و خرید دستگاه «XRF» برای اولین بار در ایران و الکتروموتور پمپ اسکیل پیت ریخته‌گری با توان ۲۰۰ کیلووات که از نوع عمودکار است، اشاره کرد.

نيروی انسانی، حلقه حياتی زنجيره موفقيت سازمانی

تمام این استراتژی‌ها و اهداف تعیین شده در سازمان‌ها، زمانی به طور کامل محقق می‌شود که بهره‌وری سرمایه‌های انسانی در حداکثر‌ میزان خود باشد؛ پس می‌توان گفت که پیشبرد استراتژی‌های سازمان‌ها به طور مستقیم به عملکرد نیروی انسانی وابسته است. به همین دلیل شرکت فولاد هرمزگان با استقرار مدیریت عملکرد کارکنان توسط واحد توسعه منابع انسانی، به دنبال افزایش رضایت و دلبستگی کارکنان، افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و توسعه توانمندی‌های رهبران و کارکنان در جهت تحقق اهداف کلان سازمان است. لازم به ذکر است که این شرکت در سال ۱۴۰۱ موفق به دریافت لوح تقدیر سه ستاره جایزه تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی، در نهمین کنفرانس آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.